V4'n
- Yngve Knutsen
- Posts: 1145
- Joined: 30 Aug 2014, 19:36
- Location: Berlevåg
- Contact:
V4'n
De derre v4 motorene som står i Saab. Er det motorer produsert i Tyskland, Belgia osv, eller kan man være så uheldig at man slumper bort i en engelskmann i ny og ne (skrekk & gru)
Mobil 90191238
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: V4'n
Mener å ha lest at de engelske Essex V4ene ikke passer til framhjulsdrivne biler.
Så du kan være trygg
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V4_engine
Så du kan være trygg
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V4_engine
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: V4'n
Det stemmer, V4´n som Saab kjøpte av Ford, var produsert i Køln, Tyskland.
Den andre Ford V4´n, som bl a sitter i Transit, er en helt annen motor... de passer ikke om hverandre... Denne er produsert i Essex, England.
Den andre Ford V4´n, som bl a sitter i Transit, er en helt annen motor... de passer ikke om hverandre... Denne er produsert i Essex, England.
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
- Yngve Knutsen
- Posts: 1145
- Joined: 30 Aug 2014, 19:36
- Location: Berlevåg
- Contact:
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: V4'n
Hehe... Lucas, var ikke det han som oppfant mørket ?
Det hører med til historien at Köln-V4´n er utviklet av Ford USA... skulle sitte i en bil som het Ford Cardinal, som ikke ble noe av.
Så motoren er faktisk ikke så langt unna å være en halv Ford V8...!
Og for å gjøre historien komplett... Ford Cardinal var planlagt å være en forhjulsdrevet bil... så Ford USA kjøpte inn en del 2-takt Saab´er, byttet ut drivverket med den nye V4´n for å teste ut motoren..
...Det finnes vistnok fortsatt en kortfront-saab i USA et sted med v4-motor, som har hatt denne motoren siden tidlig på 60-tallet..!
Det hører med til historien at Köln-V4´n er utviklet av Ford USA... skulle sitte i en bil som het Ford Cardinal, som ikke ble noe av.
Så motoren er faktisk ikke så langt unna å være en halv Ford V8...!
Og for å gjøre historien komplett... Ford Cardinal var planlagt å være en forhjulsdrevet bil... så Ford USA kjøpte inn en del 2-takt Saab´er, byttet ut drivverket med den nye V4´n for å teste ut motoren..
...Det finnes vistnok fortsatt en kortfront-saab i USA et sted med v4-motor, som har hatt denne motoren siden tidlig på 60-tallet..!
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
- Yngve Knutsen
- Posts: 1145
- Joined: 30 Aug 2014, 19:36
- Location: Berlevåg
- Contact:
Re: V4'n
Stemmer det Tore T, Mr Lucas er mørkets fyrste, og engesmennene bruker kun tomme skruer, noe som gjør at man må bytte ut mesteparten av verktøy man eier til tomme verktøy, huff
Mobil 90191238
- knut
- Posts: 271
- Joined: 12 Nov 2012, 20:34
- Location: Valdres
- Contact:
Re: V4'n
Ja, og det beste med å ha V4 er at vi treng dobbelt opp: Millimeterverktøy på motoren, og tommeverktøy på resten .
Frå verkstedhandboka: "Det gängsystem som huvudsakligen används på SAAB-bilen er UNC, dvs UNIFIED-grovgängor, med tum som måttenhet. Nyckelvidderna på dessa skruvar och muttrar mäts i tum, og dimensionen överensstämmer med verktygens beteckning. På ett fåtal ställen används UNF, dvs UNIFIED-fingängor.
För motorn används dock metriska gängor" ...
Frå verkstedhandboka: "Det gängsystem som huvudsakligen används på SAAB-bilen er UNC, dvs UNIFIED-grovgängor, med tum som måttenhet. Nyckelvidderna på dessa skruvar och muttrar mäts i tum, og dimensionen överensstämmer med verktygens beteckning. På ett fåtal ställen används UNF, dvs UNIFIED-fingängor.
För motorn används dock metriska gängor" ...
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3
- Yngve Knutsen
- Posts: 1145
- Joined: 30 Aug 2014, 19:36
- Location: Berlevåg
- Contact:
Re: Sv: V4'n
Det var akkurat det jeg var ute etter å vete Knut. Tomme skruer, gjenger og verktøy.
Fettskjiit
Fettskjiit
Mobil 90191238
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest