Tenning... vacuum ... og en skranglelyd...

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Tenning... vacuum ... og en skranglelyd...

Postby Tore T » 29 May 2015, 10:02

Heisann !

Har i lengre tid prøvd å finne ut av en "knitre- /rasle- / klirrelyd" som kommer når jeg kjører, høres ut som den kommer fra under dashbordet eller fra motorrommet.
(Du kan faktisk høre lyden på denne videoen... https://www.youtube.com/watch?v=Ft_xTMWR99A ... lyden er ekstra tydelig rundt 1.25 og et stykke )
Lyden er der nesten hele tiden når motoren trekker, uavhengig om den drar lett eller tungt, og uavhengig av gasspådrag. På tomgang og når jeg "ruller på frihjulet" er lyden borte. Når jeg bare ruser motoren uten noen gir innkoblet, er lyden også borte.
Har fundert på om det kan ha noe med frihjulet å gjøre, eller i alle fall noe i girkassa....

MEN.. så kom jeg på om det kunne være tenningsbank...? litt rart om det skulle være der også når motoren trekker lett i såfall, men uansett... greit å sjekke.
Dobbeltsjekket tenningsinnstillinga, og den er riktig på 6 grader.

Mistenker at vacuumframtrekket mitt er litt mer enn det skal være, fordeleren min er satt sammen av deler fra flere ulike fordelere, og innfestingen til vacuumklokka passer ikke helt... så armen som trekker fram tenninga er synlig i en glippe mellom klokka og huset. Og dermed ser jeg at framtrekket går "i maks" med en gang selv ved moderat pådrag fra tomgang.... når jeg ser på tenningskurvene i verkstedhåndboka tror jeg ikke dett er riktig... ?

Uansett, koblet vekk vacuumslangen fra klokka for å ta en prøvetur, og se om lyden forsvant.
Lyden forsvant ikke, men bilen virket vesentlig sprekere, og den gikk liksom mye mer uanstrengt på litt turtall... Tidligere har "komfortabel cruisehastighet" vært mellom 70 og 80, men med vacuumslangen frakoblet kjentes 90-100 helt greit... motoren gikk liksom mye lettere...

Er det noen som vet om det er forskjell på vacuumklokkene på de ulike fordelerne, bortsett fra innfestingen ? Eller er det noe annet som kan være feil, i og med det altså virker som jeg får for mye / for tidlig vacuumfremtrekk ?

Alle tips mottas med takk !
(Også om noen har tips om hva "raslelyden" kan være....)
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Alex B
Posts: 45
Joined: 05 Jul 2013, 22:35
Contact:

Re: Tenning... vacuum ... og en skranglelyd...

Postby Alex B » 29 May 2015, 21:25

Kanskje at membran er blitt for slapt. Når du suger på vacuumslangen med munnen, må du suge hard for å få klokka i bevegelse?

Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Tenning... vacuum ... og en skranglelyd...

Postby Tore T » 29 May 2015, 21:40

Heisann Alex, og takk for svar !
Nei, må ikke suge så hardt for å få bevegelse... Og må heller ikke ta i voldsomt for å suge "til bunns"...
Sjekket igjen nå, og det virker som vacuumfortillinga gir "alt eller ingenting"... Alt så fort jeg gir gass, og ingenting når jeg slipper gassen... Så spørs om membranet eller fjæra har blitt slappe ja...
Får sjekke om jeg finner ei annen klokke å sammenligne litt !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest