Ulyd i vifta

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
Tor
Innlegg: 7
Registrert: 07 des 2020, 12:53
Sted: Valdres
Kontakt:

Ulyd i vifta

Legg innav Tor » 22 des 2020, 14:50

Det bråker slik i tappen som viftebladet er festet i, er det et lager man kan skifte?

Brukeravatar
Morten S.
Innlegg: 2457
Registrert: 28 okt 2012, 15:21
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Ulyd i vifta

Legg innav Morten S. » 23 des 2020, 08:06

Ja det lageret selges løst. GSV pleier å ha på lager.

Ser slik ut: https://saabklubben-reservdelar.se/95-96-v4/motor/kylsystem/flaktlager-nt/

Dekslet som det festes i må av for å få presset det nye på plass

Det er lurt å bytte de to pakningene som ligger bak dette samtidig.

https://saabklubben-reservdelar.se/95-9 ... ning-nt-5/

https://saabklubben-reservdelar.se/95-9 ... ning-nt-1/

Brukeravatar
900C-LPG
Innlegg: 3040
Registrert: 05 nov 2012, 06:35
Sted: Nederland
Kontakt:

Re: Ulyd i vifta

Legg innav 900C-LPG » 24 des 2020, 14:45

@Tor, @Morten S ga deg kjempegode tips, men jeg ville spøre deg først og fremst: Har du allerede sett etter om at det ikke er noe av rot i viftehuset?
Jeg tenker da på blader fra løvtrær/busker, det er ikke så lenge siden det var høst og muligens ligger det noe som (snop)papir i viften. (Bildet av Kwikk Lunsj er bare brukt som 1 eksempel av (snop)papir.)
Slike saker har jeg sett regelmessig i viftehus av biler av mange bilmerker da jeg jobbet som bilmekaniiker.
Andre ting jeg fant i viftehus er foreksempel skrujern, annen redskap, lokk av foreksempel 1 oljekanne, kvister, kulepennenr, blyanter, tysjer/markeringsstifter og det hender regelmessig, sikkert her i Nederland, ved varevongner/lastebiler av Mercedes-Benz og spesielt ved disse 2. Plasser ved de 2 eksemplene 1 eller flere kulepenner/blyanter/tysjer i ventalsjonsåpningene midt på dashbordet, 1 eller flere faller inni ventalsjonsåpningen og dermed (nesten) direkte i viften og hør da hva for 1 bråk 1 vifte kunne lage.
Ved disse eksemplene fra Mercedes-Benz ligger selve vifte(motore)n nettop ikke 100% direkte under ventilasojonsåningene, men nesten 100%, la oss si for 90 - 95% og det hender også at sikringen sprenger, eller og jada det hender også, at til og med selve vifte(motore)n går opp i røyk.
Hvis det er ingen rot i viftehuset, bare følg hva Morten S har skrevet. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997


Gå tilbake til «V4»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest