Starte motor uten bal. akseldrev?

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
Gunnar
Posts: 10
Joined: 26 Apr 2020, 09:26
Contact:

Starte motor uten bal. akseldrev?

Postby Gunnar » 26 Apr 2020, 10:48

Hei! Dro fram konas v4 fra -71 fra låven der den har stått lagret i ca 20 år. Den hadde hatt et motorhavari, uten at jeg vet hva som skjedde. Registerdekselet var skrudd av, og drevet til balansakselen er strippet for noen tenner. Stor slakk i balanseakselen lateralt. Tenkte først at motoren sikkert bør byttes? Om resten av motoren er ok kan det kanskje være verdt å vurdere lagerbytte på balanseakselen? Har ingen erfaring med dette selv. Tenkte å ta av ventildekslene og ta en liten sjekk hist og her. Om ting ser greit ut, er det noe i veien for å prøve å starte motoren, med bal. aksel drevet fjernet?

Bilen ellers er litt skadet i støtfanger og venstre forskjerm etter en påkjørsel, og det er en del rust i dørken foran venstre og høyre. Ellers synes jeg ikke det ser håpløst ut.

Jørn
Posts: 15
Joined: 28 Oct 2012, 20:01
Contact:

Re: Starte motor uten bal. akseldrev?

Postby Jørn » 26 Apr 2020, 16:39

Det er neppe skadelig å starte motoren i et kort øyeblikk men jeg er usikker på hva du vil oppnå med det, motoren må jo uansett åpnes for å skifte ut balanseaksellagrene. Det er sannsynlig at balanseakselen er skadet og at denne uansett må skiftes / slipes med underdim lagere før du kan bruke motoren videre. Hvis det er stor slakk i balanseakselen er det veldig sannsynlig at denne motoren har gått med lavt oljetrykk en periode før drevet havarerte, om dette har medført ytterligere skader er jo av betydning. Jeg ville tatt av bunnpanna, sjekket minst et veiv og et rådelager før jeg vurderte om motoren skal "leve videre" eller om det er bedre å skaffe en annen.

Uansett håper jeg du får i gang bilen enten med denne eller en annen motor

Gunnar
Posts: 10
Joined: 26 Apr 2020, 09:26
Contact:

Re: Starte motor uten bal. akseldrev?

Postby Gunnar » 28 Apr 2020, 10:59

Du har sikkert rett. Jeg tenkte at jeg kanskje fikk et inntrykk av tilstanden på motoren ellers hvis den gikk. Men som du sier, den må ut uansett. Vet du hvor jeg kan skaffe drev og lager fra?

Strandmoe
Posts: 15
Joined: 07 Jan 2020, 14:39
Contact:

Re: Starte motor uten bal. akseldrev?

Postby Strandmoe » 29 Apr 2020, 06:49

Klubben har alt dette på lager.
Kontakt deleansvarlig Uno Leirset på uno.leir@online.no

Er du medlem?

Gunnar
Posts: 10
Joined: 26 Apr 2020, 09:26
Contact:

Re: Starte motor uten bal. akseldrev?

Postby Gunnar » 29 Apr 2020, 22:46

Nei, ikke foreløpig

Strandmoe
Posts: 15
Joined: 07 Jan 2020, 14:39
Contact:

Re: Starte motor uten bal. akseldrev?

Postby Strandmoe » 01 May 2020, 07:23

Dersom du trenger raskt så mener jeg at jeg har et sett balanseaksellagre.
Mulig noen brukte drev også

Gunnar
Posts: 10
Joined: 26 Apr 2020, 09:26
Contact:

Re: Starte motor uten bal. akseldrev?

Postby Gunnar » 03 May 2020, 23:19

Takk for tilbudet! Jeg er interessert i delene, men jeg skal ta en titt på den 1.7 literen som også har stått i bilen tidligere. Jeg forstår det slik at drevene passer, og kanskje også balanseakselen?

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Starte motor uten bal. akseldrev?

Postby Anders_O » 10 May 2020, 21:06

både drev og balanseaksel skal være likt på 1700 og 1500, mener jeg.

Strandmoe
Posts: 15
Joined: 07 Jan 2020, 14:39
Contact:

Re: Starte motor uten bal. akseldrev?

Postby Strandmoe » 11 May 2020, 05:39

Det er i hovedsak bare veiv og råde og som skiller en 1500 og 1700 motor. Dette da slaglengden er forskjellig.
Gunnar wrote:Takk for tilbudet! Jeg er interessert i delene, men jeg skal ta en titt på den 1.7 literen som også har stått i bilen tidligere. Jeg forstår det slik at drevene passer, og kanskje også balanseakselen?

Gunnar
Posts: 10
Joined: 26 Apr 2020, 09:26
Contact:

Re: Starte motor uten bal. akseldrev?

Postby Gunnar » 16 May 2020, 15:59

Tok en titt på 1700 motoren. Der var faktisk alle drev, bal. aksel-drevet i løs vekt, akselen var borte. Muligens tatt ut for bruk i 1500 motoren som står i nå. Det er så lenge siden at ingen husker hva som skjedde... Det er en liten skade på drevet, kanskje 1mm ytterst på siden av èn tann er borte, vet ikke om drevet kan brukes? Kanskje kamakselen kan brukes, jeg tar nå ihvertfall vare på 1700-motoren. Mulig balanseakselen ligger på låven sammen med div andre motorer, gamle traktorer osv..


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest