Page 1 of 2

Sonett 1 Replica?

Posted: 26 Jan 2014, 20:58
by Henning
Jokke900 wrote:
Henning wrote:Er dette en sånn kommer når det kommer frakt eller er det relativt rask levering??
...Henning fikk lyst på Sonett..

Det har iallefall JEG!!
Jeg har dessverre ikke plass, eller tid til en sonett :( Og hadde det blitt en sonett på meg måtte det nok ha blitt en sonett 2....... ELLER EN SONETT 1!!! :lol:

eller så tar jeg over Quantumen til Vidar når han inser at han ikke har plass til så mange Saaber..... :roll:

Re: I USA: Sonett hvit SAAB 97 (Sonett III), 1972.

Posted: 26 Jan 2014, 23:45
by Jokke900
Henning wrote:
Jokke900 wrote:
Henning wrote:Er dette en sånn kommer når det kommer frakt eller er det relativt rask levering??
...Henning fikk lyst på Sonett..

Det har iallefall JEG!!
Jeg har dessverre ikke plass, eller tid til en sonett :( Og hadde det blitt en sonett på meg måtte det nok ha blitt en sonett 2....... ELLER EN SONETT 1!!! :lol:

eller så tar jeg over Quantumen til Vidar når han inser at han ikke har plass til så mange Saaber..... :roll:
Enig med deg! Ikke plass, ikke tid, ikke penger til og "ikke lov til" sonett.. 2 er dessuten høyere på lista enn 3 ja. 1 hadde jeg ikke turt å kjøpe om jeg faktisk hadde kunnet det engang.. :P ..ikke snakk om Quantum.. jeg blir svimmel :lol:

Re: I USA: Sonett hvit SAAB 97 (Sonett III), 1972.

Posted: 27 Jan 2014, 10:26
by Vidarhs
Hei henning og jokke! Var det ikke 2 svensker som bygde sonett 1 replica,for mange år siden? en av dem var i slekt med Erik Carlson på taket.Kanskje tegninger/maler finnes? kunne jo tatt kontakt med Peter Backstrøm på Saabmuseet.Ville vært superheftig! og gjennomførbart med nye bil-byggeregler i Norge. Håper jeg satt griller i hodet på dere nå :D Evt med litt karrosseri endringer.eller replica av formula saaben. var vel mye fly-teknologi i oppbyggingen av disse bilene!

Re: I USA: Sonett hvit SAAB 97 (Sonett III), 1972.

Posted: 27 Jan 2014, 12:07
by Henning
De grillenene ble tent første gang jeg så en sonett 1 Vidar:) karosseriet kunne med dagens utstyr lages i plast eller glassfiber, kjenner en som kan lage malene med stoooor 3D fres....

Hva slags chassie brukte de på denne?? Var det laget kun for denne bilen eller var det brukt Samma som noe annet??

Dette er det morro å prate om.... Burde kanskje starte en egen tråd om dette....


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: I USA: Sonett hvit SAAB 97 (Sonett III), 1972.

Posted: 27 Jan 2014, 12:25
by Jokke900
Henning wrote:De grillenene ble tent første gang jeg så en sonett 1 Vidar:) karosseriet kunne med dagens utstyr lages i plast eller glassfiber, kjenner en som kan lage malene med stoooor 3D fres....

Hva slags chassie brukte de på denne?? Var det laget kun for denne bilen eller var det brukt Samma som noe annet??

Dette er det morro å prate om.... Burde kanskje starte en egen tråd om dette....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har allerede grubla hardt og lenge på hvordan jeg kan få bygd en 006 til ungene OG en Quantum-sak til meg selv, så hvordan tanken på å bygge en Sonett 1 har gått meg forbi vet jeg ikke.. Men det begynner å bli mange Saab-bygger jeg har surrende i hodet. Tror jeg må begynne med 006-replika/kopi/hembygge mens ungene fortsatt er unger først.. Evt finne en å kjøpe. Det var jo en på Blocket i høst, men så ver det de penga.. :shock: :P

En egen tråd om Replika/Kopi/Hembygge? Hadde ikke vært dumt! Idébank for Saab-bygge :geek:

Re: I USA: Sonett hvit SAAB 97 (Sonett III), 1972.

Posted: 27 Jan 2014, 12:34
by Henning
Image

Replica.

Image

2 til høyre er replicas.... men ser en del ting som viker bra fra orginalen............

Re: I USA: Sonett hvit SAAB 97 (Sonett III), 1972.

Posted: 27 Jan 2014, 13:43
by Hjelle
Karosseriet er jo i glasfiber, synes huske det var snakka om at pluggane finns i forbindelse med at #4 vart bygd oppatt?
Chassiset er nok spesial med innslag av deler ifrå 93, på #1 er det i alu, på dei andre er det i vanlig stål. Ellers er jo #1 og #2 med 3-trinns kasse, resten har 4-trinns. Forskjell på dei to som står på museumet er det også (#1 og #5) i fronten (fks hovudlysa er mykje flottare på #1) og instrumenteringa. Spørsmåla er jo om i det heile tatt desse 6 originalbilane i det heile tatt er "like", om en ser vekk ifrå fargekombinasjonane? Fks er det jo ulik "grill" både på #1, #3 og #5 etter det eg huskar i farta...

Synes det er greit at replika.ane avslører seg sjølv når en fikar litt nøyare på dei eg, original er jo alltid original.
Men er utvilsomt ein bil eg kunne tenke meg!

Men med på lasset høyrer kanskje historia om kvifor alle 94-ane vart høgrestyrte.
Som monge veit står motorpakken 180 grader iforhold til 93, med girkassa som fremste punkt. Dette gjorde at mellom anna rattakslingen kræsja i forgassar og generator, so en måtte tenke om. Det vart beslutta å bruke komponentane i venstre hjulhus på høgre side og motsett, slik styringa kunne monterast framom drivakslingane istaden for bak som i normale fall, og på den måten fikk en benytta mest mulig standard-kompinentar. Tannstonga måtte også snuast, dermed kon rattstonga på høgre side, og bilen vart høgrestyrt! :p

Re: I USA: Sonett hvit SAAB 97 (Sonett III), 1972.

Posted: 27 Jan 2014, 14:57
by Vidarhs
Ja,tenkte på den tidlige utg med naglede/limte alu-plater og spant ala flyvinger og kropper.Dette fantes også på den org saab formula junioren.begge hadde vel noen glassfiber-deler.Fint navn også på sonetten:94 saab sonett Super Sport!Veide inn på kun 500 kg komplett!Kanskje du kan legge ut bilde av Saab formula junior-bilen Henning? fine byggverk!

Re: I USA: Sonett hvit SAAB 97 (Sonett III), 1972.

Posted: 27 Jan 2014, 16:24
by Henning
Hjelle wrote:Karosseriet er jo i glasfiber, synes huske det var snakka om at pluggane finns i forbindelse med at #4 vart bygd oppatt?
Chassiset er nok spesial med innslag av deler ifrå 93, på #1 er det i alu, på dei andre er det i vanlig stål. Ellers er jo #1 og #2 med 3-trinns kasse, resten har 4-trinns. Forskjell på dei to som står på museumet er det også (#1 og #5) i fronten (fks hovudlysa er mykje flottare på #1) og instrumenteringa. Spørsmåla er jo om i det heile tatt desse 6 originalbilane i det heile tatt er "like", om en ser vekk ifrå fargekombinasjonane? Fks er det jo ulik "grill" både på #1, #3 og #5 etter det eg huskar i farta...

Synes det er greit at replika.ane avslører seg sjølv når en fikar litt nøyare på dei eg, original er jo alltid original.
Men er utvilsomt ein bil eg kunne tenke meg!

Men med på lasset høyrer kanskje historia om kvifor alle 94-ane vart høgrestyrte.
Som monge veit står motorpakken 180 grader iforhold til 93, med girkassa som fremste punkt. Dette gjorde at mellom anna rattakslingen kræsja i forgassar og generator, so en måtte tenke om. Det vart beslutta å bruke komponentane i venstre hjulhus på høgre side og motsett, slik styringa kunne monterast framom drivakslingane istaden for bak som i normale fall, og på den måten fikk en benytta mest mulig standard-kompinentar. Tannstonga måtte også snuast, dermed kon rattstonga på høgre side, og bilen vart høgrestyrt! :p
Hjelle - Masse BRA info her - kan du mere så før gjerne på - dette er interressant lesing!!!

Nagla alu er jo selvfølgelig best Vidar, men også den mest krevende måten (nå til dags) å lage..... MEN engelsk hjul er morro! så er det heller ikke mange bitene på denne lille bilen- skal se hva jeg kan goodle frem av bilder Vidar.


Eirik...... Kunne du dratt over dene tråden til litt mer der den hører hjemme??? fra øverste innlegg fra side 2 kanskje??? dersom det er mulig og du har tid :D

Re: I USA: Sonett hvit SAAB 97 (Sonett III), 1972.

Posted: 27 Jan 2014, 17:01
by Henning
Vidarhs wrote:Kanskje du kan legge ut bilde av Saab formula junior-bilen Henning? fine byggverk!
Image

Image

Image

Finner veldig lite med nagler og alu Vidar..... hvor hva modell årsmodell type...