Støtdempere Saab 96

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
Pekaill
Posts: 44
Joined: 07 Mar 2017, 09:46
Contact:

Støtdempere Saab 96

Postby Pekaill » 02 Apr 2018, 10:05

Første kjøreturen er nok enda litt frem i tid. Før den tid skal jeg bytte støtdempere på bilen. Jeg har søkt på nettet og sett på forskjellige typer dempere. Jeg har lyst på røde Koni Classic dempere, men de ser ut til å være utgått.

Image

Hva brukes av støtdempere her på forumet? Erfaringer?

User avatar
IvarH
Posts: 60
Joined: 13 Mar 2016, 14:30
Location: Froland
Contact:

Re: Støtdempere Saab 96

Postby IvarH » 02 Apr 2018, 10:27

Her har du de fleste merker til en grei pris
https://www.autodeler.co.no/saab/96-196 ... toetdemper

Pekaill
Posts: 44
Joined: 07 Mar 2017, 09:46
Contact:

Re: Støtdempere Saab 96

Postby Pekaill » 05 Apr 2018, 11:17

Det er et begrenset utvalg av dempere til Saab 96, og jeg skulle gjerne hørt om noen har erfaringer å dele.
De som er tilsalgs på siden det var lenket til er standard oljedempere. Jeg skulle gjerne hatt noe som var litt stivere enn originalt.

Bilstein rallydempere høres ut til å være for mye av det gode.

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Støtdempere Saab 96

Postby Morten S. » 05 Apr 2018, 15:32

Vet at flere i klubben har kjørt på KYB gassdemempere.
Har selv ikke prøvd disse, men har hatt flere Boge. Disse er visst heller ikke å få tak i lengre

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 6&_sacat=0

Pekaill
Posts: 44
Joined: 07 Mar 2017, 09:46
Contact:

Re: Støtdempere Saab 96

Postby Pekaill » 12 Apr 2018, 12:01

Jeg fant følgende "oppskrift" på svensk saabforum:

"Ett tips om du skall köra Bara på gatan med 96:an
Alltså vi börja med fram på bilen.
Standard stötdämpare duger bra, fast dom skall vara nya, och hårdare fjädrar monteras.
Bak om det går att få tag i begagnade bilstein så köp dom, eller de carbon gas, även biltemas gas som såldes förr duger bra.och nya progresiva fjädrar bak säljer jag. 900:- för 2st
Alltså bil mjuk i fram. och hårdare bak.
är bilen sten hård i fronten kommer den att i hård kurv tagning att stuttsa..dvs tappa gräppet och det vill man ju inte.
alltså sk. rally stuk med sten hårt runt om. är en saga som många tror är det bästa…du får avgöra själv.
sedan kommer däck det är en annan historia..

Vänliga Hälsningar
Micke Bergaman"

Jeg kjøper Koni justerbare hos Björknäs Saabdelar og kommer til å prøve med stivere justering bak enn foran.
Bak skifter jeg til litt stivere progressive fjærer i tillegg. "ca 50% hårdare än original o sänker ca 20mm"

Image

Jeg har tro på at dette blir bra uten å bli ukomfortabelt.

Jeg må kjøpe nye dekk i tillegg, Nokia Rollster fra 1975 duger nok ikke i dag :)
Image

Er det Vredestein Sprint 155 som gjelder? Jeg har std 4 1/2" toms stålfelger

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Støtdempere Saab 96

Postby knut » 12 Apr 2018, 16:21

Desse bakfjørene vil eg gjerne høyre meir om, når du får prøvd dei!
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

Pekaill
Posts: 44
Joined: 07 Mar 2017, 09:46
Contact:

Re: Støtdempere Saab 96

Postby Pekaill » 19 Apr 2018, 11:20

Dessverre hadde jeg fått feil priser på Konidempere så jeg prøver å finne dempere foran.
Har forsøkt å annonsere etter i tilfelle noen har gamle liggende.
Det er mulig at jeg kjøper Gabriel classic gassdempere hvis ikke noe dukker opp.

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Støtdempere Saab 96

Postby knut » 21 Apr 2018, 16:40

Dette kjem kanskje for seint, men endeleg har eg fått manna meg opp til å ta av eit hjul, for å sjekke om eg hugste rett. (og det gjorde eg, jammen ;) )

Dei siste åra har eg køyrt på Kyb Excel G http://kyb-europe.com/products/shock-absorbers/excel-g/. Behagelege å køyre med, og litt fastare i fisken enn dei B****-demparane eg køyrde med før. (er det lov å nemne Biltema her?)

Etter det eg hugsar, hadde dei heilt grei pris. Trur også det var dei einaste gassdemparane som vår lokale delepushar greidde å skaffe. Eg har sjeldan nokon i baksetet, likevel trur eg det hadde gjort seg med litt sprekare bakkfjører i kombinasjon med desse demparane.

Då Saaben var studentbil, prøvde eg den med gule rallydemparar frå Biltema. I lengden vart dei for harde til vanleg køyring, sjølv for ein 20-åring...
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

Pekaill
Posts: 44
Joined: 07 Mar 2017, 09:46
Contact:

Re: Støtdempere Saab 96

Postby Pekaill » 23 Apr 2018, 07:46

Takk for den. Jeg fant ikke disse demperene når jeg sjekket alternativer.
Jeg vil heller ikke ha altfor harde dempere. Biltema "rallydempere" var visstnok KYB Gas A Just.
Jeg har denne typen på min Saab 90, og tror nok de ikke er ideelle på Saab 96.

Nå blir det Konidempere. Jeg kommer til å skrive litt om de når jeg har fått de.

torkvaal
Posts: 13
Joined: 09 Feb 2015, 22:02
Location: Siljan
Contact:

Re: Støtdempere Saab 96

Postby torkvaal » 11 Oct 2018, 08:22

Kan dere legge ut kor ein kan bestille den avbila progressive fjæra? Har ein V4 med originale fjærer og KYB Excel G demperar. Bilen er mjuk som ein gammal sofa og krengar heilt ekstremt ved svingkjøyring. Nye fjærer bak høyres ut som eit godt råd. Eg bytta frå oljedempar til gassdempar for 2 år sidan. Det var skuffande liten forskjell.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest