Bildedatabase - Enkel uplaoding webside.

Info og annonseringer fra styret eller frihjulet, ønsker til klubben og annen kommunikasjon mellom klubben og medlemmene.
User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Bildedatabase - Enkel uplaoding webside.

Postby Henning » 16 Oct 2015, 06:43

Ja - men ikke vær for optimistiske..... Siden jeg la opp tråden har 2 mennesker, vel Yngve og Peter vist interresse :D Blir dyrt for vårs 3 detta gutter! Men lett og fint blir det jo.... FOR OSS IHVERTFALL!!! :twisted:
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Bildedatabase - Enkel uplaoding webside.

Postby Yngve Knutsen » 16 Oct 2015, 07:00

Nå er denne tråden snart 24 timer gammel og merkelig lite med respons??? Halloooo, er fb så mye bedre.
Vel Henning, vi får håpe på ett lite hotell med 3 mannsrom til Peter, deg og meg :)
Mobil 90191238

User avatar
luftskip
Posts: 40
Joined: 24 Aug 2015, 15:59
Location: Oslo
Contact:

Re: Bildedatabase - Enkel uplaoding webside.

Postby luftskip » 16 Oct 2015, 07:57

Vel, det finnes et kobbel av tjenester der ute for opplasting av bilder og lignende. Har du ikke din egen serverplass, kan du alltids bruke bildr, photobucket, eller dropbox, skjønt dropbox er litt treig om bildet blir utsatt for mye trafikk.

Det jeg derimot sverger til, og som er en tjeneste tilnærmet lik helt uten sidestykke, er IMGUR: http://imgur.com/

Imgur ble startet som en tjeneste for en langt større nettside (reddit, en av verdens tyngst trafikkerte) i samme hensikt som det som taes opp her: Å dele bilder, no strings attached, raskt og effektivt. Funker som bare det. Imgur har blitt et vannhull for originalt innhold for en uhorvelig mengde andre nettsider. Du trenger ikke registrere deg for å laste opp en gang, men en brukerkonto hjelper deg med å holde orden på bildene. Det er en fin måte å laste opp flere bilder på, arrangere ting i album, og så videre.

Så, eh, du veit. Å betale for noe sånt no til klubben vil være overflødig, og litt sånn anti-veteranbil. Man mekker jo og fikser ting sjæl som en del av moroa fremfor å betale noen for å gjøre det for oss - da bør man være i stand til det samme trikset på nett som i garasjen!

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Bildedatabase - Enkel uplaoding webside.

Postby Yngve Knutsen » 16 Oct 2015, 09:04

Men trur du ikka det "luftskip" at det forslaget med web hotell (eller hva dere/det kalles) vil gjøre Gsv og forumet mer komplett med "alt-i-en" køsning? Har aldrig sett så mange og ukjente "Gsv folk" som jeg har sett på fb de to ukene jeg har vært Gsv fb. De legger ut bilder i hytt & pine, hvorfor er de ikke her å skriver innlegg eller legger ut bilder her inne? Forum bør & må fornye seg hvis det skal overleve litr til
Er medlem i en Kawasaki Z1 gruppe på fb. Z1 la ned forumet sitt og jeg kan fortelle at det ække mye hjelp å få på fb og den mange års oppbygde "databasen" de hadde på forumet med info, tips og triks er vekk....for all tid.
Kun fb og meg meg meg.
Så noe må prøves.
Mobil 90191238

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Bildedatabase - Enkel uplaoding webside.

Postby Henning » 16 Oct 2015, 09:17

Luftskip - tror du nå har misforstått hele poenge som var oppe her. Det er enkelheten å kunne gjøre det mens du skriver innlegg, og ikke MINST det faktum at disse gratis tjenestene legger ned innimellom og da forsvinner ALLE bildene. For å da oppdatere en tråd på flere hundre sider med nye bilder er det nok ingen som gidder å gjøre - da kan man like greit slette tråden - som for eksempel skjedde dette med Julle "hotrodder" sin fantastiske tråd om en 92 i Sverige. Uten bilder ble den tråden fryktelig lite verd.
luftskip wrote:Vel, det finnes et kobbel av tjenester der ute for opplasting av bilder og lignende. Har du ikke din egen serverplass, kan du alltids bruke bildr, photobucket, eller dropbox, skjønt dropbox er litt treig om bildet blir utsatt for mye trafikk.
luftskip wrote:Man mekker jo og fikser ting sjæl som en del av moroa fremfor å betale noen for å gjøre det for oss - da bør man være i stand til det samme trikset på nett som i garasjen!
Jeg vil mye heller være i garasjen enn å laste opp bilder, skalere de og deretter legge de ut, for min del er det ikke store problemet da jeg legger de på eget domene, men for Yngve for eksempel som mistet bildene fra turen er det mere irriterende.

MEN nytt innlegg og nye meninger er kjærkomment - bra med innspill begge veier. Men for vårs som legger ut endel på trådene er alt som gjør jobben raskere hjertelig velkommen.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
luftskip
Posts: 40
Joined: 24 Aug 2015, 15:59
Location: Oslo
Contact:

Re: Bildedatabase - Enkel uplaoding webside.

Postby luftskip » 16 Oct 2015, 09:36

Jeg er helt enig i at forumet har mye mer egenverdi enn facebook-greia, og det er sjukt viktig å opprettholde kvaliteten her inne. Synes et forumopplegg er mye mer givende enn et facebook-skue som er umulig å søke eller slå opp i. Det er også bildene som gjør hele tråden, og jeg satt og sukket litt når jeg bladde gjennom hele tråden til kanonjon hvor bare et fåtall av de eldste bildene fantes.

Problemene som oppstår med bilder er altså av to typer:

1- Man trenger et sted brukere kan laste opp bilder enkelt og greit
2- Bildene som legges inn må bevares flere år i ettertid.

Nå er det jo slik at imgur faktisk bevarer bilder gratis i all tid, jeg har selv bilder jeg har lagt inn for flere år sida som fremdeles funker feilfritt. Det er selvfølgelig ingen garanti, da. Attpåtil bruker folk alle slags tjenester, noen har egen server, noen redigerer selv i photoshop mens andre bare "smokker" det inn der, eller bruker browserbasert programvare. Jeg mener bare at å skaffe en egen slik tjeneste for et slikt lite forum kanskje er litt unødvendig dobbeltarbeid - det kan erstattes med å legge opp en liten guide til forum-medlemmer som trenger hjelp med ressursene.

Det som derimot kunne vært virkelig nyttig, er om GSV sine sider automatisk plukket opp bildene som er blitt lastet opp i f.eks. prosjekttråder, dupliserte utgaver av disse bildene på sin egen side, og lagret de hos seg så de ikke en dag bare forsvant. Dette ville også fungere uavhengig av hvilken tjeneste brukeren brukte til å laste opp med opprinnelig.

Alternativet til å programmere en slik funksjon kunne være å opprette en artikkelsamling av bevaringsvennlige saker som medlemmer vil bidra med. Jeg nevnte dette i tråden om 9-posten, dette kunne være jobben for en egen "intern-journalist" som skapte eget innhold og fresjet opp forsida. Slike artikler ville også være naturlig å dele på facebook på alle slags sider, som igjen ville skape trafikk og aktivitet inn på forumet.

Mener altså ikke å komme her og peke finger og mene alt mulig, og er i utgangspunktet veldig enig i problemstillinga - bare tenker at om spørsmålet er å bruke penger, så er det viktig å vurdere hva som er mest formålstjenlig å bruke penger på.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Bildedatabase - Enkel uplaoding webside.

Postby Henning » 16 Oct 2015, 09:47

luftskip wrote: Det som derimot kunne vært virkelig nyttig, er om GSV sine sider automatisk plukket opp bildene som er blitt lastet opp i f.eks. prosjekttråder, dupliserte utgaver av disse bildene på sin egen side, og lagret de hos seg så de ikke en dag bare forsvant. Dette ville også fungere uavhengig av hvilken tjeneste brukeren brukte til å laste opp med opprinnelig.
Topp det, men på en måte ser jeg dette som dobbeltjobb kontra å laste direkte opp på GSV - nå skulle det koste like mye som et opplag 9 posten skjønner jeg at det blir for dyrt, og skulle det være vanskelig så for all del kan det glemmes, men jeg er av oppfatning at det ikke er dyrt ei heller vanskelig. 1 funskjon, og samtidig bevare bildene.
luftskip wrote: Mener altså ikke å komme her og peke finger og mene alt mulig
Jeg starta tråden og peke finger og absolutt lov her!! :D mene alt mulig er enda bedre. :geek: Setter pris på meninger.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
luftskip
Posts: 40
Joined: 24 Aug 2015, 15:59
Location: Oslo
Contact:

Re: Bildedatabase - Enkel uplaoding webside.

Postby luftskip » 16 Oct 2015, 10:07

Hehe, greit å kunne bidra da!

Tror ikke kostnaden for en slik tjeneste blir så veldig høy, men den kommer i to faser: Kjøp/koding av selve programvaren, som blir en engangskostnad, og så lagring/båndbredde og serverplass, som er en konstant og potensielt økende kostnad. Vi snakker derimot en utrolig liten mengde data (kanskje et par hundre MB i året?), så selve lagringa trenger ikke være særlig dyr i det hele tatt. Det var bare det å få gjort arbeidet, liksom.

Kjenner ikke til hvordan phpBB funker helt på innsida, men skal ikke utelukke at det finnes en slags ferdiglaga ordning eller plug-in for opplasting av bilder innad i forumgrensesnittet. Kan jo begynne å sjekke hva prisene ligger på der.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Bildedatabase - Enkel uplaoding webside.

Postby Henning » 16 Oct 2015, 10:10

luftskip wrote:Kan jo begynne å sjekke hva prisene ligger på der.
God ide.

Ellers så MÅ jo GSV ha masser av plass på webhotellet sitt allerede, får vel nesten ikke noe under en haug med GB lenger.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Bildedatabase - Enkel uplaoding webside.

Postby 96GT » 16 Oct 2015, 14:39

Wow... liker denme diskusjonen... flere som vil kaste seg inn... er ikke farlig :)
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest