Retningsstabilitet med og uten pasasjerer....

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Retningsstabilitet med og uten pasasjerer....

Postby Tore T » 17 Apr 2015, 11:09

Har merke til at retningsstabiliteten på V4n min endrer seg når jeg har med pasasjer...

Når jeg kjører alene, går den stort sett rett frem selv om veien er litt ujevn.
Men med passasjerer endrer dette seg... Den har da en tendens til å ville vri seg litt mot venstre i dumper... Virker som det er bakparten på bilen som blir for myk, spesielt på høyre side... kan det være slappe bakfjærer tro ? Noen som har erfaringer med dette ? Kan jo være at ene støtdemperen bak er dårlig også.. Er jo ikke lenge siden jeg byttet de, men de var jo ikke helt nye, selv om de så og kjentes bra ut... De kom fra delebilen... Kanskje Stein Are husker noe om disse demperne, og vet hvor gamle de er ?
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Retningsstabilitet med og uten pasasjerer....

Postby Stein Are » 17 Apr 2015, 11:18

Tore T wrote:Har merke til at retningsstabiliteten på V4n min endrer seg når jeg har med pasasjer...

Når jeg kjører alene, går den stort sett rett frem selv om veien er litt ujevn.
Men med passasjerer endrer dette seg... Den har da en tendens til å ville vri seg litt mot venstre i dumper... Virker som det er bakparten på bilen som blir for myk, spesielt på høyre side... kan det være slappe bakfjærer tro ? Noen som har erfaringer med dette ? Kan jo være at ene støtdemperen bak er dårlig også.. Er jo ikke lenge siden jeg byttet de, men de var jo ikke helt nye, selv om de så og kjentes bra ut... De kom fra delebilen... Kanskje Stein Are husker noe om disse demperne, og vet hvor gamle de er ?
Bakdemperne rørte aldri jeg, byttet frem såvidt jeg husker. Har ikke vært borti problemet, jeg og kona kjørte oss litt turer med delebilen din da jeg hadde den.
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Retningsstabilitet med og uten pasasjerer....

Postby Tore T » 17 Apr 2015, 12:47

Hm.. ok, da får jeg ta en ekstra kikk på bakdemperne og kanske fjærene også :)
Det var Monroe dempere som så ca like nye (eller gamle om du vil) rund baut på delebilen, så antok at de var byttet samtidig... men mistenker nok at de bak er noe mer slitt enn de foran..

Uansett, det er ikke noe plagsomt problem... men etterhvert som man gjør små forbedringer på bilen henger man seg jo opp i stadig mindre detaljer... hehe !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Retningsstabilitet med og uten pasasjerer....

Postby Stein Are » 17 Apr 2015, 13:17

Kan hende jeg bare bytta foringer ;)
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Retningsstabilitet med og uten pasasjerer....

Postby Tore T » 13 May 2015, 10:12

Må være et av vinterdekkene bak som ikke er helt godt... for problemet forsvant "som dugg for solen" når jeg fikk på sommerdekk :)
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest