Tips før EU-kontroll på en V4

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Tips før EU-kontroll på en V4

Postby Tore T » 16 Oct 2014, 11:02

Tusen takk for alle gode tips !
Ser ut som håndbrekk og bremser generelt er viktigste sjekkpunkt... men tar så klart et generelt oversyn før jeg prøver å få den gjennom !

Kom forresten på at det ser ut som jeg har dårlig med instrumentbelysning... Noen som vet om det er påkrevd, i tilfelle jeg ikke finner enkelt ut av det ?
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Tips før EU-kontroll på en V4

Postby Yngve Knutsen » 16 Oct 2014, 14:54

Hos meg var samtlige pærer gåen og reostaten + en pæreholder
I værste fall lager deg en liten ledning med riktige kabelsko i hver ende og kobler sammen ledningene de to ledningene som står på reostaten/bryter til dimmingen av dash lyset.
Har du en ekstra reostat ta og ohm mål den og sjekk at den virker.

Mener det er 3 pærer til dash lyset. På speedometer klokka er det 2 pærer.
plassert ca kl 8.05 hvis du tenker visere på klokka når du ligger under der og ser opp.
Kan med engang si at hodet på gulvet og beina i seterygg og mot taket var den mest kurante arbeids stillingen men det finner du best ut sjøl.

Det som jeg trur er pære nr 3 ligger ekkelt til på temperatur klokka.
Mener den lå på 2 tallet på klokka og sånn snodig og pæreholder uten ledning, sånn intern holder.
Mulig jeg tar feil men andre vet nok bedre hvor de ligger pærene til dash lyset og kan forklare det enklere
Mobil 90191238

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Tips før EU-kontroll på en V4

Postby Stein Are » 16 Oct 2014, 18:37

Tore T wrote:Tusen takk for alle gode tips !
Ser ut som håndbrekk og bremser generelt er viktigste sjekkpunkt... men tar så klart et generelt oversyn før jeg prøver å få den gjennom !

Kom forresten på at det ser ut som jeg har dårlig med instrumentbelysning... Noen som vet om det er påkrevd, i tilfelle jeg ikke finner enkelt ut av det ?
Fikk 96en godkjent uten instrumentbelysning, men koblet rundt reostat i ettertid. Da ble det lys, så du kan nå bare se hvordan det er koblet på den ;)
Saab 96 1962-Saab 900 1990

espen123
Posts: 32
Joined: 27 Apr 2013, 23:12
Location: Bodø
Contact:

Re: Tips før EU-kontroll på en V4

Postby espen123 » 21 Oct 2014, 19:41

Jeg fikk min gamle traver godkjent i august 2014. SAAB 96 fra 1964. Jeg hadde lekkasje fra eksospotten, under passasjersetet. Skiftet det i nytt. Justerte bakbremsene. Monterte nye fløyter og vips så ble den godkjent. Må bare si at disse bilene er en nytelse å kjøre. Har parkert den for vinteren nå. Gleder meg til våren igjen. I vinter kjører jeg en SAAB 93 x. En knall vinterbil med trekk på alle 4. ;)


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest