Vørterkake
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Vørterkake
Vørterkaker er det man også kaller drivknute gummi, de sitter mellom indre og ytre driv akslene inne i et stål deksel med samme fasong.
Men dette har vel ikke du dersom du kjører V4 - tipper du har V4 siden dette er posten på V4 forumet. Nå er ikke jeg sikker men trodde vørterkakene sluttet i 65? eller tar jeg feil her? Nyere 96 altså V4 modellene har stål drivknuter.
Mvh
Henning.
Men dette har vel ikke du dersom du kjører V4 - tipper du har V4 siden dette er posten på V4 forumet. Nå er ikke jeg sikker men trodde vørterkakene sluttet i 65? eller tar jeg feil her? Nyere 96 altså V4 modellene har stål drivknuter.
Mvh
Henning.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Vørterkake
Det er disse drivknutene av gummi, som en finner på totakterne Jeg er usikker på hvilket årstall en gikk over til stålknuter, så her må noen andre komme på banen!
EDIT: Ser i ettertid at Henning kom før meg
EDIT: Ser i ettertid at Henning kom før meg
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Vørterkake
Men bare 4 minutter da EirikEirik wrote: EDIT: Ser i ettertid at Henning kom før meg
Jeg har forsåvidt hørt mange som snakker stygt om disse gummi knutene(vørtekakene) at de går istykker ofte osv. MEN jeg har hatt disse på de 2 siste bilene mine og har fungert kjempebra for meg. På min 93B har jeg i tillegg gruppe2 trimmet motor og har kjørt deretter mange ganger, og gummien er like fin den.... men har bygd om til skivebremser alikevel da
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Torbjørn M
- Posts: 85
- Joined: 13 Nov 2012, 20:52
- Location: Ålesund
- Contact:
Re: Vørterkake
Vørterkaker var tom.1965
Frihjulet oppleves mer mykt og behagelig ved innkopling, på biler med vørterkaker. Gummien utjevner rykket som kan oppstå ved brå gassing på modeller med stålknute.
På den annen side, vørtekakene kan komme i motfase av motor/gir, og bilen begynner å rykke fremover som en kenguru. Dette skjer lett for en uvandt 2-t-sjåfør under igangsetting av bilen. Noen som kjenner seg igjen???
Frihjulet oppleves mer mykt og behagelig ved innkopling, på biler med vørterkaker. Gummien utjevner rykket som kan oppstå ved brå gassing på modeller med stålknute.
På den annen side, vørtekakene kan komme i motfase av motor/gir, og bilen begynner å rykke fremover som en kenguru. Dette skjer lett for en uvandt 2-t-sjåfør under igangsetting av bilen. Noen som kjenner seg igjen???
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Vørterkake
1965 er siste årgang med vørterkaker. Totakt '66-'68 fikk samme stålknuter
som V4
som V4
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest