9 Posten

Info og annonseringer fra styret eller frihjulet, ønsker til klubben og annen kommunikasjon mellom klubben og medlemmene.
saaburheim
Posts: 6
Joined: 25 Nov 2012, 19:23
Contact:

Re: 9 Posten

Postby saaburheim » 07 Oct 2015, 23:00

Juhu - no snakkar vi!

Deadline julenr er 20. nov. - men alt som kjem før er veldig velkomment :-)

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: 9 Posten

Postby kanonjon » 08 Oct 2015, 05:39

Henning wrote:
Skulle jeg ha skrevet noe hadde det vært den 15 minutter lange samtalen jeg overhørte på et gsv treff hvor emne var at spylevæske dysen på panseret på en superfin 96 ikke var orginal. Dæven som jeg følte meg utrolig mye kulere der og da. Hakke forandra meg mye med orginale ideer - bortsett fra at jeg ikke er kul da...
Hehe, Original-politiet bjeffer mye, men biter aldri. Har også hørt om en person i miljøet som sa at Saab etter to-takts-perioden ikke var Saab. Jeg kan ikke bekrefte nøyaktigheten av dette utsagnet, men kan iallefall si at det ikke er overraskende å høre noe slikt! En original-bil er kjempeflott og arti, men noen...noen, ikke alle, bare noen, tror at det gir en demi-gud status med et snev av jantelov, med andre ord, en elitist-status ved å ha en slik bil. Men nok om det, følte bare at det måtte ut.

Ang. 9-posten, så synes jeg det er stas med et blad og dere gjør en god jobb. Men jeg synes at dere må gi det ut via PDF og, det må appelere til flere type grupper innen miljøet. Å lese et blad er som sagt stas, men å ha det på PDF er langt mer bekvemsomt, spesielt at mer og mer folk bruker tablet'er, mobil og PC til å lese artikler, utgivelser etc. Så enkelt og greit... ja takk, begge deler!

saaburheim
Posts: 6
Joined: 25 Nov 2012, 19:23
Contact:

Re: 9 Posten

Postby saaburheim » 11 Oct 2015, 10:08

Hei Jon,

Kva tenker du på med å "appellere til flere typer grupper i miljøet"? Kan du utdype?

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 9 Posten

Postby Jokke900 » 11 Oct 2015, 16:08

Mellom all deprimerende post, reklame og sporadiske pakker syns jeg det er et gledelig friskt pust i hverdagen med 9posten. Med gamle biler, sjarm og alt er det liksom litt samme med papirformat. Å velge seg PDF format er greit men syns bladet må bestå foreløpig :)
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: 9 Posten

Postby Hjelle » 11 Oct 2015, 19:41

kanonjon wrote:
Henning wrote:
Skulle jeg ha skrevet noe hadde det vært den 15 minutter lange samtalen jeg overhørte på et gsv treff hvor emne var at spylevæske dysen på panseret på en superfin 96 ikke var orginal. Dæven som jeg følte meg utrolig mye kulere der og da. Hakke forandra meg mye med orginale ideer - bortsett fra at jeg ikke er kul da...
Hehe, Original-politiet bjeffer mye, men biter aldri. Har også hørt om en person i miljøet som sa at Saab etter to-takts-perioden ikke var Saab. Jeg kan ikke bekrefte nøyaktigheten av dette utsagnet, men kan iallefall si at det ikke er overraskende å høre noe slikt! En original-bil er kjempeflott og arti, men noen...noen, ikke alle, bare noen, tror at det gir en demi-gud status med et snev av jantelov, med andre ord, en elitist-status ved å ha en slik bil. Men nok om det, følte bare at det måtte ut.
Det har du heilt rett i, original-politiet bjeffar, men vi bit aldri ;) Men for å snu litt på flisa, enkelte likar at ting ser originalt ut der andre tek den heilt ut, begge deler er heilt klart lov! Er jo enkelte som bygg om sine bilar som synes en originalbil er kjedelig også, det heile kokar jo ned til smaken. Eg personlig hallar nok til original-sida, men en bil som er ombygd slik at originalpoliti-antenna arbeider på høgfrekvens for å finne ut kva eksakt som er gjordt - det likar eg godt.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: 9 Posten

Postby GT750 » 11 Oct 2015, 23:13

Vet ikke helt men føler at klubben er litt delt i to selv om vi streber etter å være en?
Mange i klubben har sin greie når det gjelder Saab.
Noen liker nyere Saab andre liker eldre Saab, andre igjen er "innsnødd" på ALT det står SAAB på uavhengig om det er produsert i Trollhettan eller Malaysia spiller ingen rolle.
For meg er interessen for Saab alt føre 1993, har ingen direkte interesse for Saab etter det. Og i hvertfall ikke NEVS eller hva nå det heter? Sorry!
Kjører til daglig Volvo og har definetivt ikke behov for å kjøre Saab som daglig bil.
Min greie i dette miljøet er 2taktere men synes alt opp til OG900 er interessant.
Har en gammel Porsche også - samme der. Liker ikke de nye Porschene heller det er gamle 11´ere som er greia mi.

Har mange ganger følt på at klubben er i endring til noe jeg ikke liker.
Noen sa en gang "ikke ødelegg klubben min" - men det er akkurat det jeg føler litt på.
Når man kommer på treff med GammalSaabens Venner og den eldste bilen er en V4,
og det man ser er oftere og oftere er 9-3 og 9-5´ere?
Hvor ble det av klubben med de gamle Saabene da?

Jeg ser at på forumet er medlemmene vesentlig interessert i eldre Saaber (svært lite aktivitet innen gruppen 9-5). Medlemmene her tipper jeg er relativt "yngre" +/- 25-55 år.
Jeg misstenker at de som absolutt vil ha et blad er nok av den eldre garde.
Bladet vårt er blitt veldig bra det, men er det verdt det?
Må vi trykke for å tilfredstille de få? Jeg bare spørr.
Vil vi at så mye av våre kontigent penger skal gå til bladet. Kanskje vi kunne brukt pengene annerledes gjennom å ikke trykke så mange?
For meg er forumet og FB min "hjemmearena" for å kalle det slik.
Siste bladet jeg fikk var det en kjøp/salg annonse og den var på side 2. Ikke noe galt i det men det viser bare at noe er i endring.
Det er liksom ikke lenger aktuelt å annonsere f.eks deler i bladet lenger det blir enten forumet, FB eller finn.no.
For når bladet kommer så har 3 måneder gått, på forumet har jeg annonsen ute med en gang.

Hva med å lage en mer levende hjemmeside gjerne designet som bladet. En hjemmeside som ble oppdatert 4 ganger i året med reportasjer og attraktiv layout som også kunne printes som .PDF?

Kanskje er det blitt slik at vi "unge" er på nett mens de eldre er på trykk?
Hva med rekruteringen innen det vi driver med?
Er lei for å si det men idag er det nettet som gjelder for den yngre garde.

Kanskje har GammalSaabens Venner (yngre medlemmer med gamle Saaber) blitt til GamleSaab Venner (eldre medlemmer med nyere Saab)?


Image
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: 9 Posten

Postby kanonjon » 12 Oct 2015, 03:35

Hjelle wrote:
kanonjon wrote:
Henning wrote:
Skulle jeg ha skrevet noe hadde det vært den 15 minutter lange samtalen jeg overhørte på et gsv treff hvor emne var at spylevæske dysen på panseret på en superfin 96 ikke var orginal. Dæven som jeg følte meg utrolig mye kulere der og da. Hakke forandra meg mye med orginale ideer - bortsett fra at jeg ikke er kul da...
Hehe, Original-politiet bjeffer mye, men biter aldri. Har også hørt om en person i miljøet som sa at Saab etter to-takts-perioden ikke var Saab. Jeg kan ikke bekrefte nøyaktigheten av dette utsagnet, men kan iallefall si at det ikke er overraskende å høre noe slikt! En original-bil er kjempeflott og arti, men noen...noen, ikke alle, bare noen, tror at det gir en demi-gud status med et snev av jantelov, med andre ord, en elitist-status ved å ha en slik bil. Men nok om det, følte bare at det måtte ut.
Det har du heilt rett i, original-politiet bjeffar, men vi bit aldri ;) Men for å snu litt på flisa, enkelte likar at ting ser originalt ut der andre tek den heilt ut, begge deler er heilt klart lov! Er jo enkelte som bygg om sine bilar som synes en originalbil er kjedelig også, det heile kokar jo ned til smaken. Eg personlig hallar nok til original-sida, men en bil som er ombygd slik at originalpoliti-antenna arbeider på høgfrekvens for å finne ut kva eksakt som er gjordt - det likar eg godt.
Hehe, men alle som har original-biler blir ikke automatisk en konstabel i Original-politiet :P Bare påpeker at noen, igjen, noen, ikke alle, har en litt ekstrem holdning. Og nei, du er ikke en av dem, hehe ;)
saaburheim wrote:Hei Jon,

Kva tenker du på med å "appellere til flere typer grupper i miljøet"? Kan du utdype?
Litt dårlig formulert av meg, beklager. Det jeg prøver å si at det er folk som vil gjerne ha det i digitalformat også. Igjen, jeg vil gjerne at 9posten fortsetter å bli utgitt i papirformat, morro med en fysisk 9posten utgave! :)

Jeg er enig i mye av det GT750 skriver, vi må få litt mer fart på det GSV har å tilby på nett. Vi har mange medlemmer på GSV forumet, men kanskje 10-15 av oss er aktive imotsetning til de resterende 490++ medlemene, hadde vært fint om en litt høyere prosentandel hadde vært aktive! Selv om vi er en gjeng som liker gamledagse ting, som feks de sære Saabene våres, så MÅ vi tilpasse oss nåtiden og.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 9 Posten

Postby Henning » 12 Oct 2015, 07:27

GT750 wrote: Vil vi at så mye av våre kontigent penger skal gå til bladet. Kanskje vi kunne brukt pengene annerledes gjennom å ikke trykke så mange?
For meg er forumet og FB min "hjemmearena" for å kalle det slik.

Hva med å lage en mer levende hjemmeside gjerne designet som bladet. En hjemmeside som ble oppdatert 4 ganger i året med reportasjer og attraktiv layout som også kunne printes som .PDF?

Hva med rekruteringen innen det vi driver med?
Er lei for å si det men idag er det nettet som gjelder for den yngre garde.
Mye enig med deg Hans Fredrik, MEN jeg hadde nok vært mere avslappa med tanke på bladet hadde websiden vært mer "up to date" - her har vi masse muligheter! pr. dags dato kan vi heller ikke enkelt laste opp bilder, videoer eller annet. Layout, bildedatabase, bibliotek over enkle ting som folk spør om hele tiden. Enig med HF om at skal man verve nye folk må man satse på nett også. Sier ikke at bladet burde legges ned, men sats nå også på nett. Sagt det før og sier det igjen, kanskje jeg tar feil, men brukes det ikke 200 000 på bladet og 2000 på nett? Noe sier meg at dette er litt skjevt fordelt.

På bare side 1 (av 4 sider) på prosjekt tråder er det over 235 000 visninger, og Peter sin tråd har over 50 000! så det er helt klart bra potensialet her.

Jeg begynte å skrive egne tråder etter å ha lest hver dag på Saabklubben i Sverige, nå holder jeg meg her på GSV, men det er mye rom for forbedring her på forumet.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 9 Posten

Postby Henning » 12 Oct 2015, 07:29

HE HE - tenkte faktisk på at det kanskje er helt dust å diskutere dette her i det hele tatt - i og med kanskje alle som leser bladet ikke er her inne alikevel........ Kanksje noen burde skrive noe om satsning på nett i 9 posten..?
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
luftskip
Posts: 40
Joined: 24 Aug 2015, 15:59
Location: Oslo
Contact:

Re: 9 Posten

Postby luftskip » 12 Oct 2015, 15:08

Nå er jeg såpass ferskt medlem at jeg ikke har sett noen 9-post en gang, men kan jo bare slenge inn at alle organisasjoner og mindre klubber jeg har vært med i for lengst har gått bort fra å trykke medlemsblader. Alt av samme årsak som de som nevnes her.

Det er mye internett sin feil, så klart. Kostnaden for å skape redaksjonelt stoff er komparativt lav, men kostnaden for trykk og distribusjon er altfor høy i forhold. Jeg tenker man sparer veldig mye av å skrive og brekke opp en pdf for publisering og utsendelse, eller bare dropper helheten til fordel for en jevnlig oppdatert hjemmeside. Jevnlige nyhetsbrev som trekker frem de beste artiklene/bildene og aktuelle annonser til alle medlemmer koster ingenting å sende ut.

Kostnadene bør heller gå mot å skape innhold. Det kan komme fra mange plasser, slik miljøet er organisert. Medlemmer kan bidra med sine betraktninger. Feature-artikler fra de forskjellige medlemmers prosjekter, oversettelse eller henvisning av utenlandske artikler eller kjøp av bilder/stoff fra andre steder - ideelt sett kunne man jo brukt en del penger på å ansette/frikjøpe noen til å jobbe som journalist og nettredaktør, liksom. Det er iaffal det de fleste mindre organisasjoner gjør. Skjønt jeg tipper det vil medføre en del ramaskrik av diverse slag å legge ned medlemsbladet :|


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest