Blir de slitte / mykere ved tid eller er de helt ok til de brekker??? jeg har hørt så my forskjellig, hva mener folket?
H
Hva er egentlig det riktige om fjærer?
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Hva er egentlig det riktige om fjærer?
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
-
- Posts: 88
- Joined: 03 Dec 2014, 09:32
- Contact:
Re: Hva er egentlig det riktige om fjærer?
De kan sige og bli lavere pga hysterese i stålet, men de skal ikke kunne bli mykere. Knekt fjær blir stivere pga færre viklinger.
- Yngve Knutsen
- Posts: 1145
- Joined: 30 Aug 2014, 19:36
- Location: Berlevåg
- Contact:
Re: Hva er egentlig det riktige om fjærer?
Det er ett eller annet du lurer på nå, med 95'n og fjæring nå, men stiller ikke ett direkte spørsmål til ossHenning wrote:Blir de slitte / mykere ved tid eller er de helt ok til de brekker??? jeg har hørt så my forskjellig, hva mener folket?
H
For hvis du bare lurer. snakker du om korte eller lange fjære, myke fjærer, stive fjærer, senkefjærer.
Nei her må du nok komme med ett artikkel nr. En spade er ikke en spade.Du har spiss spade, jord spade, aluminium spade, murer spade etc etc.
Helt klart ikke mulig å svare korrekt før man får artikkel nr på den spaden du er ute etter
Du kan oggå bruke dele nrummer
Mobil 90191238
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Hva er egentlig det riktige om fjærer?
Nei nei - ingenting hemmelig eller utspekulert her - alle fjærer er laget på mer eller mindre samma prinsipp. Det jeg lurer på er, en standard fram eller bak fjær på en saab 95 eller 96 - når den har sittet på bilen i 40 år, blir den myk, hardere, dårligere, bedre, jeg har alltid beholdt mine fjærer, og kun skifter dersom de knekker, men denne gangen vurderte jeg å skifte fordi jeg prøver å oppnå den kjøregleden jeg føler saaben kan gi - dessuten har jeg nå mulighet å skifte alle disse delene mens jeg tar av det meste - men dersom det er slik at en fjær holder seg helt topp - helt til de knekker føler jeg at man kaster penger ut av vindu.Yngve Knutsen wrote:Det er ett eller annet du lurer på nå, med 95'n og fjæring nå, men stiller ikke ett direkte spørsmål til ossHenning wrote:Blir de slitte / mykere ved tid eller er de helt ok til de brekker??? jeg har hørt så my forskjellig, hva mener folket?
H
For hvis du bare lurer. snakker du om korte eller lange fjære, myke fjærer, stive fjærer, senkefjærer.
Nei her må du nok komme med ett artikkel nr. En spade er ikke en spade.Du har spiss spade, jord spade, aluminium spade, murer spade etc etc.
Helt klart ikke mulig å svare korrekt før man får artikkel nr på den spaden du er ute etter
Du kan oggå bruke dele nrummer
Skal kjøre med standard fjærer, mulig ett varv må bort da......
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Yngve Knutsen
- Posts: 1145
- Joined: 30 Aug 2014, 19:36
- Location: Berlevåg
- Contact:
Re: Sv: Hva er egentlig det riktige om fjærer?
Det gjaldt altså 95, akkurat som jeg tenkte.
Fjærer og hva jeg trur & mener, hmmmm
Hvis 95'n har ei stram rumpe/lett stuk, ville jeg beholdt de gamle fjærene for å få den gamle duvinga når du kjører.
Behagelig
Har 95'n henge rumpe bytt fjærer, for da ser bilen sliten ut på en negativ måte
Jeg er ikke fornøyd med de ny fjærene jeg kjøpte bak til min.
Det var jo til 95.
Joda bilen fikk det lette stuket jeg var ute etter men nei, syns det blei for stivt.
Det var jo derfor jeg annonserte etter om noen hadde brukte 95 fjærer til meg. Kanskje vi skal bytte
Ellers trur jeg at man må/bør søke på info om fjær stålets egenskaper etter lang tids bruk.
Og ja jeg trur at ei fjær over tid blir mykere.
Tenke deg til en ventil fjær, den må jo byttes ved ett angitt minste mål og minstemålet kommer jo av slitasje
Høres det fornuftig ut?
Det blei jo en hel avhandling dette og om livet til en fjær.
Alvorlig mye rare tanker som kan være i ett hode
Fjærer og hva jeg trur & mener, hmmmm
Hvis 95'n har ei stram rumpe/lett stuk, ville jeg beholdt de gamle fjærene for å få den gamle duvinga når du kjører.
Behagelig
Har 95'n henge rumpe bytt fjærer, for da ser bilen sliten ut på en negativ måte
Jeg er ikke fornøyd med de ny fjærene jeg kjøpte bak til min.
Det var jo til 95.
Joda bilen fikk det lette stuket jeg var ute etter men nei, syns det blei for stivt.
Det var jo derfor jeg annonserte etter om noen hadde brukte 95 fjærer til meg. Kanskje vi skal bytte
Ellers trur jeg at man må/bør søke på info om fjær stålets egenskaper etter lang tids bruk.
Og ja jeg trur at ei fjær over tid blir mykere.
Tenke deg til en ventil fjær, den må jo byttes ved ett angitt minste mål og minstemålet kommer jo av slitasje
Høres det fornuftig ut?
Det blei jo en hel avhandling dette og om livet til en fjær.
Alvorlig mye rare tanker som kan være i ett hode
Mobil 90191238
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest