temperatur vandrer saab90

For alle diskusjoner vedrørende 99 og 90.
sigurdjulius
Posts: 38
Joined: 10 Feb 2013, 22:45
Contact:

temperatur vandrer saab90

Postby sigurdjulius » 13 Oct 2014, 14:16

hei!
har byttet termostat på min saab90, fordi den var litt lav.
den ble høyere, men nå vandrer temperaturen litt opp og ned. systemet skal visstnok lufte seg selv, men har prøvd å lufte likevel, uten hell. ingen tegn på gåen toppakning. noen som har svar?
vennlig hilsen sigurd

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: temperatur vandrer saab90

Postby Yngve Knutsen » 13 Oct 2014, 21:24

Ta deg en "langtur" med lokket til expasjontank halvveis påskrudd og se åssen det går. Da for du ut evt luft og slepper trykk på systemet. Slå av vifta til varme apperatet og demper varmen. Halvveis i turen stenger du lokket helt. Skulle tempen stige mot urovekkende varmt, sett vifta få full guffe og full varme
Når du kommer hjem, prøver du forsiktig å løsne lokket, men merker du at det er trykk der mens du løsner lokket, STOPPER DU.
Da har du feil/lekkasje på systemet ditt

Egentlig skulle jeg først spurt om den bruker vann, åssen er tilstanden på vannpumpa di og er det lenge siden du har hatt en gjennom spyling av kjølesystemet og fått ut gammel drift?

Så på turen fra Stockholm så var det en lekkasje på systemet mitt. Brukte litt vann og temp måler gikk litt opp og ned men det styrte jeg ved å bruke varmeapperate og vifta.
Men i Luleå måtte jeg ta ett oppgjør med lekkasjen, bytta slange og temp måler blei og er fremdeles stabilt
Mobil 90191238

User avatar
900C-LPG
Posts: 3238
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: temperatur vandrer saab90

Postby 900C-LPG » 16 Oct 2014, 07:34

På selve thermostathuset sitter det en lufteskrue. For å se hvor den er montert: Se hva jeg har merket rød i bildet (og jada, bildet er av en SAAB 900 med en B201-motor med forgasser, men thermostaten sitter på samme plass som på en SAAB 90 og 99 med en B201-motor og SAABen 900 med en B201- insprøytningsmotor (med eller uten en turbo), B202- og B212-motor. Er systemet kjølesystemet luftet, med åpent lufteskruen, etter at thermostaten ble byttet? Hvis ikke: Fyll kjølevannbeholderen helt op til lokket, løs lufteskruen, vent til at det kommer kjølevann uten luft av systemet, sett på lokket og vent til ventilatoren begynner å gå. Kontroler nivået, kjør en liten tur og kontroler nivået igjen. Lykke til med det. ;)

Image
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: temperatur vandrer saab90

Postby 78dude » 16 Oct 2014, 14:46

Alle eldre Saaber har jeg fått et intrykk av, har et problem med temperaturmåler som går litt opp og ned.. 9000en hadde det, min OG900 har det og min fars V4 har også noe av det samme. Men de koker ikke og går heller ikke opp på det røde merket. Men jeg tror du har kanskje det samme problem som jeg hadde på 900en...

Så da gjør du følgende:

Skru av slangene til radiatoren (oppe og nede) så skrur du av lokket/toppen av termostathuset og tar ut termostaten (husk og se godt hvilken vei den skal stå bare) Så tar du den øverste slangen som satt på radiatoren og blåser med munnen igjenom den (Du vil da se en del rester av vann komme ut fra motoren) Når du holder på og tømme motoren for kjølevann, så sjekk hvilken farge dette har. Hos meg var vannet rustbrunt = du må til med hageslange og spyle motoren helt til at vannet som går igjenom blokka og toppen blir til slutt rent. En Saab 90 er en gammel bil til en opplysning og du har helt sikker fått en del forurensning i kjølingen av motoren.

Når du er ferdig, så begynner du og sette på slanger og inn med termostat og skrur igjen termostathuset.

Så begynner tolmodighetsprøven!

Skru av lokket på ekspansjonstank og fyll i en miks av 50/50 vann og kjølevæske og dette må du sikkert gjøre en 2-3 ganger før tanken er full og den ikke kan ta i mot mer. Sett deg inn i bilen og skru varmen på apparatet på maks og start opp motoren med lokket på ekspansjonstanken av. (dette gjorde jeg vel og merke i en helling der snuta på bilen er høyere enn normalt) Så må du la motoren stå og gå helt til vifta på radiatoren starter og selv må du ha klar en ny miks av 50/50 vann og kjølevæske som du fyller i straks vifta starter og du ser vannet synker fort i ekspansjonstanken.

Så må du bare etterfylle helt til tanken ikke kan ta i mot mer og vente på at vifta igjen skal starte (da vil normalt termostaten åpne seg og motoren er klar for mer kjølevann) Hvor mange ganger du må gjøre dette kommer veldig an på termostaten, hvor mye den slepper igjenom - men når du har helt på cirka 75-85% av total mengde av kjølevæske på motoren så åpner du luftinga på termostathuset (en skrue laget av messing som regel) Så skal du fylle på resten helt til du ser der kommer ut en liten fullstendig ståle av kjølevæske komme ut av lufteskruen på termostathuset. Når du har helt på slik at du har kommet på maks nivået på ekspansjonstanken og der ikke kommer ut mer luft av lufteskruen - skrur du denne igjen og skrur på toppen på tanken.

Men til slutt så har jeg også dette og si:
-Sørg altid for at du holder et godt øye med termperaturmåleren når du holder på med dette!
-Det kan hende du opplever at nytt kjølevann stopper opp (stor luftlomme) Da må du knipe på slangene slik at vannet kan presse seg igjenom. (Du fyltter egentlig luftlomma til en annen plass)
-Det kan også hende at du sann halveis i jobben må begynne og ruse motoren enkelte ganger for og få opp turtallet på vannpumpa (samme problem som over - luftlomme og dårlig sirkulajson)

Når du er ferdig så skal du ta en liten kjøretur og se om temperaturmåleren holder seg normalt og stabilt. Om ikke = mer tolmodighet, mer lufting og mer etterfylling av kjølevann på motoren.

sigurdjulius
Posts: 38
Joined: 10 Feb 2013, 22:45
Contact:

Re: temperatur vandrer saab90

Postby sigurdjulius » 04 Dec 2014, 09:33

vet ikke hva jeg har gjort riktig, men det ble bra tilslutt:)
mange takk for mange tips!!


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest