Hvor mye kan jeg varve?

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Hvor mye kan jeg varve?

Postby super'n » 06 May 2015, 22:53

:?: Trimmings guruer, nå trenger jeg litt bistand! Hvor mye er det trygt å varve med std vippearmsbrygger og std 1700 råder?
Fyra opp verona (http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=2002) i dag. Med ujustert tenning og gasser; :?: virker motoren likevel temmelig rapp, og da begynte jeg å lure, hvor mye turtall tåler den egentlig? :?:
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Hvor mye kan jeg varve?

Postby Eimund » 07 May 2015, 08:04

Har vært oppe i 8000+ med standard råder og vippearmsbrygger. De så ut til å tåle det. Verre med orginalstempla og stempelfjærene. De kom ut i biter på ca 1cm........... :mrgreen:
Du får normalt ventilflyt før bryggene flexer så mye at de ryker.
Anbefalt max er vel rett i underkant av 7000 da :mrgreen:
Mvh
Eimund Lunde

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Hvor mye kan jeg varve?

Postby super'n » 07 May 2015, 11:15

Okay.. det høres fair ut. Er jo mye bedre enn de originale 5500 :D
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Hvor mye kan jeg varve?

Postby Yngve Knutsen » 30 May 2015, 23:34

Det høre du mener jeg.
Du hører når motoren ikke har det bra.
Bytt gir litt tidligere.
Trur ikke jeg drar min lenger
enn til 4500 o/min. Over det ække bra skriker motoren
Mobil 90191238

Alex B
Posts: 45
Joined: 05 Jul 2013, 22:35
Contact:

Re: Hvor mye kan jeg varve?

Postby Alex B » 14 Jun 2015, 20:01

Så en gang iblant riskerer jeg med vilje stor bot, fengselstraff og beslaglegging av bilen, bare for å få vite hva toppfarten av Sonetten egentlig er. Dette gjøres på en kort men fin stykke vei som er bygd som en ordentlig firefelts motorvei. Når jeg er heldig og det er (nesten) ingen annen trafikk så går brosteinen på gasspedalen. I går da turteller gikk opp imot 5700o/min (den angir ± 200o/min for mye) i 4e gir kom det plutselig noe ulyd som hørtes ut at ventilfjærne ikke klarte å følge med lenger. På tide å bytte fjæra til de originale Sonettfjær jeg har liggende. Som Yngve skrev, du hører når motoren ikke har det bra, ikke fortsett når du hører dette. Jeg har lest at man riskerer å strippe tennene fra balansakseldrev når man varver for mye med standard kunststoff drev.

Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest