Mer gearkasse og litt mer

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
Ragnar
Posts: 35
Joined: 16 Dec 2012, 23:42
Contact:

Mer gearkasse og litt mer

Postby Ragnar » 10 Sep 2015, 21:36

Har en 70 mod som det må byttes gearkasse på (stygge lyder) Den kassen er det kjøleribber på.
Har fått tak i en kasse som ikke har ribber, den må jo være eldre ?!!
Noen som vet når de kom med kjøleribber. Kan utveksling være forskjellig?

Må ha ut bensinrøret som går fra tanken og i en bøy under motoren for å sveise rust.
Må røret kappes for å demonteres? Går det å kappe forran torpedoveggen og sjøte med en slange eller andre sjøte metoder?
eller går det an å dra ut hele røret framover etter at motor og gear er demontert?
Noen som har prøvd?

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Mer gearkasse og litt mer

Postby Kjetil » 11 Sep 2015, 07:42

Bensinrøret går fint å få helt ut. Det er så lenge siden jeg tok ut av bilen min at jeg ikke husker hvilken vei jeg tok det (forover eller bakover), men det henger helt og fint på garasjeveggen :oops: . Mener jeg måtte bøye det litt, og vri og manøvrere det rundt for å få tredd det ut av hullet i torpedoveggen. Bilen var tom, både for interiør og motor/gir da jeg gjorde det.

Jeg har aldri hørt at utveksling på ribbede og uribbede originale girkasser har vært noe tema. Kanskje 2-takt hadde annen utveksling, men da er vel også de indre drivklokkene annerledes? Noen vet sikkert dette, bare gi det litt tid ;)
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Mer gearkasse og litt mer

Postby Morten S. » 11 Sep 2015, 09:24

Det glatte girkassehuset var bare på de første V4ene. Tror det var til og med årgang 1968.
De har samme utveksling. De tidlige kassene har annen dimensjon på lamellaksel og stikkaksel til "håndgranatene".

Bensinrøret har vel en forgrening under baksetet ved reduksjonsventilene, og kan kobles fra der.

Ragnar
Posts: 35
Joined: 16 Dec 2012, 23:42
Contact:

Re: Mer gearkasse og litt mer

Postby Ragnar » 16 Sep 2015, 12:17

ja, skal prøve å sette inn gearkasse uten ribber, har ikke annet valg. Håper lamellakslingen passer med spinsen i cluth lamellen og i svinghjulslagret.

Bensinrøret fikk jeg ut, det er ikke noe sjøt på det. Tok løs klemma på slangen som er skrudd i tanken og dro det ut forover.

Har ennå ikke riktig forsonet meg med at jeg gjorde et super dårlig kjøp. Betalte masse tusen for en plukk rotten 96 som var lappet sammen med poppnagler og sikaflex. Motoren var trimmet ihjæl og avtappingspluggen til gearkassen var uorginal og limt med locktite.
varmapparat var forsøkt reparert og kranen hang og slang. alle skruer og klips innvendig på varmeapparat kanaler var kastet og det hele hang sammen med skruer tvers gjennom plastikken. Alt som hadde vært løst av forrige eier var bare ønsket på plass og ikke fastskrudd.
For meg som elsker Gammalsaab er dette en tragedie og jeg kan ikke forstå at noen kan sove godt etter å ha solgt noe sånt.

Ja,ja får vel bil av det tilslutt, men det er grusomt ergelig og tar tid.

------------------------og jeg som skulle slutte å restaurere og kjøpe en "ferdig" bil---------

Jørn
Posts: 15
Joined: 28 Oct 2012, 20:01
Contact:

Re: Mer gearkasse og litt mer

Postby Jørn » 16 Sep 2015, 21:00

Fryktelig trist at noen "luringer" selger opprustede vrak til priser som skulle tilsi at man fikk en ok bil.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest