Slange mellom clutchvæskebeholder og slavesylinder

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
OlaV4
Posts: 79
Joined: 22 Jan 2015, 08:21
Location: Sola
Contact:

Re: Slange mellom clutchvæskebeholder og slavesylinder

Postby OlaV4 » 03 Jun 2015, 22:10

Sender deg en PM, jokke900.
Mvh
OlaV4
2005 Saab 9-5 SC
1971 Saab 96

User avatar
OlaV4
Posts: 79
Joined: 22 Jan 2015, 08:21
Location: Sola
Contact:

Re: Slange mellom clutchvæskebeholder og slavesylinder

Postby OlaV4 » 03 Jun 2015, 22:32

super'n wrote:
super'n wrote:Har ikke randa.se disse slangene?

Bjorknassaabdelar.n.nu har nye til 290,-SEK
Takk for tipset, super'n! Greit å vite.
Mvh
OlaV4
2005 Saab 9-5 SC
1971 Saab 96

User avatar
OlaV4
Posts: 79
Joined: 22 Jan 2015, 08:21
Location: Sola
Contact:

Re: Slange mellom clutchvæskebeholder og slavesylinder

Postby OlaV4 » 16 Jun 2015, 09:26

OlaV4 wrote:
super'n wrote:
super'n wrote:Har ikke randa.se disse slangene?

Bjorknassaabdelar.n.nu har nye til 290,-SEK
Takk for tipset, super'n! Greit å vite.
Det skal ikke være lett. Har nå vært rundt hos "alle" hydraulikk slange pusherne her i Stavanger området, men ingen klarer på stående fot å hamle opp med å skaffe meg en liten hydraulikkslangestuss på 25 cm lengde og innvending diameter 3,2mm - alt virker så veldig offshorerettet her i vest. Har klart å få tak i en 10 bar slange med 3mm innvendig diameter. Den er noe snau i diamteren, men litt Zalo og kokende vann vil nok hjelpe å få den på. Forhåpentligvis vil den holde en stund til jeg igjen får fatt i Wim hos Bjorknäs Saab Deler eller Jokke900. Begge de to sistnevnte har som tidligere opplyst i denne tråden delen jeg trenger (Randa.se har ikke delen), men de siste fjorten dagene har jeg ikke klart å oppnå kontakt med dem lenger. :o :shock: Det er helt sikkert gode grunner til det, og i mellomtiden gjør jeg en nødreparasjon slik at jeg får kjørt litt. V4 abstinensen begynner å bli litt for fremtredende. :D
Mvh
OlaV4
2005 Saab 9-5 SC
1971 Saab 96

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Slange mellom clutchvæskebeholder og slavesylinder

Postby Jokke900 » 16 Jun 2015, 14:28

baaah... :roll: :oops: :roll: :oops:

shame on me!!! går av jobb i mårra! Pakker og sender så fort jeg kan!!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
OlaV4
Posts: 79
Joined: 22 Jan 2015, 08:21
Location: Sola
Contact:

Re: Slange mellom clutchvæskebeholder og slavesylinder

Postby OlaV4 » 16 Jun 2015, 14:50

Jokke900 wrote:baaah... :roll: :oops: :roll: :oops:

shame on me!!! går av jobb i mårra! Pakker og sender så fort jeg kan!!
No shame on you, livet består av så mye mer enn bare gammelSaab - eh, eller gjør det egentlig det? :lol: Jeg har i dag gjort en nødrep på clutch hydraulikken, så du trenger ikke stresse med dette - send den når det passer best for deg. Jeg er kjempeglad for at du stiller opp for meg her, og når delen din er montert i bilen min kan jeg krysse av dette også for completed - det gir en god følelse. :)
Mvh
OlaV4
2005 Saab 9-5 SC
1971 Saab 96

User avatar
OlaV4
Posts: 79
Joined: 22 Jan 2015, 08:21
Location: Sola
Contact:

Re: Slange mellom clutchvæskebeholder og slavesylinder

Postby OlaV4 » 11 Jul 2015, 23:11

Hei, Jokke900.
Du trenger ikke lenger tenke på å sende delen din. Jeg har fått tak i to helt nye og komplette fra Björknäs Saabdelar, så nå har jeg "lager" :lol: . Min egen reparasjon av det samme holder også kjempegodt så jeg er reddet. Takk likevel for ditt generøse tilbud.
Mvh
OlaV4
2005 Saab 9-5 SC
1971 Saab 96

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Slange mellom clutchvæskebeholder og slavesylinder

Postby 78dude » 23 Aug 2015, 13:50

Både TESS & Hydroscand kan levere slanger til "hobby mekanikeren" - men det er ofte litt utfordringer som følger med når en kommer inn og skal ha en løsning. Vel og merke produserer ikke TESS bremseslanger til biler pga risiko!

Når en skal jobbe med slanger på bilen (radiator, vakum, vann og bensin/diesel) så er et skyvelær ALFA OMEGA og en måler i 9 av 10 ganger innvendig diameter på slangen. Det en må huske på er at du vil aldri få en 100% eksakt mål på en brukt slange!

Når jeg ser på slangen her i tråden så kan det se ut som en 1/4 slange med drivstoffhylser, men bilprodusenter bruker ofte MM så jeg kan ta feil. En drivstoffhylse kan en ofte sette på selv om en har ei håndpresse og det er den som klemmer fast fittingen i slangen (gummien) Grunnen til dette er at det er veldig lite trykk i slangen og ofte så kan fittingen være laget i messing som tåler svært dårlig en tur innom en hydraulisk presse (hylse)

Når det gjelder slange, dvs gummi så kommer det hele an på hvor ofte du ønsker og bytte slangen? En kan strengt talt bruke en Gardena som bensinslange om en har et ønske om å bytte slangen to ganger i året...

Siden det er snakk om en slange der det skal gå bremsevæske i, så vil en hydraulikk eller en diesel slange holde til dette formålet.

Så måten jeg ville ha løst det på best mulig måte er:

1) Kutt av slangen på begge sider.

2) Sett på mutter & kon på begge rørene

3) Fått laget en ny slange med utvendig gjenger på begge sider

4) Skru på ny slange med litt gjengetape


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest