Tips før EU-kontroll på en V4

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Tips før EU-kontroll på en V4

Postby Tore T » 14 Oct 2014, 12:46

Hei !

I forbindelse med at jeg har planer med å få den grønne '71-modellen på veien snart, tenkte jeg å høre med dere som har litt erfaring, hva som er typiske mangler på disse på EU-kontroll, slik at jeg kan ta en ekstra kikk i forkant ?
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Tips før EU-kontroll på en V4

Postby Yngve Knutsen » 14 Oct 2014, 13:47

Jekk opp en og en aksling så en henger fritt og kryp under med brekkjern og prøv å løfte litt på oppheng, bærekuler, endeledd styring og evt mansjettene på styring og drivaksel.
Tørk bort olje fra lekkasje og evt etter stram forsiktig.
Så er det jevne bremser og brekk.
Reflektorene på lysene og du må nok regne med at de kommer til å justere de for deg.
Hvis du er på prøveskilt så tar du å kjører tur, gjerne på litt høyt turtall uten at du kjører for fort og får blåst ut litt sot og drift. Lever bilen rett før kontroll rett før timen sånn at den har varmest mulig motor og lavere c/o
Ett reint luftfilter hjelper vel også på å få ned c/o.

Jaaaa, har du tenkt å dele med oss når du skal på En kontroll eller kommer resultatet etter kontrollen? Jeg for min del forstår ikke overraskelse i etterkant av hendelse. Liker forresten ikke overraskelse uansett om de er gode eller ikke
Mobil 90191238

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Tips før EU-kontroll på en V4

Postby super'n » 14 Oct 2014, 14:06

Håndrekk er vel nesten alltid en gjenganger... Ellers har jeg vel fått anmerkning på "trege" calippere på den verona grønne en gang. Ellers er vel inntrykket mitt at de er ganske greie med sånne gamle biler. Fikk totalt slakt på en trimma '73 en gang. "Aaaaaaaaalt var gææærent" med den, bortsett fra at den var trimma... Men det var vel en som tok jobben sin noe over middels alvorlig.
Sørg for at ikke skivene er rusta, at blinklysa ikke kødder at calippere slipper så går det nok greit. Kan du jo ev ta opp bak å sjekke tromler og sko.

Lykke til. Venter i spenning.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

Twangyman
Posts: 201
Joined: 28 Oct 2012, 22:54
Contact:

Re: Tips før EU-kontroll på en V4

Postby Twangyman » 14 Oct 2014, 14:08

Ujamne bremser er standard feil på 96. Tørk vekk olje i motorrommet og under. Bruk gjerne slik spray som du reingjer bremser med

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Tips før EU-kontroll på en V4

Postby Jokke900 » 14 Oct 2014, 19:52

Spaner litt på denne da min totakter skal på EU også i løpet av vinteren.
Det meste er vel likt, men de sjekker vel ikke utslipp på totaktere :lol: De vil vel bare ha tett system og lyden innafor på den fronten..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Tips før EU-kontroll på en V4

Postby Morten S. » 14 Oct 2014, 20:34

Det skal ikke måles avgasser på biler reg. før 1. januar 1974.
Men bilen skal ikke ryke eller ha åpenbare forurensende avgasser.

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Tips før EU-kontroll på en V4

Postby Yngve Knutsen » 14 Oct 2014, 20:52

Morten S. wrote:Det skal ikke måles avgasser på biler reg. før 1. januar 1974.
Men bilen skal ikke ryke eller ha åpenbare forurensende avgasser.
Den skulle jeg ha likt å vist litt tidligere :)
Mobil 90191238

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Tips før EU-kontroll på en V4

Postby Jokke900 » 14 Oct 2014, 21:09

ynknutse wrote:
Morten S. wrote:Det skal ikke måles avgasser på biler reg. før 1. januar 1974.
Men bilen skal ikke ryke eller ha åpenbare forurensende avgasser.
Den skulle jeg ha likt å vist litt tidligere :)
Nice to know! :) Men litt røyk fra en totakt med olje i bensinen? Blir de gærne av det også? Må passe på blandinga i forkant da evt..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Tips før EU-kontroll på en V4

Postby Morten S. » 15 Oct 2014, 06:26

Jokke; jo mere røyk jo bedre :mrgreen:

User avatar
Ståle B
Posts: 24
Joined: 29 Oct 2012, 08:37
Contact:

Re: Tips før EU-kontroll på en V4

Postby Ståle B » 15 Oct 2014, 08:27

Jeg fikk problemer en gang med at håndbrekket ikke tok skikkelig før på femte hakk, men der låste det til gjengjeld begge hjulene og tok helt jevnt ellers. Men kontrolløren mente det skulle låse på tredje hakk. Jeg truet med å reise hjem, file av annethvert hakk på tanningen og komme tilbake. Da ble det godtatt likevel...

Ellers støttes tipsene om motorvask. Det er en ergerlig mangel å få fordi etterkontrollen av oljelekkasje da kan bli mye nøyere enn ellers. Hvis det drypper en dråpe på gulvet i løpet av kontrollen er det ingen bønn hos NAF i hvert fall. Oljelekkasje er vel standard og en del av rustbeskyttelsesprogrammet, men det argumentet hjelper neppe.

Ellers er det vel vanlig å fylle på en raus slump med kondensfjerner for å få en hyggelig avgassmåling, for de som har litt "nyere" biler, hvis man ikke vil stille den litt magert for anledningen.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest