Logo / Navn - er vi utdatert?

Info og annonseringer fra styret eller frihjulet, ønsker til klubben og annen kommunikasjon mellom klubben og medlemmene.

Er du fornøyd med GSV sin logo, font og navn?

Ja både logo, navn og font er topp.
2
7%
Nja, liker navnet men logo kunne vært bedre
2
7%
Logo er bra men navnet kunne vært forandret
5
17%
Liker ikke logo, navn eller font.
16
53%
Spiller ingen rolle hva vi heter eller hva slags logo vi har
4
13%
slutt å mas - folk bryr seg ikke om dette
1
3%
 
Total votes: 30

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby 96GT » 22 Jan 2016, 19:12

Her er det mye dialog og veldig fint at Tom skriver noen linjer. Som vanlig en mester i å formulere seg.

Mye bra som skjer i klubben og at både Matrikkel or styrereferater er på nettet viser jo at styret beveger seg mot den digitale verden.

Men litt tilbake til Hennings innspill. Veldig enig at en seriøs navn/logo diskusjon hadde vært topp. Blir nok ikke noe GSV dekaler på Saabene mine heller. Og omtaler selv Gammal Saabens venner som Saab klubben :)
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

teidesen
Posts: 34
Joined: 30 Nov 2012, 09:03
Location: Oslo
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby teidesen » 10 Feb 2016, 10:00

Beklager sent svar, Hans-Fredrik - har ikke vært på Forum på en stund: har prøvd å finne ut av den nyoppdagede fjesboken i stedet! Tar sin tid for oss gamlinger ...

Jeg representerer ikke styret her på forumet, eller forsåvidt noe annet sted. Sitter i valgkomiteen og er internasjonal kontaktperson, men det er ikke valgte styreposisjoner. Synspunktene jeg tidvis lirer av meg, er med andre ord mine egne!

Når det gjelder forholdet til turboklubben, så er det STCN selv som føler at tiden ikke er inne for noen sammenslåing. Hva fremtiden bringer vet vi jo ikke, men slik er status.

Det er medlemmene som styrer GSV, med årsmøtet som høyeste organ. Styret er valgt av årsmøtet for å stå for den daglige driften, og rapporterer tilbake til årsmøtet. Så mye for det formelle. Jeg oppfatter det ellers slik at det er fritt frem for lokale initiativ, som for eksempel april-grensetreffet i regi av Oslo-alibiet, og andre lokale arrangementer. I den grad noe har implikasjoner for klubben nasjonalt (f.eks. økonomisk) mener jeg at det må klareres med styret på forhånd. Ellers fint om informasjonen flyter lett, og at tur & arr.-ansvarlig, redaktør etc. er "i loopen".

Jeg har også oppfattet det slik at det ikke er noen motstand mot forslag og kommentarer til klubbens drift nasjonalt. Heller føles det at det er en mangel på slike initiativ, og at det er vanskelig å få folk til å engasjere seg (Tordenskiolds soldater-syndromet). Navn- og logodiskusjonen er eksempelvis helt på sin plass og synspunktene tallrike, men hvis man virkelig mener å gjøre noe med det bør det vel legges frem som et konkret forslag på kommende årsmøte?

Ser at det blir rekordoppmøte på Dagali. Ser frem til å møte mange av dere der!

Beste hilsener,
Tom

Ulf Fjeldberg
Posts: 8
Joined: 09 Oct 2014, 08:51
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby Ulf Fjeldberg » 10 Feb 2016, 19:36

Hei alle sammen.
Jeg leser på Forumet ( sikkert alt for sjelden ) mye om logoer og om samarbeid med Turboklubben. Først om samarbeid. Styrene i GSV har helt siden Landstreffet i Haugesund snakket med Turboklubben om et nærmere samarbeid, men frem til nå har de ikke sett at dette er noe for dem enda. Dette har formannen i Turboklubben også skrevet om tidligere her på forumet. GSV er interessert i ett tettere samarbeid så hvis det er personer i Turboklubben som leser forumet kan jo de ta det opp med sitt styret om dette temaet. Logoer og eventuelt nytt navn har vært diskutert helt siden vi var i Øystese, men det har ikke kommet opp noen direkte forslag til styret og Landsmøtet om dette i den tid jeg har sittet i styret.
Jeg synes det også er litt rart at noen personer ikke vet hvem som styrer GSV, hele styret står jo med navn, telefon nr. og mail adresse i vært eneste nummer av 9-Posten. På www.gsv.no ligger også styrereferatene ( som aldri tidligere har vært omtalt annet enn ved Landsmøtet ).
Vi har jobbet med nytt datasystem som er omtalt i 9-Posten, sett på og forhandlet om priser på 9-Posten og for de av dere som leste siste styrereferat står det at ny matrikkel skal være tilgjengelig på nettet den 1 februar i år og den var tilgjengelig til den datoen. Ny matrikkel blir også trykket i disse dager og vil snart bli sendt ut.
Så ja, styret jobber.
Synes det egentlig er synd at ikke flere sender mail til styret om ting de vil ha gjort / endret, men det kommer ingenting. De som kan dette bedre enn sittende styre kan jo bare melde seg til valgkomiteen , så finner nok de en plass i styret til dere.
Vennlig hilsen Ulf Fjeldberg

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby GT750 » 10 Feb 2016, 21:25

Ulf Fjeldberg wrote: Jeg synes det også er litt rart at noen personer ikke vet hvem som styrer GSV, hele styret står jo med navn, telefon nr. og mail adresse i vært eneste nummer av 9-Posten. På http://www.gsv.no ligger også styrereferatene ( som aldri tidligere har vært omtalt annet enn ved Landsmøtet
Unnskyld meg Ulf men du har tydeligvis ikke helt skjønt problemet. Jo selfølgelig vet jeg hvem som sitter i styret, jeg er da ikke helt teit.
Saken er jo at medlemmer utenfor styret har hatt stor påvirkningskraft på styret i GSV.
Og "styrt" klubben selv om man ikke sitter i styret (så kallt ghosting).

Jeg har selv erfaringer med dette.
Eks. så ble det tatt et styrevedtak på å flytte trykkingen av bladet på grunnlag av et tilbudsgrunnlag - det ble det ikke noe av fordi "ghosten" fikk det som hun ville og ville ha det som før!
Et annet eksempel er diskusjonen i denne tråden om sammenslåing hvorav et annet ikke styremedlem utaler bastant "at det blir det ikke noe av"!
Etter flere fiaskoer rundt medlemsregisteret (feilutdeling av jubelumsdiplomer, selv fikk jeg 2 stk 20års diplomer) stilte jeg spørsmål om å få utdelt medlemsregisteret for å se på om dette kunne bedres på. (jeg satt da i styret) men fikk aldri dette ut da "ghosten" mente at det hadde jeg ikke noe med.
Man kan da for pokker ikke ha det slik?

Dette er hva jeg snakker om, dette er hva jeg opplevd, dette er ting jeg ikke vil ha noe av, dette er ikke demokratisk, dette er helt høl i hue.
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

Uno
Posts: 29
Joined: 16 Aug 2013, 09:44
Location: Gran, Hadeland
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby Uno » 11 Feb 2016, 12:45

Nå, Hans Fredrik Larsen, nå må jeg bare si at du har gått for langt, igjen! Å sette fram uriktige beskyldninger mot vårt Æresmedlem Anne Andersen, som dessverre gikk bort i høst, er ganske godt overtrampet!
Ethvert medlem har rett til å hevde sin personlige mening, også om hva styret beslutter. Og også Anne hadde sine meninger som hun fremmet.

Når det gjelder bytte av trykkeri, som du nevner, var det flere enn Anne som mente noe om den saken. Og årsaken til at det ikke ble trykkeribytte, så vidt jeg husker, var at da vi så på dette på nytt, så resten av styret ikke noe kostnadsreduksjoner i et ev. bytte.

Når det gjelder medlemsregisteret, så ja, der var en feil. Og ja, iblant er det dessverre ikke til å unngå at feil oppstår. Jeg gjør dessverre også feil i blant. Og jeg husker opptil flere feil begått av deg selv mens du satt som leder av GSV. Men det er trolig lettere å glemme egne feil enn andre!

Du sier bl.a. i ditt innlegg at «…..sammenslåing hvorav et annet ikke styremedlem utaler bastant "at det blir det ikke noe av"!» Og hva så? Et medlems mening er ikke det samme som et styrevedtak og har heller aldri vært. I styrereferatet står beskrevet styrets holdning til saken at GSV ønsker dialog med Turboklubben for å utrede om det kan være interessant med et samarbeide på enkelte felt.


Generelt vil jeg si til alle: Når et medlem har en ide eller mening om saker vi bør behandle / gjennomføre i GSV, ta kontakt med styret, fortrinnsvis mail til alle styremedlemmer med en best mulig redegjøring hva det gjelder, gjerne også økonomiske konsekvenser. Vi vil behandle saken!

