Hei
Ja dette emnet har vi vel vært inne på før Pål.
Vet ikke om det jeg skrev forrige gang var til nytte, men minner om at Club Sonett Sweeden, svenske SAAB forumet og Sonett avdelingen på Saabnet.com har veldig mange gode tips i forhold til mye rart ang. Sonett.
Hentet dette på CSS sin hjemmesidet, under "mektips". Det er spesiellt for bytte av tørkermotor, men innheolder også litt mer info.
Akkurat stopp posisjon måtte også fikses på min Sonett III. Jeg har også renovert selve motoren.
Se punkt 7 spesiellt.
1:
Skaffa en torkarmotor till en Saab 99 1972-1976 (Det är möjligt att även andra årsmodeller går bra).
2:
Demontera torkarmotorn ur Sonetten. Motorhuven måste först demonteras, följ instruktionerna i verkstadshandboken.
3:
Demontera locket till växellådan på båda motorerna och flytta över mekanismen från Sonettmotorn till den nya motorn. Var noga med att alla shims hamnar på rätt plats. På vissa 99-motorer så sitter en jordanslutning fastskruvad på elmotorns chassi. På Sonettens torkarmotor sitter denna kabel i kontaktanslutningen. Lossa i så fall kontaktanslutningen med de två skruvarna som finns under drevet (innan växellådan monteras) och klipp bort ringkabelskon . varefter kabeln löds fast på samma stift i kabelsockeln.
4:
Använd inte chassifett eller liknande till att smörja dreven. Det är ett speciellt fett som ska användas, vilket kan anskaffas hos någon Boschverkstad.
5:
Wiren, som för övrigt är längre på Sonetten än på 99:an kan infettas med lite grafitfett.
Lägg inte på för mycket, detta kommer i så fall att straffa sig när det är kallt ute.
6:
Återmontera allting i omvänd ordning.
7:
Jaså. Torkarmotorn stannar inte i sitt parkeringsläge? Sannolikt är det då relät som sitter placerat mellan tändspolen och fjädertornet som inte fungerar. Det ska växla mellan anslutningarna 87 och 87a när torkarspaken inne i bilen aktiveras, respektive avaktiveras. Dessa reläer av fabrikat Hella finns inte längre att köpa på Saab men välsorterade biltillbehörsbutiker bör kunna ordna fram nya med samma funktion om än med annorlunda form.
8:
För den vetgirige kan tilläggas att skillnaden mellan Sonettens mekanism jämfört med 99:ans är det det stora plastdrevet som styr slaget på torkararmarna. Det drev som sitter monterat i Saab 99 är märkt 165 medan det som sitter i Sonetten är märkt 120. Dreven ser till en början identiska ut men skillnaden är avståndet mellan centrum och ut till vevtappen.