Donasjon av deler

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Donasjon av deler

Postby Yngve Knutsen » 28 Oct 2014, 23:59

Maken til folk og forum eksisterer ikke. Her er det tydeligvis det viktigste at bilene går på veien enn at folk på død å liv skal tjene penger på delesalg. Hvertfall har dette vært sånn mot meg og tusen takk for det.

Det første jeg vil begynne med å takke for er at jeg fikk en eknkelport forgasser Ford 75 Tf-KHA i posten av Kjetil
Siden jeg trur at det er til en 75b så trur jeg etter å ha lest CD fra Gsv som jeg nå er medlem av at jeg kan røkke vekk den deacseleratoren som skal overhales hver 10.000 km og som er på 76'n. Min trur jeg sitter fast/ødelagt og så er det den tvilsomme Ford 77 TF 9510 KDH som også ikke er helt Pettersen.Den finner jeg ingen info, tegninger eller rep sett til

Men da dukker det opp ett par spørsmål. Alle de bilene skal ha en åpning på pluggen på 06-08 unntatt 76 som skal ha 08-1.0. Og nå begynner jeg å lure på om den 08-1.0 kan ha noe med tomgangs problemene mine og gjøre men det vet jeg jo ikke.
Å hva gjør jeg med tenningen? Forstår det sånn at 75 skal ha 6 grader fortenning og 76 skal ha 3 grader fortenning. Så hva gjør jeg med det nå tru.
76 modellen er no drit pga strupingen og takke faen for at (h)eksem også kjøpte 76 modell :twisted:
Det beste ville vært hvis noen hadde en 75 modell og ville skrudd av luftfilteret og tatt bilde hvordan det ser ut der med deacselerator og møkk

Dette er jo midlertidig til 2 port opplegget er på plass, men er blitt usikker på åssen det går pga tid kulde og vind.
Er i forhandlinger med en person og håper på raskt svar på om det blir en deal eller ikke siden kulde og vinter snart setter en stopper for garasje arbeid.
Så da trenger jeg ett 2 ports innsug og gasser til.
For det som står på 76'n til eksen har samme problemer som er på min 76 etter det selger forklarte meg. Så det skal BORT

Så i dag kom en ny donasjon mot en pose seigmenn. Det var en v4 motor med girkasse. Jepp det var fra 96GT og han er glad i seigmenn :)
Så håpet er å kunne bruke den girkassa til å reparere den som er gåen på Saab'n til (h)eksem.
Og motoren, nja vi snakker vel høvling av topp og litt hjemme porting.
Ds er plutselig er det bare 1700 ccm veiv råder og stempel jeg mangler etterhvert :)

I tillegg jobbes det på ett luftfilter hus hos super`n, siden jeg ikke har tilgang på sveise apperat og ikke like sports filter

Igjen MÅ jeg bare takke for snillhet, gavmildhet og hjelpsomhet.
Å hvis noen skulle lure på om jeg har tenkt å selge de delene jeg har fått/kjøper billigst så er svaret NEI.
Jeg vil bare ha deler så jeg kan holde 2stk 96'r på veien siden det ikke eksisterer hverken Saab 96 eller deler her oppe.
Så ta juleopprydding i garasjen gutter og jeg kan fjærne de delene for dere etter at jeg har hentet motor & gir hos 96GT :lol:
Last edited by Yngve Knutsen on 02 Nov 2014, 07:28, edited 1 time in total.
Mobil 90191238

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Donasjon av deler

Postby Morten S. » 29 Oct 2014, 07:17

Det er vel ikke utenkelig at du "straffes" av broderfolket for å tømme landet for V4ere? :roll:
Denne forgasseren som er på din bil sitter bare på biler med svensk spesifikasjon. Det ble innført nye avgasskrav i Sverige.
Skaffer du den forgasseren som satt på f.eks norske biler vil jeg tro at problemene kan være løst.
Da bruker du innstillingene for tenning til sistnevnte.

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Donasjon av deler

Postby Yngve Knutsen » 29 Oct 2014, 07:43

Morten S. wrote:Det er vel ikke utenkelig at du "straffes" av broderfolket for å tømme landet for V4ere? :roll:
Denne forgasseren som er på din bil sitter bare på biler med svensk spesifikasjon. Det ble innført nye avgasskrav i Sverige.
Skaffer du den forgasseren som satt på f.eks norske biler vil jeg tro at problemene kan være løst.
Da bruker du innstillingene for tenning til sistnevnte.
Nå vet ikke jeg hvor og hva den gasseren har stått på men det er en 75 TF KHA og det er bra nok for meg og den er ikke betegnet til å være sammen koblet med den deacelrator'n. Kan godt hende jeg kaller fen medfeil navn. Så det det alternativet jeg har og glaf for det. Vakke kult å kjøre bil som helr tidrn stoppet på tomgang eller hadde 2000 rpm på tomgang
Den blei donert av Kjetil som ville hjelpe meg siden 2 ports opplegget fikk en bråstopp og jeg sleit så mye med tomgangen. Så jeg er evig takknemlig for hjelpen til NN.
Jeg kunne jo ha løst det med å koble ut frihjulet og motore hadde holdt turtallet når jeg bremset på gira. Men da er litt av morra borte med bilen. Jeg finner sikkert ut av det ettethvert.
Last edited by Yngve Knutsen on 02 Nov 2014, 07:30, edited 1 time in total.
Mobil 90191238

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Donasjon av deler

Postby Yngve Knutsen » 29 Oct 2014, 18:52

Morten S. wrote:Det er vel ikke utenkelig at du "straffes" av broderfolket for å tømme landet for V4ere? :roll:
Denne forgasseren som er på din bil sitter bare på biler med svensk spesifikasjon. Det ble innført nye avgasskrav i Sverige.
Skaffer du den forgasseren som satt på f.eks norske biler vil jeg tro at problemene kan være løst.
Da bruker du innstillingene for tenning til sistnevnte.
Beklager Morten S men det var så mye gassere, navn, tall og fortegninger at jeg datt ut å skjønte ikke helt hva du mente.
Men det går greit.
Stikker i garasjen og røkker av manskjiten og deacseleratoren eller hva pokker den heter og setter på gasser'n fra Kjetil, ja jeg må banke ut noen pakninger også.
Ække lett å spore opp en norsk gasser når jeg ikke vet om den har samme navn som den svenske og om deacselerator eller hva den korrekt heter også er på norske biler.
Så enten får jeg start på bilen med forgasseren fra NN og finner ut av fortenninga med prøve og feile metoden. Eller så funker det ikke.
Ett fett
Mobil 90191238


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest