Rådebank... what to do...

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Rådebank... what to do...

Postby Tore T » 13 May 2015, 14:54

Hei !

Den grønne V4n min har helt siden jeg tok den i bruk hatt en "ulyd" som jeg nå med 99% sikkerhet mener er rådebank.
Det er verst det første halvsekundet etter oppstart (inntil oljetrykket får bygd seg opp), og ellers hørbart ved lett motorbelastning på middels turtall, f.eks i slakke nedoverbakker i rundt 80 km/t.
Motoren virker ellers relativt frisk.. Noenlunde bra komp (mellom 10,8 og 11,8 på alle sylindrene), ingen lagerslark i balanseakslingen, starter lett og går fint... bruker lite olje. Oljetrykk virker også bra.

Har vurdert å ta motoren fra den blå (skal være i bra stand) over i den grønne, og så bruke vinteren på å overhale "grønnmotoren" skikkelig, for så å sette denne i den blå... (Den blå blir uansett ikke ferdig i år)
Men så kom jeg til å begynne å tenke på at det kanskje kan være et alternativ å bare bytte rådelager i motoren i den grønne... Hvis en først tar ut motoren, er det jo rimelig fort gjort å bytte de... har dessuten nye lager og pakninger liggende, så koster jo ingen ting annet enn litt jobb....
Hva tror dere ? Er dette noe som bare vil holde noen få km for så å bli like ille igjen (eller verre), eller kan det holde noen år med normal kjøring på en original motor ?
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Rådebank... what to do...

Postby super'n » 13 May 2015, 17:29

Så sant veiva ikke er slitt kan den holde lenge. er veiva dårlig må den slipes, hvis ikke har du bank igjen etter kort tid. Er ikke store jobben for en med utstyr (les ikke veldig dyrt..)
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Rådebank... what to do...

Postby Tore T » 13 May 2015, 21:50

Takk for tips :-)
Da tror jeg at jeg satser på å prøve å bytte lager... Er jo uansett ikke mye jobb å ta av bunnpanna når motoren først er ute... Ser det greit ut, er det jo bare å kjøre på med nye lagere, ser det ikke så bra ut er det jo bare å sette inn den andre motoren :-)
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Rådebank... what to do...

Postby super'n » 13 May 2015, 22:21

God plan.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Rådebank... what to do...

Postby Yngve Knutsen » 30 May 2015, 23:49

Du klarer ikke å få av bunnpanna med motoren i bilen og bytte lageret?
En kompis gjorde det på en Gen 1 Fiesta.
Gikk greit.
Hvis ikke, ut me'n og inn med en annen.
Må vel til med det samme i sommer. Det lukter gammel Ford av den. Sur olje pga slitte olje tettninger.
Lemper inn motoren fra 96GT selv om jeg har mest lyst på den til Turbodotten.
Den var quick, rask & hissig til å være en std motor og enkel gasser :shock:
Mobil 90191238


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest