Side 1 av 2

Clutch som har satt seg på v4

Lagt inn: 26 jan 2015, 21:21
av Valmet602
Hei, har en saab v4 96 som clutchen ikke fungerer på, den står i gir og triller ikke når jeg trykker inn clutchen, men motoren går rundt. Bilen sto på en låve i ca 20 år og for 2 år siden bestemte jeg meg for at denne skulle ut derifra og inn på en annen låve. Fikk den ut av låven ved å koble inn frihjulet, har planer om å gjøre bilen istand igjen så den kan brukes og derfor må jeg få clutcen til å fungere igjen. Tror nokk clutchen har satt seg siden den har stått urørt i mange år, Noen som har noen tips til hvordan å få løsnet den?

Re: Clutch som har satt seg på v4

Lagt inn: 26 jan 2015, 21:33
av super'n
Mest sannsynlig er det en eller begge pumpene som har satt seg. Begynner med å ovehale/ bytte dem. Når du har av slaven kan du prøve å dytte inn hevarmen for hånd. Kanskje du kjenner om trykkplata leer seg.

Re: Clutch som har satt seg på v4

Lagt inn: 26 jan 2015, 21:41
av Valmet602
Akkurat ja, hvor sitter disse pumpene? Er en stund siden jeg så på bilen sist så husker ikke alle detaljer om hvor de forskjellige delene sitter :D

Re: Clutch som har satt seg på v4

Lagt inn: 26 jan 2015, 21:51
av super'n
Hovedpumpa/masterpumpa sitter rett over cluchpedalen på motorrom siden av torpedoveggen, mens slavepumpa sitter på gearkassa mot cluch-huset. Slangen mellom pumpene kan også være smart å bytte ut. Det er et h@#?¥£e å lufte clutchen. Det kan være lurt å bruke en bremselufter eller lage seg en ventil på masterpumpa sånn at du kan ha trykk fra overside når du lufter.

Re: Clutch som har satt seg på v4

Lagt inn: 27 jan 2015, 11:24
av Yngve Knutsen
Ville tru at clutchen har "grodd" fast i svinghjulet siden den har stått så lenge.
Hadde ett sånt problem på en gammel Cortina men det løsnet etter endelig kjøring med varm motor og pumping på pedalen.
Men hvis du ikke har noe motstand på pedalen og den går rett i gulvet er det nok pumpene

Re: Clutch som har satt seg på v4

Lagt inn: 27 jan 2015, 14:56
av super'n
Det som kan skje er at pakningene slipper gjennom. Pedalen kjennes normal ut men væska går forbi og får ikke opp trykk. Pedalen går som normalt, men har ikke kraft til utløser armen. Dra tilbake gummi'n på slavepumpa å sjekk om utløserarmen går når noen trykker på cluchen...Sjekk detta, før du tar ut motoren for sjekke om lamellen har satt seg...

Re: Clutch som har satt seg på v4

Lagt inn: 27 jan 2015, 15:02
av super'n
Men ja ikke uvanlig at lamellen setter seg heller nei...

Re: Clutch som har satt seg på v4

Lagt inn: 27 jan 2015, 16:23
av Yngve Knutsen
Helt klart super'n, sjekk pumpene før man river ut noe som helst.
Og før hadde jeg også startet motoren så den hadde blitt varm og sett om plata slepper. Hvis ikke, sett bilen i gir, clutchen inn og start den i gir og hump rundt på 1gir i røkk og napp med clutchen inne/pump.
Det løsner tilslutt, hvis ikke og alt dette er prøvd, så kan man klø seg litt i stumpen og vurdere deling av motor og gir.
Om en 10-15 frustrerte innlegg til :D

Re: Clutch som har satt seg på v4

Lagt inn: 27 jan 2015, 17:38
av Valmet602
Bilen starter ikke pga at den har blit gjort herverk på denne, de panket istykker panelinstrumener, reiv istykker ledningsnettet og ødla andre greier. Så da blir det litt vanskelig å
Starte den, Så er igjen litt arbeid før det det er en fungerende bil. Er det noen som har bilder av ledningsnettet som er kobla inn til sikrigsholderen.

Re: Clutch som har satt seg på v4

Lagt inn: 27 jan 2015, 18:39
av Morten S.
GSV selger verkstedsbok og delekatalog på CD for ca kr 50 pr stk.
Er også koplingsskjema der.
Bestilles av anne@gsv.no

Jeg har plukket ned flere V4 gjennom årene, og har mye deler.