Page 1 of 1

Forgasserbytte med forviklinger

Posted: 27 Dec 2016, 16:11
by Oddn
Hei alle GammelSaab entusiaster, og God Jul og Godt nytt år!

Kjøpte meg en fabrikkny og flott toports Weber som erstatning for den dårlige FoMoCo forgasseren på min 76mod 96V4.
For å komme til muttrene på forgasseren plukket jeg av fordelerlokk og la det til side, og passet samtidig på å slippet en oljedråpe ned på smørefilten.
Nå viser det seg at jeg er en klossmajor, og søler ganske mye olje ned i fordeleren..... og når jeg skal tørke det opp igjen ser jeg det jeg tror er grunnen til at jeg hadde motorstopp av og til på tur i sommer?
Det er en flettet ledning som jorder fordeleren og tar opp bevegelsen når vakumet fra forgasseren gir større fortenning(?)
Den er løs i den ene enden og gir derfor dårlig kontakt.
Jeg ser ingen mulighet til å reparere dette, og bestiller i stedet opp et sett for ombygging til elektronisk tenning.
Da er det ikke bruk for denne ledningen???

I dag gikk jeg ut i garasjen for å montere dette settet.
I bruksanvisningen står det at rød ledning skal kobles til pluss på coilen og svart ledning på minus på coilen
Coilen er merket med terminaler 1 og 15
Jeg måler at begge er pluss????

Orginalt gikk det en grønn ledning fra terminal 1 til fordelerens condensator, og en kvit ledning fra terminal 15 til tenningslåsen.

Jeg koblet rød ledning til terminal 1 og svart ledning til jord, og har ikke gnist....

Er det noen som skjønner hva jeg gjør galt?
Hvordan måler/kontrollerer jeg coilen?

Takknemmelig for alle tips nå. Du trenger ikke holde tilbake om du ikke er 100% sikker på at det er rett?!
Jeg vet ikke hvor jeg skal starte å feilsøke.

Odd Vidar

Re: Forgasserbytte med forviklinger

Posted: 27 Dec 2016, 17:05
by kjell skjervheim
Koble rød til 15 og sort til 1 så starter den nok.
Ikke ta bort den vite fra 15 da dette er +12v

Re: Forgasserbytte med forviklinger

Posted: 30 Dec 2016, 17:34
by Oddn
Tusen takk!
Da virker det :D