Når det gjelder min egen deltakelse på Forumet, vil den vel ikke være av de største. Jeg anser min jobb for GSV å forsyne medlemmene med deler til sine biler. Dette, pluss eget restaureringsprosjekt, samt visstnok altfor mange egne biler som skal vedlikeholdes, er det dette jeg bruker min tid på. Og at noen iblant har ventet for lenge på deler eller på faktura, viser at min tid dessverre ikke alltid strekker til.

Det er enkelt å skrive på Forumet, spesielt å klage, men det GSV trenger er vel litt mer konkret bistand. Delesalget er vår viktigste inntektskilde, ved siden av kontingenten. Vi trenger bl.a. hjelp for å organisere lageret vårt, slik at vi kan øke delesalget ytterligere, men bidraget fra medlemmene på dette området er dessverre litt magert, bortsett fra vår lille flinke faste gjeng.
Og redaktøren tar gjerne imot flere bidrag til vårt utmerkede medlemsblad.

Velkommen til innsats!

Vennlig hilsen
Uno Leirset
Styremedlem / Lagerleder GSV

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby kanonjon » 11 Feb 2016, 20:53

Blir gjerne med i styret jeg. Styret trenger mer dialog med medlemmene sine i form av bruk av Facebook, forum og internett generellt. Rett og slett litt mer interaktivitet. Men det å legge ut referat og matrikkel er en god start, men dette er igrunn en vanlig ting å gjøre i en klubbdriftssammenheng.

Dere må rett og slett nå ut til medlemmene i denne klubben, samt potensielle nye medlemmer på nye arenaer. Vi er i 2016 nå :)

Uno, det har vært litt klaging fra min side, det skal jeg ærlig innrømme, men samtidig har jeg og andre kommet med konstruktiv kritikk og, jeg regner med at du ser forskjell på de to tinga der. ;)

User avatar
bluesmoke
Posts: 78
Joined: 28 Oct 2012, 21:36
Location: Fredrikstad
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby bluesmoke » 11 Feb 2016, 22:45

Så noen i styret vil ikke mene noe om : Logo/Navn - er vi utdatert? eller er det klaging å spørre om det ;)
96 - 1961 - 93 - 2006

Uno
Posts: 29
Joined: 16 Aug 2013, 09:44
Location: Gran, Hadeland
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby Uno » 12 Feb 2016, 07:44

Vedrørende spørsmål om: «Så noen i styret vil ikke mene noe om: Logo/Navn - er vi utdatert? eller er det klaging å spørre om det.»


Jo, denne saken mener styret i GSV noe om! Styret er valgt av medlemmene på Årsmøtet og skal forholde seg til vedtak som medlemmene har gjort der.

Navnet er Vedtektsfestet i §1: «Klubbens navn er Gammalsaabens Venner (GSV).»
Logo er ikke nevnt i Vedtektene, men er også naturlig at besluttes av Årsmøtet.

Derfor mener styret i dag at klubben har riktig navn og logo.

Men, det er dermed ikke sagt at navn / logo ikke kan endres, men det må i så fall behandles og besluttes av Årsmøtet. Og her er reglene klare i GSV’s Vedtekter §6 under 2. punkt:

«Medlemmer kan fremme saker til Årsmøte gjennom styret. Slike saker må være styret i hende én måned før årsmøtet avholdes. Styret plikter å legge frem saker som kommer inn i rett tid før Årsmøtet.»

Derfor: Den / de som ønsker nytt navn / logo: Diskuter det gjerne her, og send gjerne inn et konkret forslag til Årsmøtet og møt opp og avgi din stemme om den saken og de andre sakene som er til behandling!

Og til slutt. Et liten privat bemerkning om navnet vårt: «Gammalsaaben Venner» er vel mere aktuelt i dag enn noen sinne. Det er lite nye Saaber å få tak i ;) .

Det hadde også vært greit om de som har meninger i Forumet hadde stått fram med fullt navn. Dermed ville vi kunne vite hvem vi snakker med!

Vennlig hilsen
Uno Leirset
Styremedlem / Lagerleder GSV

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby GT750 » 12 Feb 2016, 12:04

Hei Uno
Jeg har sagt det før og jeg sier det gjerne igjen. Anne gjorde mye bra for GSV men hun var mot slutten også en begrensning både for meg da jeg satt i styret og hun var en begrensning for lederen føre meg.
Noen betraktninger; si meg hva er vitsen med å velge et styre i en ideel organisasjon eller klubb som tar en felles beslutning/styrevedtak for deretter at dette gjøres om i ettertid pga av et enkeltmedlem utenfor styret mener noe annet? Hva slags demokratisk prosess er det da? (Jeg har fortsatt tilbudet og det VAR bedre og vi var enig)! Dette var en ting og det var mange slike saker/temaer som i min tid ble overkjørt!
Tenk om sammfunnet hadde vært slik, storting og regjeringen bestemmer det ene men vi gjør noe annet fordi det er noen utenfor som "vet bedre" - kan ikke holde på slik.

Vedrørende medlemsregisteret så var det MANGE feil ikke en feil og det er heller ikke det som er poenget. Poenget er jo å ta tak i problemet og gjøre noen endringer slik at det blir mindre feil.
På det tidspunktet var det vel 3 som holdt i samme medlemsliste. Min "kongstanke" og gode mening var som leder for klubben å kanskje gjøre noe med dette. Du etterlyser innsats - min innsats var bla. å ta tak i medlemsregisteret. Jeg så klart et forbedrings potensiale på å endre dette. Skal ikke skryte på meg mine Excel/pivot/slice kunnskaper men med all beskjedenhet tror jeg at jeg hadde noe å tilføre ift. Anne. Men den gang ble det bare "blankt avfeid" til siden og dette var et "ikke problem" (ref. årsmøte på Hunderfossen). Som "leder" for GSV fikk jeg ikke engang tilgang til filen!!! Hva pokker er det for holdning?
Bra er det derfor å høre at Ulf har ryddet opp i dette "ikke problem" og slik jeg forstår det har det blitt veldig bra - men som sagt jeg fikk ikke lov dengang!

Så kom ikke å fortell meg om at vi ikke vil bistå med innsats, men bare klage.
Og det er jo nettopp det som er kjernen i min agenda - nye medlemmer må få slippe til og gjøre det slik de vil. Det er jo nettopp derfor man velger inn medlemmer for at vi har tro på at de kan bidra med en innsats og gjøre gode endringer som medlemmene vil ha. Ikke bare for endringens skyld men fordi det kanskje er lurt?

Forøvrig Uno så er ikke jeg den største tilhenger av hverken å endre navnet på klubben, logoen eller sammenslåing med andre klubber såpass burde du kjenne meg.
Men jeg vil heller ikke at Gammalsaabens venner (klubben som jeg så langt føler naturlig tilhørighet til) skal ende opp som en klubb med "Gamle Saab venner" som kjører 9-3 Turbo-X.
PS! jeg er ikke medlem i Saab Turbo Klubb.

Image

Mitt poeng er det organsiatoriske samspillet og at det er noen meninger blant medlemmene som ikke blir hørt. Jeg har en sterk følelse av at styret er på en annen arena en medlemmene (ta bare Facebook eller forumet som et eksempel) der er styret nesten fraværende. Tror rett og slett at det er noen kulturforskjeller her. Og det er ikke første gangen i GSV's historie, selv jeg har vært med å diskutert om at det ikke var bra nok om bladet ble "kopiert" i svart/hvit! (nei du leste ikke feil). Min følelse om styret er litt "ovenfra og ned" holdning, at deres kultur er det rette. Og at vi "ungdommen" som er på Fjesboka og som vil ha bladet i farger osv ikke har "skjønt det".
Men jeg tror det er lurt å kjenne sine medlemmer og være på deres egen arena! Tror det er lurt å tenke litt utenfor sin egen såpeboble, det kommer noen bak oss som har en ny kultur, en ny måte å tenke på, en ny måte å være på.
Da tror jeg vi kan vinne mye mer en å tape.

Jeg vil samtidig passe på å si at jeg er veldig glad Uno for den jobben du gjør både i styret og for delelageret - du har faktisk den viktigste jobben i styret slik jeg ser det. Ære være deg for at du gjør den innsatsen du gjør for oss. Her kan kanskje vi "ungdommen" ha litt å lære gjennom javn og trutt å jobbing?

Hans Fredrik

Image

Kanskje jeg skulle starte min egen klubb?
"Föreningen för finare dretbilar"
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
bluesmoke
Posts: 78
Joined: 28 Oct 2012, 21:36
Location: Fredrikstad
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby bluesmoke » 12 Feb 2016, 16:22

Ja, da var det som jeg mistenkte at dette spørsmålet er havnet under feil fane . Dette er tydeligvis ikke stedet for en meningsfull kreativ tanke og idesmie mellom medlemmer og styrende. Ja jeg vet at navnet er vedtektfestet Ja jeg vet årsmøtet er det besluttede organ. Ja jeg har meninger Nei jeg behøver ikke å stå frem med fullt navn for å ha meninger........ Hvis ikke det er vedtektfestet da :twisted:
96 - 1961 - 93 - 2006


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest