Logo / Navn - er vi utdatert?

Info og annonseringer fra styret eller frihjulet, ønsker til klubben og annen kommunikasjon mellom klubben og medlemmene.

Er du fornøyd med GSV sin logo, font og navn?

Ja både logo, navn og font er topp.
2
7%
Nja, liker navnet men logo kunne vært bedre
2
7%
Logo er bra men navnet kunne vært forandret
5
17%
Liker ikke logo, navn eller font.
16
53%
Spiller ingen rolle hva vi heter eller hva slags logo vi har
4
13%
slutt å mas - folk bryr seg ikke om dette
1
3%
 
Total votes: 30

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby Henning » 05 Nov 2015, 20:28

Siden det ble en liten diskusjon under en annen tråd starter jeg opp en ny tråd her. Den omhandler Logoen vår, men også navnet vårt. Gammalsaabens Venner.

Saab er kult, fra en tøff kortfront, til en sleek 900, eller en blodtrimma V4. Det er mange som kjører Saab, mest eldre folk trur jeg, men det finnes en del yngre som også ser det helt spesielle med Saab. Det er jo design på høyt plan. Når vi en sjelden gang i blant har tid til å se på en gammal film på tv´en kjører ofte kule folk i Saab. Piloten, eller arkitekten osv.

Vi er dog 956074 mil fra VW gjengen i både treff, morro, logoer og ikke minst engasjement. Det trenger jo ikke være sånn?

Får å kutte en lengre innledning hardt og brutalt. Hadde jeg dratt på meg en Gammalsaabens venner caps og en gammalsaabens venner t - skjorte hadde dama dratt fra meg øyeblikkelig! det er ikke tull engang. Jeg husker jeg prøvde meg å gå ute med familien med en gratis Wurth t-skjorte engang, måtte snu i døra da også. OG det er greit nok - jeg er ikke kommet til det stadie hvor jeg ikke bryr meg om hvordan jeg ser ut. Jeg liker design, jeg liker kule ting. Jeg har kjøpt flere Saab t skjorter - men de har hatt kun vingen på - errer kun den fine siluetten til taket.

Var med på et årsmøte engang, det ble med det ene møtet, tror ikke jeg kunne ha pressa igjenom en ting der inne, der så det meste satt ut på hvordan ting var og skulle være - men da var det snakk om hvordan vi skulle få inn de yngre?? for det skal vel ikke være en hemmelighet at gjennomsnitt alderen i GSV er høy. Jeg tror at et aktivt engasjement på nett, skifte av logo og muligens navn kunne vært en veldig god start.

Jeg skjønner at det sikkert er sårt for alle dere som var med å starte denne klubben, og for de som skapte logoen eller designet capsen. MEN det er faktisk sånn at verden forandrer seg, og de siste 10-20 årene går ting fortere enn noen gang før. DET ER FAKTISK SÅNN at ingen går med piano slips lenger, ringnes badeshortsen er død! Selv logoer til verdens største selskaper forandrer seg etter samfunnet! det er sånn det må være for å kunne fortsette. Det er så enkelt.

Så hva er folk sine meninger der ute? er jeg den eneste som syntes dette? er jeg stygg mot alle som syntes navnet og logoen er flott? INSPILL! HVA SYNTES RESTEN? - Dette er en glimrende mulighet for alle dere usynlige lesere som ikke skriver meg snoker innom fra tid til annen - vi vet dere er der - så det er bare å stå frem.

Den eneste grunnen til at jeg aldri har satt et Gammalsaabens venner klistremerke på noen av bilene mine er at jeg rett og slett syntes det ødelegger bilen :cry:

Image
Last edited by Henning on 06 Nov 2015, 12:51, edited 1 time in total.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby knut » 05 Nov 2015, 21:22

"Jeg setter ting på spissen, for der står de best", skal ein dansk redaktør ha sagt, ein gong i trykksverte-tida. Det er du god til, Henning!

Slike radikale tankar blir ofte avviste med det same, men kanskje greier du å så eit lite frø av uvisse, som kan få sjølv den mest skråsikre til å begynne å tvile? Trass i at eg er fan av kortfronten, og tenkjer at det burde gå an å vidareforedle og stramme opp det eksisterande klubbemblemet - ein logo må kunne kjennast att - så har du greid å gjera meg litt usikker... :?

Jubileumslogoen til SAAB (takprofilen frå Ursaaben) er sjølvsagt den ultimate gammalsaablogoen, men den er det vel opphavsrettar på?

Når det gjeld namn, kva med SAAB-Norge? (Dét namnet er vel ledig no???)
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby Henning » 05 Nov 2015, 21:46

knut wrote:SAAB Norge
Bare det er bedre, du skjønner at det der gamalsabb greiene har splittet saab gjengen mangen ganger før, ikke at dejg syntes drittbilen har noe å gjøre i klubbven vår, men igjen relativt liten sær greie vi har på gang her - bør kanskje ikke utestenge noen med saab på fronten.

Men dere - er ikke fonten på Gammalsaabens Venner relativt grusom?

............ Når jeg tenker på det - JEG ER IKKE VENN MED BILEN MIN! jeg er forsåvidt ikke venn med noen av Saabene jeg kjenner. Jeg er venn med mange men ikke saaben, Saab er bil, det er en hobby, det er en lidenskap. Men når jeg føler meg utslitt og litt lav sette jeg meg da ikke ned ved siden av DEN BLÅ! og forklarer problemene mine. Nei jeg er inegn venn med Saab - ,men jeg digger mange av bilene.

Hadde gått gladelig med en liknende saab t skjorte.

Image
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
bluesmoke
Posts: 78
Joined: 28 Oct 2012, 21:36
Location: Fredrikstad
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby bluesmoke » 05 Nov 2015, 21:50

Ja - må si meg enig Henning! Vi må se over hvordan vi kommuniserer visuelt med oss selv og omgivelsene på. Dette er viktig for en klubb som oss hvor medlemmenes gjennomsnittsalder er stigene. SAAB er jo borte som bilprodusent , så vi får ikke noe naturlig påfyll fra den kanten. Hva står igjen - rekruttering av nye "venner" som har eller kan falle for SAAB i framtiden. Dette kan gjøres med å profilere klubben først og fremst , da vi vet at det visuelle fanger de unge (også eldre). Husk at SAAB alltid har inspirert og har blitt tiltrukket av de som ønsker å ikke gå mainstream. Der har vi jo dagens yngre ! Jeg holder på det jeg nevnte i et tidligere innlegg - det å bruke eksterne krefter som kan se dette utenfra. Dette betyr ikke at vi skal kaste alt som har vært , men ta med oss kjerneverdiene vi har i dag. Hva disse består av blir jo opp til oss medlemmer å definere . Jeg tror dette kan bli spennende !
96 - 1961 - 93 - 2006

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby kanonjon » 06 Nov 2015, 02:05

Jeg er enig med Henning på dette. Vi kunne trengt en facelift til eller to. Forumet var et fint sted å starte en facelift på (Takk til Eirik, super jobb!), men synes vi trenger å få litt mer fart på profileringen og, deriblandt logoen og den gotiske skrifttypen, den gotiske tida er over...for lengst!

Men denne diskusjonen bringer også opp det uungåelige (etter min mening) mtp at vi snakker om navn, oppdatering, profilering, rekruttering etc. Og det er sammenslåing av GSV og STCN.

Jeg er medlem av 3 forksjellige Saabklubber her i Norge. Sist jeg sjekket så var Saab miljøet lite, veldig lite i forhold til de fleste andre bilmiljøer her i landet. Seriøst, trenger vi virkelig egentlig å være medlem av flere klubber igrunn? Joda, så kan jo en av dere si "Bare meld deg ut av de andre vel" eller noe sånt. Men ærlig talt, da klarer man ikke å se problemet her igrunn. Uansett, jeg er medlem av GSV, STCN og Saabklubben Sør. Sistnevnte er helt greit, det er en lokal klubb, sånt er nødvendig å ha. Men er det nødvendig å ha 2 landsdekkende, klubber fordelt på 1000-1400 betalende medlemmer (GSV og STCN)? Det er det absolutt ikke, jeg har lyst å være medlem av hele Saabmiljøet i landet, lyst å være med på så mange treff som mulig, bidra med hjelp, tips osv til andre Saabentusiaster etc, vel, dere skjønner tegnigna mi. Bare ta foruma til GSV og STCN for eksempel, aktiviteten på STCN er ikke så veldig mye å rope hurra for. Aktiviteten her har blusset seg opp mye det siste året, selv om de fleste av oss hadde en solid pause når sommeren kom. Men om jeg tar feil av aktiviteten av STCN, så er det bare å skyte meg, men det er det intrykket jeg har. Og hvor har det blitt av alle de impulsive lokaltreffa? Var jo mange av de før, men når virker det nesten helt dødt (både GSV og STCN)

Men det store problemet er at vi har to landsdekkende klubber, med veldig misvisende navn igrunn, spesielt etter at Saab gikk konk.
Gammalsaabens Venner som et navn var mest relevant for 20-30 år siden, siden da det var to-taktere og V4ere som stod i fokus. Men for all del, så var navnet legitimt helt til Saab gikk konk, siden det gikk i veteran-Saaber. Igjen, helt legitimt da å kalle seg GSV/GammalSaabens Venner. Og nå vil sikkert en luring i blant oss si "Ja, men nå er alle Saaber gamle...bla bla" No shit, Sherlock, you win ze grand prize! Forsåvidt korrekt, men synes det blir litt rart å sette 2000/10-talls Saaber i en klubb som har et konsept i veteran-Saaber. Så kommer det helt sikkert en annen person å sier "Men er det ikke det du vil da, ha alle Saaber i en klubb?" Jo, det vil jeg, Mister, men jeg har tatt innersvingen på deg der! Jeg vil ha klubbene samlet, men under et navn som ALLE Saab-entusiaster kan kjenne seg igjen i.
Dette fører videre til STCN, Saab Turbo Club of Norway. Jeg har ingenting å utsette på klubben i sin helhet eller de som har verv der, samt de medlemmene der. Men navnet i seg selv, akkurat som GSV, har en elementær feil. Høres ut som du må ha en spesiell type Saab for å være medlem. Ja, jeg vet at begge klubbene ønsker alle Saaber velkommene og det er jo kjempeflott, riktig tankegang! Men HVER GANG jeg anbefaler nye/uvitende Saab-eiere til å bli med i en Saab-klubb, så må jeg drive å forklare en hel haug hva forskjellen, hvorfor man bør ta den klubben der eller den andre. Skjønner dere tankegangen min her? Et eksempel på et annet problem er på de to siste STCN-landstreffa som har vært og konkuransen som er der, dere vet, flotteste OG900, flotteste 9-5, flotteste Gammalsaab etc etc. I 2014 så vant Morten med sin flotte gammalsaab siden han var den eneste der med en slik bil. I år så var vel det nesten akkurat det samme tror jeg, kan ikke huske helt, men så bare 2 eller 3 gammalsaaber der, mens resten av feltet bestod mest av GM-Saaber. Og det er det motsatte på GSV sine treff og, en hel haug av flotte og råe gammalsaaber, så er det bare noen få nyere Saaber. Så igjen, to klubber, med ca. 500-700 betalende medlemmer hver. Er det virkelig behov for to klubber for den medlemsmassen?

Synes navnene på GSV og STCN bidrar til en slags splittelse og en usikkerhet generelt sett. Spesiellt i disse tider som Saab er borte. Ja, Saab er borte, fønixen reiste seg fra askene i 2010, men døde igjen i 2011 og da var det ikke mer liv å hente, game over (min mening)! Uansett, så jeg mener at vi må slå sammen klubbene slik som det er nå. Vi kan helt sikkert fremdeles ha 9posten, isbanekjøring på Dagali, banekjøring på Vålerbanen, delelager, klubbshop etc for det om! Det er ikke enden av verden om vi slår sammen klubbene, selv om det er noen konservative sjeler i GSV som mener noe annet og sier at alt var mye bedre før. Selv om det er en edel tanke og si at alt var mye bedre før, så må vi fjerne spindelsvevet, støvet og mosen og tenke nytt og se framover. Det er det beste for Saabmiljøet mener jeg.

Tenk dere det da, vi kan sette igang med nyskapning i klubbene, skape enda mer entusiasme, men likevel beholde mye av det gamle! Vi må tørre å utvide horisonten!


Sorry for litt avsporing sånn sett, men før eller siden, så ville dette temaet bli tatt opp ;)

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby Henning » 06 Nov 2015, 06:53

kanonjon wrote: Tenk dere det da, vi kan sette igang med nyskapning i klubbene, skape enda mer entusiasme, men likevel beholde mye av det gamle! Vi må tørre å utvide horisonten!
Så rett så rett. Men jeg lurer på om det blir for RADIKALT! for de som styrer...... Tror kanskje at de er fornøyd slik det er idag, blir litt som å brenne bildekk i hagan, for miljøet tåler jo dette i noen tiår til, men hva med neste generasjon? Blir vel for teit å sitte på samma type klubb år etter år for å se den dø ut.

en klubb er lurt, da kan det sikkert være ett blad, en webside, for all del kan forumet deles opp enda mere.

Og du har også et godt poeng at begge navnene egentlig er ganske misvisende.

Vi kunne kanskje hett: Gamle Saab Venner? :roll:
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby kanonjon » 06 Nov 2015, 07:44

Gamle Saab Kuratorer? Historiske Saab Disipler? Gammalsaabens Vitner?

Men helt ærlig, så synes jeg den nye klubben skal hete (når det skjer)... Menigheten eller Saabens Menighet eller noe slikt. Vi alle er fanatikere ;)

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby 96GT » 06 Nov 2015, 10:06

Følger dette og skal skrive noe fornuftig etterhvert... men er dere seriøse nå ift navn og annet?
Last edited by 96GT on 06 Nov 2015, 16:15, edited 1 time in total.
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby Henning » 06 Nov 2015, 10:12

96GT wrote:Følger dette og skal skive noe fornuftig etterhvert... men er dere seriøse nå ift navn og annet?

Jeg deler kanskje ikke den relgiøse fremtoningen til Kanonjon :D Men jeg er 100% seriøs på at jeg misliker og syntes loge og navn er komplett utdatert og ville MER EN ALT ANNET at vi fikk forandret på dette.

Helt fint med sammenslåing også, MEN mitt innlegg dreier seg om vår logo (eller deres....) og fonten - OG navnet!

Norwegian Saab Enthusiast club - eller NSEC som jeg liker å kalle det ;) Nei jeg vil ikke fremme nye navn eller design forslag - men blir det mange av oss MÅ vel hele klubben ta et tak og ihvertfall DISKUTERE dette!
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby 96GT » 06 Nov 2015, 10:23

Diskusjon synes jeg vi må ha og er selv opptatt at gsv skal tiltrekke seg flere og gjerne yngre medlemmer... en oppfrisket logo og muligens nytt navn kan sikkert hjelpe til her... en mulighet er jo å kutte ut "gammel"
Last edited by 96GT on 06 Nov 2015, 16:15, edited 2 times in total.
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest