Diverse Saab-spørsmål

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
quartet
Posts: 7
Joined: 27 Jul 2020, 12:53
Contact:

Diverse Saab-spørsmål

Postby quartet » 02 Jan 2021, 20:33

Hei, jeg har arvet en Saab 96 fra 1974 som for øyeblikket står på en låve på Sunnmøre. Jeg er i prosessen med å få den på vegen men ettersom den eneste erfaringen jeg har er fra en 70-talls Vespa så kan jeg ikke allverden. Jeg har heller ikke noen mekkekyndige foreldre eller venner, så frem til nå har jeg søkt opp det jeg ser etter rundt omkring på nettet. Nå tenkte jeg å lage en tråd her som jeg kunne spørre om litt diverse jeg lurer på.

For øyeblikket driver jeg å prøver å få clutchen til å fungere. Det startet med at slavesylinderen hadde så godt som låst seg som gjorde at clutchpedalen først var helt hard, så jeg endte opp med å kjøpe en ny. Jeg måtte også dra en tur til et hydralikkverksted for å sette fast slangen skikkelig mellom master- og slavesylinder. Nå har jeg skrudd alt på igjen og skulle til å lufte clutchen da jeg fant ut at det ikke bygget seg opp noe trykk og utløserarmen bevegde seg ikke i det hele tatt når man pumpet med pedalen. Jeg lufta clutchen slik som det er forklart her: https://www.yourmechanic.com/article/ho ... o-lovetere.
Hva kan være grunnen til at det ikke bygger seg opp noe trykk?

User avatar
900C-LPG
Posts: 3238
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Diverse Saab-spørsmål

Postby 900C-LPG » 02 Jan 2021, 21:32

Beste bremsevæskeskifter/-lufter for å lufte bremser er apparater som bygger opp 1 trykk av ± 2,0 bar og 1 apparat hvor jeg ofte har jobbet med er 1 av merket Rommes (se bildet lenger ned), men de blir levert av diverse merker. 1 annen mulighet er å jobbe 'bakvendt' og det vil sie å få in bremsevæsken fra laveste punkt og da oppover i rettningen av beholderen. Bare tenk sånn: Luft går lettere opover en nedover.
1 annen mulighetog det er ofte den beste løsningen hvis man skifter deler av 1 hydraulisk kobling er å skifte begge pumpene/sylindrene, og da gjelder igjen hvis man ikke har 1 bremsevæskeskifter/-lufter som byyger op 1 trykk på ±2, bar: luft koblingssystemet fra laveste punkt og oppover. 1 mulighet for å få bremsevæsken fra 1 lav punkt oppover er å bruke 1 sprøyte.
Lykke til med å få clutchen i gang. ;)


Rommes bremsevæskeskifter/-lufter.
Image
Det er også 1 mulighet å lage noe sånt og det med 1 (gammel) elektrisk bensinpumpe, 1 bateri på 12 volt, noen ledninger, trykkregeler osv, men da trenger man litt kunskap på å lage slike hydrauliske apparater.
1 film (±5minuter) av Rommes selv: http://www.youtube.com/watch?v=L7rUR_PO940, men prosedyren gjelder også ±på samme måte for apparater av andre merker. :idea:
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

quartet
Posts: 7
Joined: 27 Jul 2020, 12:53
Contact:

Re: Diverse Saab-spørsmål

Postby quartet » 02 Jan 2021, 21:51

900C-LPG wrote:Beste bremsevæskeskifter/-lufter for å lufte bremser er apparater som bygger opp 1 trykk av ± 2,0 bar og 1 apparat hvor jeg ofte har jobbet med er 1 av merket Rommes (se bildet lenger ned), men de blir levert av diverse merker. 1 annen mulighet er å jobbe 'bakvendt' og det vil sie å få in bremsevæsken fra laveste punkt og da oppover i rettningen av beholderen. Bare tenk sånn: Luft går lettere opover en nedover.
1 annen mulighetog det er ofte den beste løsningen hvis man skifter deler av 1 hydraulisk kobling er å skifte begge pumpene/sylindrene, og da gjelder igjen hvis man ikke har 1 bremsevæskeskifter/-lufter som byyger op 1 trykk på ±2, bar: luft koblingssystemet fra laveste punkt og oppover. 1 mulighet for å få bremsevæsken fra 1 lav punkt oppover er å bruke 1 sprøyte.
Lykke til med å få clutchen i gang. ;)


Rommes bremsevæskeskifter/-lufter.
Image
Det er også 1 mulighet å lage noe sånt og det med 1 (gammel) elektrisk bensinpumpe, 1 bateri på 12 volt, noen ledninger, trykkregeler osv, men da trenger man litt kunskap på å lage slike hydrauliske apparater.
1 film (±5minuter) av Rommes selv: http://www.youtube.com/watch?v=L7rUR_PO940, men prosedyren gjelder også ±på samme måte for apparater av andre merker. :idea:
Hei, takk for godt svar. Jeg vil helst bruke minst mulig penger på dette, men ideen din med en sprøyte ville være smart hvis det fungerer. Jeg så også en annen tråd som foreslo en oljekanne, så det kan også være en mulighet. Men for å forsikre meg at jeg tenker riktig: man åpner luftingsskruen, pumper inn bremsevæske, lukker luftingsskruen? Jeg har forresten også en slange som kan brukes mellom skruen og f.eks. sprøyten. Og hvis jeg da åpner lokket på hovedsylinderen, vil det da komme luft i clutchen igjen slik at jeg må begynne på nytt, eller går det bra å åpne dette lokket?

User avatar
900C-LPG
Posts: 3238
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Diverse Saab-spørsmål

Postby 900C-LPG » 02 Jan 2021, 22:07

Sprøyte eller 1 oljekanne: Prinsipen er den samme.
Bruk sprøyten/oljekannen, sprøyt/trykk in bremsevæsken (ved 1 oljekanne 1 antal ganger), srkru nippelen tett og hvis nødvendig gjennta samme prosdyre. Fordel med 1 sprøyte mot 1 oljekanne er at du hver gang betjener den, du får inn mere bremsevæske og dermd reduserer at du får inn luft igjen.
Sprøyter er (relativt) billige, gjerne kjøp flere eksemplarer i 1 gang og det har å gjøre med samensittiligen av gummitetningene i dem og samenstillingen av bremsevæsken, men som sagt: Med 1 sprøyte får du inn 1 støre mengde i 1 gang enn med 1 oljekanne.
Mengden du får inn med 1 sprøyte henger selvsagt av hvor stor den er go dermed er tippen: Kjøp så stor mulige sprøyter. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

quartet
Posts: 7
Joined: 27 Jul 2020, 12:53
Contact:

Re: Diverse Saab-spørsmål

Postby quartet » 02 Jan 2021, 22:47

900C-LPG wrote:Sprøyte eller 1 oljekanne: Prinsipen er den samme.
Bruk sprøyten/oljekannen, sprøyt/trykk in bremsevæsken (ved 1 oljekanne 1 antal ganger), srkru nippelen tett og hvis nødvendig gjennta samme prosdyre. Fordel med 1 sprøyte mot 1 oljekanne er at du hver gang betjener den, du får inn mere bremsevæske og dermd reduserer at du får inn luft igjen.
Sprøyter er (relativt) billige, gjerne kjøp flere eksemplarer i 1 gang og det har å gjøre med samensittiligen av gummitetningene i dem og samenstillingen av bremsevæsken, men som sagt: Med 1 sprøyte får du inn 1 støre mengde i 1 gang enn med 1 oljekanne.
Mengden du får inn med 1 sprøyte henger selvsagt av hvor stor den er go dermed er tippen: Kjøp så stor mulige sprøyter. ;)
Ja takk igjen for gode svar, jeg får prøve denne metoden.

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Diverse Saab-spørsmål

Postby Morten S. » 06 Jan 2021, 07:59

Gratulerer med Saab :)
Har du sjekket av hovedclutchpumpen fungerer som den skal?

Det kan være trøblete å få luftet clutchsystemet.
Du kan også løsne luftenippelen litt på slavesylinderen og la det stå å smådryppe. Da siger væsken gjennom og luften ut.
Bruker du sprøyte og slange trykk gjerne bremsevæsken omvendt vei. Fra slaven og opp.

Tvi tvi

quartet
Posts: 7
Joined: 27 Jul 2020, 12:53
Contact:

Re: Diverse Saab-spørsmål

Postby quartet » 02 Apr 2021, 20:19

Morten S. wrote:Gratulerer med Saab :)
Har du sjekket av hovedclutchpumpen fungerer som den skal?

Det kan være trøblete å få luftet clutchsystemet.
Du kan også løsne luftenippelen litt på slavesylinderen og la det stå å smådryppe. Da siger væsken gjennom og luften ut.
Bruker du sprøyte og slange trykk gjerne bremsevæsken omvendt vei. Fra slaven og opp.

Tvi tvi
Hvordan sjekker jeg at hovedclutchpumpen fungerer?

Jeg har i en god del timer prøvd å pumpe bremsevæske gjennom lufteskruen slik som det er beskrevet lengre opp, men når jeg prøver å pumpe det inn vil det ikke gå inn og jeg kommer ingen vei. Når jeg skrudde av den delen av slangen som er festet til hovedclutchpumpen, så rant det ut bremsevæske når jeg pumpet det gjennom lufteskruen med sprøyten, men ikke når jeg festet den til hovedclutch, da er det helt stopp.
Har noen noen gode tips om hva jeg burde gjøre?

quartet
Posts: 7
Joined: 27 Jul 2020, 12:53
Contact:

Re: Diverse Saab-spørsmål

Postby quartet » 02 Apr 2021, 20:40

Her er også noen bilder:
https://imgur.com/a/dUIJoJd

quartet
Posts: 7
Joined: 27 Jul 2020, 12:53
Contact:

Re: Diverse Saab-spørsmål

Postby quartet » 03 Apr 2021, 14:59

Hei, ettersom jeg ikke vet hvordan clutch systemet fungerer så har jeg en del spørsmål om dette så spør jeg her. Etter det jeg har lest på denne siden: (https://www.yourmechanic.com/article/ho ... o-lovetere) så skal det bygge seg opp press når man trykker clutch pedalen, men det gjør ikke hos meg. Betyr dette at master clutch sylinderen ikke fungerer?

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Diverse Saab-spørsmål

Postby Morten S. » 03 Apr 2021, 17:08

Høres nesten slik ut - men dersom du skrur av slangen oppe ved hovedpumpen og holder en finger på hullet så vil du kunne sjekke om det bygger seg trykk dersom en annen trykker pumper på clutchpedalen.
Hovedclutchpumpen bygger opp trykket som aktiverer slavesylinderen som igjen trykket på staget som frigjør clutchen.

Men det er ikke så uvanlig at clutchplatene setter seg fast etter lang tids lagring.
quartet wrote:Hei, ettersom jeg ikke vet hvordan clutch systemet fungerer så har jeg en del spørsmål om dette så spør jeg her. Etter det jeg har lest på denne siden: (https://www.yourmechanic.com/article/ho ... o-lovetere) så skal det bygge seg opp press når man trykker clutch pedalen, men det gjør ikke hos meg. Betyr dette at master clutch sylinderen ikke fungerer?


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest