Som eier av Saab 99 turbo hadde det vært morsomt å vite hvor mange av denne fantastiske bilen som er i Norge.
Noen av bilene har prosjekttråder her på forumet, andre på STCN. Men hvorfor ikke lage en liten presentasjon av bilen i denne tråden? Om bilen er under restaurering, parkert på en låve eller på veien er likegyldig, legg inn litt data så skaper vi et lite register og skaper kontakter slik at vi kan utveksle ideer, erfaringer, tips og kanskje deler om mulig.
Top Gear kalte 99 turbo Saabs Dark side of the moon, så de bør tas godt vare på (som alle andre Saaber )
http://www.youtube.com/watch?v=T9l-AoXcDw0 (2.15 min ut i filmen)
Norsk Saab 99 turbo register
- Jensabo
- Posts: 112
- Joined: 11 Dec 2012, 22:54
- Location: Sykkylven
- Contact:
Norsk Saab 99 turbo register
-78 Saab 99 turbo
- Jensabo
- Posts: 112
- Joined: 11 Dec 2012, 22:54
- Location: Sykkylven
- Contact:
Re: Norsk Saab 99 turbo register
Her er min 1978 mod Saab 99 turbo.
Den ble kjøpt i Stavern august 2012, den manglet da noen deler og motor var demontert. Brukte ca 1.5 år på å få den på veien igjen, noe den ikke hadde vært siden 1998. Jeg har kjørt mye denne sommeren og turbodraget er vanedannende
Bilen er første gang registrert i Norge 1981 så den er sikkert importert fra Sverige, uten att jeg er sikker på det.
Målet er helt original bil, skal bruke vinteren til å jobbe litt på interiøret. Har bla.a. ikke innertak, må reparere kjeksen da den er i tre deler samt reparere hull i førersetet. Fin bil til GSV treffet i mai er første mål
Den ble kjøpt i Stavern august 2012, den manglet da noen deler og motor var demontert. Brukte ca 1.5 år på å få den på veien igjen, noe den ikke hadde vært siden 1998. Jeg har kjørt mye denne sommeren og turbodraget er vanedannende
Bilen er første gang registrert i Norge 1981 så den er sikkert importert fra Sverige, uten att jeg er sikker på det.
Målet er helt original bil, skal bruke vinteren til å jobbe litt på interiøret. Har bla.a. ikke innertak, må reparere kjeksen da den er i tre deler samt reparere hull i førersetet. Fin bil til GSV treffet i mai er første mål
-78 Saab 99 turbo
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: Norsk Saab 99 turbo register
Knallfin bil. Hva med en prosjekt tråd, så vi kan få følge med på det prosjekt taktrekk???
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: Norsk Saab 99 turbo register
Har også en 1978 modell. Egen tråd her på den, men må jo følge opp
Bilen gikk etter hva jeg vet som demobil hos forhandler i Moss den første tiden. Ble siden solgt til Finnmark hvor den gikk i mange år hos, etter hva jeg vet, 4 eller 5 ulike eiere. Der ble en til slutt parkert og sto utendørs i sola i mange år. Rusta godt og interiøret, som også var meget slitent, ble solbleiket og ytterligere ødelagt. I 2006 ble bilen kjøpt og sendt til Mosjøen, der den fikk oppgradert understell med Bilstein/Lesjöfors-kombo og nye bremser. Motor overhalt og kasse sjekket. Rust ble sveiset, airflow og ekstralys og US-front montert. Turbo skulle overhales men da membran på det tidspunktet var vanskelig å få tak i ble det byttet til turbo fra og900 og sveiset større DP (2.5" frem, eller bak om du vil, til bakpotta). Interiøret ble erstattet med 9000 stoler fremme og og900 seter bak i samme skinn. Panseret er for tiden et 90-panser, da forrige eier ville ha logo. Har planer om å lakkere opp et 99-panser med 99Turbo-logo i hvitt og pusse opp Incafelgene jeg har og lakkere dem hvite også. Da har jeg Ronal og svart panser til "clean" look og hvite Inca og "oppjazza" panser om jeg vil freake ut litt.
I mitt eie har den stort sett blitt brukt og vedlikeholdt. Mindre reperasjoner bare foreløpig og eksosen, som etterhvert hadde fått en liten lekkasje i bakpotte, har blitt 2.5" hele veien og inntil videre uten bakpotte (=MEGET tilfredsstillende lyd). Har også satt på gradert turbotrykksmåler for å få bedre oversikt over ladetrykk grunnet annen turbo og manglende APC-system. Klag gjerne for min del, men jeg har også satt inn åpent luftfilter og liker det veldig godt. Vurderer også sterkt å få satt inn en ladeluftkjøler om jeg finner en fin måte å montere det på uten å gjøre om på ting (for mye iallefall). Kan også være den får et APC system etterhvert.
Bilen er vel etter alt å dømme eneste 99Turbo bruksbil i landet for tida..
Bilen gikk etter hva jeg vet som demobil hos forhandler i Moss den første tiden. Ble siden solgt til Finnmark hvor den gikk i mange år hos, etter hva jeg vet, 4 eller 5 ulike eiere. Der ble en til slutt parkert og sto utendørs i sola i mange år. Rusta godt og interiøret, som også var meget slitent, ble solbleiket og ytterligere ødelagt. I 2006 ble bilen kjøpt og sendt til Mosjøen, der den fikk oppgradert understell med Bilstein/Lesjöfors-kombo og nye bremser. Motor overhalt og kasse sjekket. Rust ble sveiset, airflow og ekstralys og US-front montert. Turbo skulle overhales men da membran på det tidspunktet var vanskelig å få tak i ble det byttet til turbo fra og900 og sveiset større DP (2.5" frem, eller bak om du vil, til bakpotta). Interiøret ble erstattet med 9000 stoler fremme og og900 seter bak i samme skinn. Panseret er for tiden et 90-panser, da forrige eier ville ha logo. Har planer om å lakkere opp et 99-panser med 99Turbo-logo i hvitt og pusse opp Incafelgene jeg har og lakkere dem hvite også. Da har jeg Ronal og svart panser til "clean" look og hvite Inca og "oppjazza" panser om jeg vil freake ut litt.
I mitt eie har den stort sett blitt brukt og vedlikeholdt. Mindre reperasjoner bare foreløpig og eksosen, som etterhvert hadde fått en liten lekkasje i bakpotte, har blitt 2.5" hele veien og inntil videre uten bakpotte (=MEGET tilfredsstillende lyd). Har også satt på gradert turbotrykksmåler for å få bedre oversikt over ladetrykk grunnet annen turbo og manglende APC-system. Klag gjerne for min del, men jeg har også satt inn åpent luftfilter og liker det veldig godt. Vurderer også sterkt å få satt inn en ladeluftkjøler om jeg finner en fin måte å montere det på uten å gjøre om på ting (for mye iallefall). Kan også være den får et APC system etterhvert.
Bilen er vel etter alt å dømme eneste 99Turbo bruksbil i landet for tida..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
-
- Posts: 181
- Joined: 28 Oct 2012, 12:52
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Norsk Saab 99 turbo register
Veldig bra forslag!
Jeg har en 1980 99 turbo som har gått i Karlskoga med samme eier fra ny, 17/03-81 til 08-11.
Eieren av bilen gikk bort juli 2011, så det var nevøen som solgte bilen.
Han kunne fortelle at bilen hadde hatt samme mekaniker siden bilen var ny, når mekanikeren byttet jobb fulgte bilen etter, jeg har ikke fått tak denne i mekanikeren, men historien er ihvertfall bra
Chnr: 99 80 60 12768, et ganske høyt chnr på en turbo etter som jeg har forstått.
Produsert i Nystad, Finland. Hvis du vet hvordan jeg kan finne ut mer om bilen ut ifra chnr, si ifra.
Saab museet kunne ikke gi meg noe info i det hele tatt.
Litt om motor: BSI20P05-002222, 98. siste motor produsert dette året.
gir: G 45701- 417645, 5 trinns kasse som er beregnet for eksport, første eier av bilen måtte vente i 1 år for å få bilen med 5 trinns kasse, han ble tilbudt en 900 turbo med 5 trinns, men han ville ha en 99 turbo
Jeg er i kontakt med vxl låds jørgen for overhaling og forsterkning av kassa siden den ikke er forsterket fra fabrikken for turbo.
Stemmer det at alle 99 turbo girkasser har 4 som første siffer på girkassa?
Eller blir bilen brukt så mye som mulig og kommer til å være en rullende restaurering i laaaang tid framover.
Det er 3 stk 99T -80 i Norge tror jeg, 1 i Vennesla, 1 i Larvik(solgt til østfold?), og min. Har du info om flere, gi beskjed.
Her står det litt om bilen og meg her: http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=1814
Det finnes også en internasjonal side for 99 turbo, anbefaler alle og registrere seg her (ser noen her har registrert seg). Her er bilen min: http://www.saab99turbo.com/registry_detail.php?id=444 og her på Garaget.org: http://www.garaget.org/?car=274817
Jeg har en 1980 99 turbo som har gått i Karlskoga med samme eier fra ny, 17/03-81 til 08-11.
Eieren av bilen gikk bort juli 2011, så det var nevøen som solgte bilen.
Han kunne fortelle at bilen hadde hatt samme mekaniker siden bilen var ny, når mekanikeren byttet jobb fulgte bilen etter, jeg har ikke fått tak denne i mekanikeren, men historien er ihvertfall bra
Chnr: 99 80 60 12768, et ganske høyt chnr på en turbo etter som jeg har forstått.
Produsert i Nystad, Finland. Hvis du vet hvordan jeg kan finne ut mer om bilen ut ifra chnr, si ifra.
Saab museet kunne ikke gi meg noe info i det hele tatt.
Litt om motor: BSI20P05-002222, 98. siste motor produsert dette året.
gir: G 45701- 417645, 5 trinns kasse som er beregnet for eksport, første eier av bilen måtte vente i 1 år for å få bilen med 5 trinns kasse, han ble tilbudt en 900 turbo med 5 trinns, men han ville ha en 99 turbo
Jeg er i kontakt med vxl låds jørgen for overhaling og forsterkning av kassa siden den ikke er forsterket fra fabrikken for turbo.
Stemmer det at alle 99 turbo girkasser har 4 som første siffer på girkassa?
Eller blir bilen brukt så mye som mulig og kommer til å være en rullende restaurering i laaaang tid framover.
Det er 3 stk 99T -80 i Norge tror jeg, 1 i Vennesla, 1 i Larvik(solgt til østfold?), og min. Har du info om flere, gi beskjed.
Her står det litt om bilen og meg her: http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=1814
Det finnes også en internasjonal side for 99 turbo, anbefaler alle og registrere seg her (ser noen her har registrert seg). Her er bilen min: http://www.saab99turbo.com/registry_detail.php?id=444 og her på Garaget.org: http://www.garaget.org/?car=274817
Saab 99 turbo -80 http://www.garaget.org/?car=274817
Volvo V60 2012 pendlerbil
Volvo V60 2012 pendlerbil
- Jensabo
- Posts: 112
- Joined: 11 Dec 2012, 22:54
- Location: Sykkylven
- Contact:
Re: Norsk Saab 99 turbo register
Hey, se her ja. Tre allerede
Jeg kunne også tenke meg å finne ut historien om bilen før den kom til Norge, så om noen har tips?
Jeg kunne også tenke meg å finne ut historien om bilen før den kom til Norge, så om noen har tips?
Har tenkt på å lage en prosjekttråd her inne så skal gjøre det. Har en på STCN men innser at min og bilens alder nå passer bedre her.....super`n wrote:Knallfin bil. Hva med en prosjekt tråd, så vi kan få følge med på det prosjekt taktrekk???
-78 Saab 99 turbo
- Yngve Knutsen
- Posts: 1145
- Joined: 30 Aug 2014, 19:36
- Location: Berlevåg
- Contact:
Re: Norsk Saab 99 turbo register
Hvis den kommer fra Sverige ville jeg tatt understell nr og lagt det ved en skriftlig brev/epost til Transport styrelsen, http://transportstyrelsen.se
Får du noe info fra dem kan du nøste litt.
Får du noe info fra dem kan du nøste litt.
Mobil 90191238
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Norsk Saab 99 turbo register
Det finnes endel i Norge etterhvert.
Noen under restaurering, endel restaurerte og noen prosjekter.
Står bl.a. et objekt i Larvik. En 1977 forseriebil. De var uten soltak.
Noen under restaurering, endel restaurerte og noen prosjekter.
Står bl.a. et objekt i Larvik. En 1977 forseriebil. De var uten soltak.
- Jensabo
- Posts: 112
- Joined: 11 Dec 2012, 22:54
- Location: Sykkylven
- Contact:
Re: Norsk Saab 99 turbo register
Takk for tips.ynknutse wrote:Hvis den kommer fra Sverige ville jeg tatt understell nr og lagt det ved en skriftlig brev/epost til Transport styrelsen, http://transportstyrelsen.se
Får du noe info fra dem kan du nøste litt.
Har sendt dem en mail nå, da er det bare å vente å se.
Spennende med forseriebil da, var vel bare laget 100 stk av de?Morten S. wrote:Det finnes endel i Norge etterhvert.
Noen under restaurering, endel restaurerte og noen prosjekter.
Står bl.a. et objekt i Larvik. En 1977 forseriebil. De var uten soltak.
-78 Saab 99 turbo
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest