Hva er egentlig det riktige om fjærer?

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Hva er egentlig det riktige om fjærer?

Postby Henning » 22 Apr 2015, 09:32

Blir de slitte / mykere ved tid eller er de helt ok til de brekker??? jeg har hørt så my forskjellig, hva mener folket?

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Ingvarjg
Posts: 88
Joined: 03 Dec 2014, 09:32
Contact:

Re: Hva er egentlig det riktige om fjærer?

Postby Ingvarjg » 22 Apr 2015, 10:14

De kan sige og bli lavere pga hysterese i stålet, men de skal ikke kunne bli mykere. Knekt fjær blir stivere pga færre viklinger.

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Hva er egentlig det riktige om fjærer?

Postby Yngve Knutsen » 23 Apr 2015, 01:08

Henning wrote:Blir de slitte / mykere ved tid eller er de helt ok til de brekker??? jeg har hørt så my forskjellig, hva mener folket?

H
Det er ett eller annet du lurer på nå, med 95'n og fjæring nå, men stiller ikke ett direkte spørsmål til oss ;)
For hvis du bare lurer. snakker du om korte eller lange fjære, myke fjærer, stive fjærer, senkefjærer.
Nei her må du nok komme med ett artikkel nr. En spade er ikke en spade.Du har spiss spade, jord spade, aluminium spade, murer spade etc etc.
Helt klart ikke mulig å svare korrekt før man får artikkel nr på den spaden du er ute etter :D
Du kan oggå bruke dele nrummer ;)
Mobil 90191238

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Hva er egentlig det riktige om fjærer?

Postby Henning » 23 Apr 2015, 07:13

Yngve Knutsen wrote:
Henning wrote:Blir de slitte / mykere ved tid eller er de helt ok til de brekker??? jeg har hørt så my forskjellig, hva mener folket?

H
Det er ett eller annet du lurer på nå, med 95'n og fjæring nå, men stiller ikke ett direkte spørsmål til oss ;)
For hvis du bare lurer. snakker du om korte eller lange fjære, myke fjærer, stive fjærer, senkefjærer.
Nei her må du nok komme med ett artikkel nr. En spade er ikke en spade.Du har spiss spade, jord spade, aluminium spade, murer spade etc etc.
Helt klart ikke mulig å svare korrekt før man får artikkel nr på den spaden du er ute etter :D
Du kan oggå bruke dele nrummer ;)
Nei nei - ingenting hemmelig eller utspekulert her - alle fjærer er laget på mer eller mindre samma prinsipp. Det jeg lurer på er, en standard fram eller bak fjær på en saab 95 eller 96 - når den har sittet på bilen i 40 år, blir den myk, hardere, dårligere, bedre, jeg har alltid beholdt mine fjærer, og kun skifter dersom de knekker, men denne gangen vurderte jeg å skifte fordi jeg prøver å oppnå den kjøregleden jeg føler saaben kan gi - dessuten har jeg nå mulighet å skifte alle disse delene mens jeg tar av det meste - men dersom det er slik at en fjær holder seg helt topp - helt til de knekker føler jeg at man kaster penger ut av vindu.

Skal kjøre med standard fjærer, mulig ett varv må bort da......
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Sv: Hva er egentlig det riktige om fjærer?

Postby Yngve Knutsen » 23 Apr 2015, 09:52

Det gjaldt altså 95, akkurat som jeg tenkte.
Fjærer og hva jeg trur & mener, hmmmm
Hvis 95'n har ei stram rumpe/lett stuk, ville jeg beholdt de gamle fjærene for å få den gamle duvinga når du kjører.
Behagelig

Har 95'n henge rumpe bytt fjærer, for da ser bilen sliten ut på en negativ måte

Jeg er ikke fornøyd med de ny fjærene jeg kjøpte bak til min.
Det var jo til 95.
Joda bilen fikk det lette stuket jeg var ute etter men nei, syns det blei for stivt.
Det var jo derfor jeg annonserte etter om noen hadde brukte 95 fjærer til meg. Kanskje vi skal bytte :D

Ellers trur jeg at man må/bør søke på info om fjær stålets egenskaper etter lang tids bruk.
Og ja jeg trur at ei fjær over tid blir mykere.

Tenke deg til en ventil fjær, den må jo byttes ved ett angitt minste mål og minstemålet kommer jo av slitasje
Høres det fornuftig ut?

Det blei jo en hel avhandling dette og om livet til en fjær.
Alvorlig mye rare tanker som kan være i ett hode :)
Mobil 90191238


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest