Vørterkake

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
Obyn
Posts: 1
Joined: 11 Apr 2013, 21:24
Contact:

Vørterkake

Postby Obyn » 11 Apr 2013, 21:26

Hva er vørterkaker?

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Vørterkake

Postby Henning » 11 Apr 2013, 21:59

Vørterkaker er det man også kaller drivknute gummi, de sitter mellom indre og ytre driv akslene inne i et stål deksel med samme fasong.

Image

Men dette har vel ikke du dersom du kjører V4 - tipper du har V4 siden dette er posten på V4 forumet. Nå er ikke jeg sikker men trodde vørterkakene sluttet i 65? eller tar jeg feil her? Nyere 96 altså V4 modellene har stål drivknuter.

Mvh


Henning.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: Vørterkake

Postby Eirik » 11 Apr 2013, 22:03

Det er disse drivknutene av gummi, som en finner på totakterne :) Jeg er usikker på hvilket årstall en gikk over til stålknuter, så her må noen andre komme på banen!

EDIT: Ser i ettertid at Henning kom før meg ;)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Vørterkake

Postby Henning » 11 Apr 2013, 22:15

Eirik wrote: EDIT: Ser i ettertid at Henning kom før meg ;)
Men bare 4 minutter da Eirik :D

Jeg har forsåvidt hørt mange som snakker stygt om disse gummi knutene(vørtekakene) at de går istykker ofte osv. MEN jeg har hatt disse på de 2 siste bilene mine og har fungert kjempebra for meg. På min 93B har jeg i tillegg gruppe2 trimmet motor og har kjørt deretter mange ganger, og gummien er like fin den.... men har bygd om til skivebremser alikevel da :oops:

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: Vørterkake

Postby Torbjørn M » 27 Apr 2013, 22:57

Vørterkaker var tom.1965

Frihjulet oppleves mer mykt og behagelig ved innkopling, på biler med vørterkaker. Gummien utjevner rykket som kan oppstå ved brå gassing på modeller med stålknute.
På den annen side, vørtekakene kan komme i motfase av motor/gir, og bilen begynner å rykke fremover som en kenguru. Dette skjer lett for en uvandt 2-t-sjåfør under igangsetting av bilen. Noen som kjenner seg igjen??? ;)
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Vørterkake

Postby Morten S. » 28 Apr 2013, 05:55

1965 er siste årgang med vørterkaker. Totakt '66-'68 fikk samme stålknuter
som V4


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest