Hei e d noen som har tennings lås til en saab 99 gl 76mod manuell kasse, e nylig blitt sabb eier en knute go bil men i jula slutta tenningslåsen og fungere.
Eller e d nåkka eg kan gjøre med den for å få den til å fungere, den går veldi lett fra null til start posisjon tar ikke tak.
E ellers gått fornøyd me bilen så vil ha den kjørbar så fort som muli trist å se den sånn
eg kan nåes på tlf 909 68974
saab 99
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
-
- Posts: 12
- Joined: 17 Nov 2012, 22:12
- Contact:
Re: saab 99
Dette tennings-låset er meget komplisert ,og det må benyttes ett spesialverktøy ,3/8" med 3-kant nederst
ved demonteringen.
Hviss nøkkelen går lett ,og gearlåset fungerer normalt, da er det en liten del mellom låsesylinderen og den
elektriske bryteren som er knekkt. Vanskelig å bytte, da allt må demonteres.
Jeg har "operert" mange sånne tenningslås, men det tar noen timer.
Det kan monteres et helt enkelt tenningslås ved siden slik som Morten S foreslo.,
Mvh Einar L. Haugen. GSV nr. 1984002.
ved demonteringen.
Hviss nøkkelen går lett ,og gearlåset fungerer normalt, da er det en liten del mellom låsesylinderen og den
elektriske bryteren som er knekkt. Vanskelig å bytte, da allt må demonteres.
Jeg har "operert" mange sånne tenningslås, men det tar noen timer.
Det kan monteres et helt enkelt tenningslås ved siden slik som Morten S foreslo.,
Mvh Einar L. Haugen. GSV nr. 1984002.
- GT750
- Posts: 363
- Joined: 30 Sep 2012, 20:02
- Contact:
Re: saab 99
Neida det der enklere en man tror Alle tyver må nå se bort!!!Einar L. H. wrote:Dette tennings-låset er meget komplisert ,og det må benyttes ett spesialverktøy ,3/8" med 3-kant nederst
ved demonteringen.
Man bruker en enkel dor og slår lett mot vekselvis de 3 klakkene "mot klokka" og skrur spesialmutterne opp.
Mvh
"Bond-mäkaren"
Hans Fredrik
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)
- Torbjørn M
- Posts: 85
- Joined: 13 Nov 2012, 20:52
- Location: Ålesund
- Contact:
Re: saab 99
Tenningslås 99/900og er ikke verdens beste, og særlig viss den begynner å fuske.
Har tilfeldigvis rotet med dette også i min karriere...
Jeg tror at låsesylinderen har blitt skadet under, der to små "alu-vinger" overfører kraft ifra låsesylinderen og videre ned i mekanikken. Tviler sterk på at det er nødvendig å demontere noe mer enn akkurat sylinderen, i 1.omgang.
Forsøk følgende: Finn hullet for sperrestiften til tenningslåsen. Den skal være inni ett hull på siden av spakhuset, ved låsen. Trykk inn en ca 3-4.mm borr, imens du vrir nøkkelen forsiktig rundt posisjon "G" Når borret går noen ekstra millimeter inn, og sperrestiften er inntrykt, kan tenningslåsen drages lett opp og ut. Sjekk undersiden, om to "alu-vinger" er avknekt.
Viss alt ser bru ut der, så må du dessverre til med en større operasjon, som inkl. åpning av spesialmuttere. Da er neste punkt på sjekklista ett mellomstykke. Dette kommer du til ifra undersiden på spakhuset. Men det kan vi ta igjen ved behov.
Fortell gjerne hvordan det går med deg og låsen
Torbjørn M
Har tilfeldigvis rotet med dette også i min karriere...
Jeg tror at låsesylinderen har blitt skadet under, der to små "alu-vinger" overfører kraft ifra låsesylinderen og videre ned i mekanikken. Tviler sterk på at det er nødvendig å demontere noe mer enn akkurat sylinderen, i 1.omgang.
Forsøk følgende: Finn hullet for sperrestiften til tenningslåsen. Den skal være inni ett hull på siden av spakhuset, ved låsen. Trykk inn en ca 3-4.mm borr, imens du vrir nøkkelen forsiktig rundt posisjon "G" Når borret går noen ekstra millimeter inn, og sperrestiften er inntrykt, kan tenningslåsen drages lett opp og ut. Sjekk undersiden, om to "alu-vinger" er avknekt.
Viss alt ser bru ut der, så må du dessverre til med en større operasjon, som inkl. åpning av spesialmuttere. Da er neste punkt på sjekklista ett mellomstykke. Dette kommer du til ifra undersiden på spakhuset. Men det kan vi ta igjen ved behov.
Fortell gjerne hvordan det går med deg og låsen
Torbjørn M
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest