Vannpumpe

For alle diskusjoner vedrørende 99 og 90.
erlend
Posts: 2
Joined: 20 Nov 2012, 21:26
Contact:

Vannpumpe

Postby erlend » 20 Nov 2012, 21:41

Hei!

Har nylig ervervet meg en Saab 99 GL fra 1980, og som fersking på Saab visste jeg lite om hvor knotete det er å skifte vannpumpe (gammel motor med pumpe i blokk). Det vet jeg imidlertid nå! Er det noen som har noen råtips på hvordan jeg skal få plukket ut pumpa uten å kjøpe verktøy for 1500 kr fra statene?

Jeg har altså kjørt den varm, og bytter toppakning også. Fikk en hel del vann ned i olja, som 99'en drakk med stor iver. Antar det har lekket endel vann igjennom toppakninga, men det må også ha gått med i pumpa. Noen andre muligheter for hvor vannet kan ha kommet seg igjennom? Håper ikke det er tilfellet.

Impeller og aksling sitter på plass. Tidligere eier har vist lite kunnskap, og vært lur nok til å sparkle igjen dreneringshullet i blokka ved pumpa..

Håper noen kan hjelpe!

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Vannpumpe

Postby 99turbo » 22 Nov 2012, 00:27

Det er egentlig ingen annen måte å bytte den pumpa enn med spesial verktøy. Noen få har klart det med glidehammer, men veldig mange har vært nødt til å plukke ned motoren for å bytte ageregataksling etter å brukt glidehammer........ Vann i olja kommer vel fra vannpumpa, toppakningen eller sprukket blokk, er vel ikke så mange flere muligheter enn det egentlig. Sparklet igjen dereneringshullet?????? Det er et imponerende stykke arbeid....... :lol:
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

erlend
Posts: 2
Joined: 20 Nov 2012, 21:26
Contact:

Re: Vannpumpe

Postby erlend » 23 Nov 2012, 19:06

Absolutt imponerende! Nei, jeg har også hørt at de lett brister. Akslingen er så vidt jeg vet støpt.

Noen som sitter på slikt verktøy i Trondheimsregionen, eller vet av noen jeg kan ta kontakt med?


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest