vindusvisker

For alle diskusjoner vedrørende 94 og 97.
pål
Posts: 48
Joined: 03 Nov 2012, 19:11
Contact:

vindusvisker

Postby pål » 26 May 2013, 19:51

Livat forum dette....

Vindusviskeren på min 71 modd sonett ga seg under drift....egentlig litt kjedelig, nå står pusserne rett opp, ser jævlig teit ut... :shock: Har byttet hendelen, og reelet.... da står motoren igjen? forslag her, om noen er innom? ? motoren er vel en som er makan i 99? aner ikke om hvordan jeg skal få testet den, :?:



Pål

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: vindusvisker

Postby Kjetil » 27 May 2013, 07:54

Hei
En enkel prøvelampe, gjerne en som viser polaritet er til stor hjelp når du skal finne el-feil. Et koblingsskjema kan også være greit, for å finne hvilken ledning (farge) som er til hva. Haynes bøkene har ofte et greit koblingsskjema, men ikke alltid komplett for alle modeller.
Jeg ville begynt ved pussermotoren, koblet fra kontakten og brukt prøvelampa.
Husk å sett på tenning og slå over hendelen, fort gjort å glemme :oops:
Det er vel tre ledninger(?) hvor en er jord, da bør prøvelampa lyse på en av de andre. Pass på at du også tester jordingen til pussermotoren.
Hvis det ikke lyser i prøvelampa er det bare å jobbe seg mot batteriet, via relè og hendel.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: vindusvisker

Postby super'n » 27 May 2013, 09:39

Husk at når tenning er på og motoren ikke går bør du fjerne kabel fra fordeler til coil, slik at ikke det overoppheter... Ikke coil kabelen, men lavspenningskabelen...
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: vindusvisker

Postby Eirik » 27 May 2013, 10:42

Jeg har også forstått det slik at det skal være samme pussermotor som i 99 :)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

pål
Posts: 48
Joined: 03 Nov 2012, 19:11
Contact:

Re: vindusvisker

Postby pål » 31 May 2013, 20:41

Vel, har strøm til vindusviskermotoren. er det børster og slikt i den mon tro-....? :?: noen som veit,? ganske sikker på at slike motorer også sitter i noen 99...


Pål

User avatar
Christian Grant
Posts: 72
Joined: 18 Feb 2013, 11:01
Contact:

Re: vindusvisker

Postby Christian Grant » 07 Jun 2013, 15:27

Er ikke så god på EL og slikt, men ser ut til at du har sjekket noe av det allerede Pål.
Jeg har nok et litt mer leit forslag. Av med fronten og ut med viskermotoren.
Av med viskerne først da, så du kan trekke ut hele opplegget.
Noen ganger må de motorene rett og slett bare renses og smøres slik at mekanismen og delene innvendig glir bedre.
Skal brukes et spesiellt fett , men over tid størkner det litt, og det spørs om ikke motoren kanskje har blitt stående i en slags mellom posisjon.

Fikset selv viskerne i min '74 på denne måten.
Om ikke det hjelper så er det kanskje en som kanskje har en motor som kanskje virker ;)

Lykke til

Christian
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St

User avatar
Atle63
Posts: 1
Joined: 01 May 2013, 22:19
Contact:

Re: vindusvisker

Postby Atle63 » 01 Aug 2013, 15:48

Hei, har same problem, brent viskarmotor til min sonet II 1969. Det er vel sannsynleg at vindusviskemotor som vart produsert til Saab 96 i same periode kan brukes i Sonett? Finst de noko kunnskap om dette her i forumet ?

User avatar
Christian Grant
Posts: 72
Joined: 18 Feb 2013, 11:01
Contact:

Re: vindusvisker

Postby Christian Grant » 03 Aug 2013, 14:10

Da har jeg skjekket litt.

I forhold til Pål sitt spørsmål, kan en 99 motor gå til en Sonett III, så er svaret et betinget ja.
Motoren er ganske lik, men spindelen er lengre, og utvekslingen litt forskjelling på de to.
Det betyr at spindel og drev må overføres fra den ene til den andre.
Uansett må alt ut for å kunne gjøre dette. Slik som jeg skrev i forrige innlegg

Operasjonesbeskrivelsen:
http://www.sonettclub.se/Club_Sonett_Sw ... ktips.html
-et lite stykke ned på siden.

Så er det slik med disse motorene at de ikke alltid er helt tette, og at en dermed kan få fukt (også kondensering) i dem.
Da det ikke er noen mulighet for dette å slippe ut igjen, så kan det danne seg rust. Men de er i utgangspunktet ganske slitesterke, så derfor anbefalt jeg i første omgang en grundig opprenskning. Dette gjelder også for ´69 mod.

Testing kan jo gjøres bare med å plugge motoren til koplingen sin, men ikke motere alt.

For de som er stødige på utenlandsk anbefaler jeg denne tråden.
Anbefaler igrunnen Saabnet.com forumet generelt, i forhold til Sonett spørsmål

http://www.saabnet.com/tsn/bb/sonett/in ... l?bID=7102 (det magler desverre bilder, da tråden er gammel)

Her står det ikke noe direkte om det er mulig å bytte viskermotoren, men tror at det er lettere i forhold til 69'eren til Atle, fordi mekanismen er mer lik.
Dog er jeg mer usikker på innfestingen. Jeg har ikke bilene på en og samme plas, så har ikke sjekket.
Men er jo kanskje mulig å skifte innmat i det tilfellet også.

Håper dette var til hjelp.

Christian
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest