Kjøpsråd Saab lakk

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Kjøpsråd Saab lakk

Postby Henning » 21 Apr 2015, 15:51

Ring st. Hanshaugen fargehandel i Oslo - de har liste så hvis du sier farge og årsmodell skal de vite dette.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Kjøpsråd Saab lakk

Postby super'n » 21 Apr 2015, 19:32

Desverre kunne ikke st.haugen hjelpe meg med r2l. Det ble sagt at r2 er den samme, bare forskjellige produsenter. De har ikke noe annet å tilby enn r2, og det var nyanseforskjell til r2l.
De fleste med lakksystem kan hjelpe deg, men har med en del i den fargen du ønsker, så er det lettere å brekke nyansene.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Kjøpsråd Saab lakk

Postby Eimund » 22 Apr 2015, 07:44

R2L er Toreador rød, produsert av Lesonal. R2B er samme farge produsert av Becker. Skal være samme nyanse, men det er nok litt forskjell på både falming og kvalitet på lakk? Skal vel noe til å hente frem fordums glans i en 40 år gammel bil ;)
Mvh
Eimund Lunde

User avatar
OlaV4
Posts: 79
Joined: 22 Jan 2015, 08:21
Location: Sola
Contact:

Re: Kjøpsråd Saab lakk

Postby OlaV4 » 22 Apr 2015, 09:00

Eimund wrote:R2L er Toreador rød, produsert av Lesonal. R2B er samme farge produsert av Becker. Skal være samme nyanse, men det er nok litt forskjell på både falming og kvalitet på lakk? Skal vel noe til å hente frem fordums glans i en 40 år gammel bil ;)
Det er et godt poeng, og rødt er vel spesielt utsatt for falming, men om bilen er 40 år er det ikke sikkert at lakken som er på er like gammel. Lakken på min er av nyere dato og godt vedlikeholdt. ;) :)
Mvh
OlaV4
2005 Saab 9-5 SC
1971 Saab 96

User avatar
Christian Grant
Posts: 72
Joined: 18 Feb 2013, 11:01
Contact:

Re: Kjøpsråd Saab lakk

Postby Christian Grant » 29 Apr 2015, 21:20

Har du spurt karene på Sandtec om de kan rett og slett blande fargen for deg?
På min hvite 96 klarte vi ikke helt få rette fargen, selv om jeg hadde koden som bilen var lakket med noen år tidliger.
Da tok de med sitt eminente kamera og scannet fargen på lakken. Deretter blandet de opp i forhold til de verdiene kameraet hadde gitt.
På den måten får du jo tatt hensyn til eventuell lett falming.
Trr ikke det er slikt de gjør for 1 stk sprayboks egentlig, men har man SAAB og spør pent, så sa de ikke nei den gang. ;)
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St

User avatar
Jensabo
Posts: 112
Joined: 11 Dec 2012, 22:54
Location: Sykkylven
Contact:

Re: Kjøpsråd Saab lakk

Postby Jensabo » 30 Apr 2015, 08:00

Kanskje du kan prøve Ødegaard Lakk, de har hatt Saab forhandler (Ødegård Bil) i samme bygget i flere tiår, så de kan nok SAAB lakk. Er veldig hjelpsomme også :)
www.odegard-lakk.no/
-78 Saab 99 turbo

User avatar
OlaV4
Posts: 79
Joined: 22 Jan 2015, 08:21
Location: Sola
Contact:

Re: Kjøpsråd Saab lakk

Postby OlaV4 » 09 May 2015, 00:35

Christian Grant wrote:Har du spurt karene på Sandtec om de kan rett og slett blande fargen for deg?
På min hvite 96 klarte vi ikke helt få rette fargen, selv om jeg hadde koden som bilen var lakket med noen år tidliger.
Da tok de med sitt eminente kamera og scannet fargen på lakken. Deretter blandet de opp i forhold til de verdiene kameraet hadde gitt.
På den måten får du jo tatt hensyn til eventuell lett falming.
Trr ikke det er slikt de gjør for 1 stk sprayboks egentlig, men har man SAAB og spør pent, så sa de ikke nei den gang. ;)
Alle sliter med den B'en i R2B.R2 klarer de, men ikke B-varianten. Men nå skal jeg ta med bilen til Sandtec og få lakken skannet. Det var ikke noe problem om jeg bare skulle ha en sprayboks, men nå er behovet mitt økt en smule utover utover det. Dette ordner seg, ser det ut som. :)
Mvh
OlaV4
2005 Saab 9-5 SC
1971 Saab 96

KåreV4
Posts: 13
Joined: 05 Feb 2014, 14:29
Contact:

Re: Kjøpsråd Saab lakk

Postby KåreV4 » 11 May 2015, 20:07

FARGEKODER:
Som nybegynner her på forumet så er det hyggelig å kunne bidra.
Fargekode R2B - der betyr B'en at det er en farge produsert av BECKERS.
Dersom det står en H bakerst betyr det farge produsert av HERBERTS (Standox)
Dersom det står en G til slutt betyr det farge produsert av GLASURIT
Det skulle altså ikke ha noe å si for selve fargenyansen.

Hva de ulike produsentene står for av kvalitet vet jeg ingenting om, om den ene lakken var bedre enn den andre. Men produsentnavnet kan kanskje hjelpe de som skal blande den nye lakken, dersom det er ulike komponenter i lakken fra de ulike produsentene.

Vennlig hilsen Kåre, som endelig har kjøpt V4 :)

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Kjøpsråd Saab lakk

Postby Morten S. » 12 May 2015, 06:04

Nyttig info :D

Det fantes også L. Husker da hvilken produsent det er/var?
KåreV4 wrote:FARGEKODER:
Som nybegynner her på forumet så er det hyggelig å kunne bidra.
Fargekode R2B - der betyr B'en at det er en farge produsert av BECKERS.
Dersom det står en H bakerst betyr det farge produsert av HERBERTS (Standox)
Dersom det står en G til slutt betyr det farge produsert av GLASURIT
Det skulle altså ikke ha noe å si for selve fargenyansen.

Hva de ulike produsentene står for av kvalitet vet jeg ingenting om, om den ene lakken var bedre enn den andre. Men produsentnavnet kan kanskje hjelpe de som skal blande den nye lakken, dersom det er ulike komponenter i lakken fra de ulike produsentene.

Vennlig hilsen Kåre, som endelig har kjøpt V4 :)


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest