Page 1 of 1

Trenger tips ang låsning av frihjul...

Posted: 07 Apr 2015, 11:30
by Tore T
Hei !

Selv om jeg snart har tilbakelagt 2000 km i den grønne V4n min (Kanskje på tide å finne et navn til den snart...?), har jeg ikke kommet på å prøve å låse frihjulet på den før nå i dag tidlig.
Hendelen går lett å trekke ut, men frihjulet vil ikke låse...? Kommer bare en "skurrelyd" fra girkassa når man skulle fått motorbrems... Så det virker som låsen ikke går helt i inngrep...?
Nå er jo ikke dette verdens undergang, noe av sjarmen ved å kjøre V4 er jo netopp frihjulet... men likevel... er det noen tips for "easy fix" på dette, eller er det en "ut med girkassa-jobb" ?
Alle tips mottas med stor takk !

Re: Trenger tips ang låsning av frihjul...

Posted: 08 Apr 2015, 15:59
by knut
Sikkert eit dumt spørsmål: Men har du sjekka at hendelen virkeleg dreg plastikk-"armen" til frihjulsmekanismen heilt tilbake? Eg har opplevd at eit eller anna blokkerte for denne (rett nok når eg skulle kople inn att frihjulet), men med å lirke litt med armen oppå girkassa så smatt saker og ting på plass... Problemet har heller aldri dukka opp att

Re: Trenger tips ang låsning av frihjul...

Posted: 08 Apr 2015, 16:07
by Yngve Knutsen
Det er ikke bare treghet i systemet som gjør at du ikke får trukket spaken helt ut?
Fikk sjøl ett annfall etter nyttår hvor jeg bestemte meg for å koble ut frihjulet for en periode og ta og veksle litt mellom innkobling/utkobling av frihjulet så ting ikke gror fast inni der

Re: Trenger tips ang låsning av frihjul...

Posted: 09 Apr 2015, 09:58
by Tore T
Takk for tips !

Har kikket litt i verkstedhåndboka, og fått en ide om hvordan låsingen funker... Så det virker logisk at det er en treghet i systemet...
Får prøve å fikle litt direkte på girkassa, og se om jeg får det til :)

Rapport følger så klart !

Re: Trenger tips ang låsning av frihjul...

Posted: 09 Apr 2015, 15:54
by Tore T
Hmmm... mekanismen beveger seg tilsynelatende som den skal.. dvs at "plastarmen" som sitter på girkassa beveger seg noenlunde lett og kan beveges så langt som styresporet for skruen som holder den på plass tillater. Hendelen inne i kupeen beveger også armen på kassa som den skal.

Men selv om "armen" på kassa kommer helt i bakre posisjon, låser altså ikke frihjulet... men det er tydelig at låsemekanismen beveger seg der inne, for med armen i bakre posisjon hører man altså at tennene på låsemekanismen ligger inntil tennene i frihjulet når man slipper gassen.. men de går altså ikke i inngrep.

Er det trygt å løsne skruen som holder plastarmen med motor & girkasse på plass, eller er det fare for at gaffelen som skal flytte låsemekanismen på plass ramler ned inne i diff-huset ?
Blir gaffelen med ut ? Kanskje det er den som er slitt eller snudd eller noe sånt ?
Det ser jo ut som det er veldig enkelt å ta av armen for å sjekke, men er altså usikker på om det er lurt.... ?
Noen som vet ?

Re: Trenger tips ang låsning av frihjul...

Posted: 09 Apr 2015, 22:24
by Eimund
Ingen fare med å fjerne plastarmen, men det hjelper nok fint lite. Er redd det er tennene som er røket. Kan ta ett bilde i morgen kveld av en av mine armer for illustrasjon. Ting tyder på at du er dømt til ett liv med frihjulkjøring :)
Med mindre du åpner diffhuset og bytter da ;)

Re: Trenger tips ang låsning av frihjul...

Posted: 09 Apr 2015, 22:55
by Tore T
Takk for innspill, Eimund !
Ja, mistenkte vel egentlig også noe sånt... Men selve frihjulet funker i alle fall fint !
Kan jo ta av armen å kikke nedi for moro skyld da...