Hva trur Dere om denne

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Hva trur Dere om denne

Postby 78dude » 09 Sep 2014, 08:12

Min erfaring med å kjøpe Saab usett er såpass langt gått bra!

Det er to ting som er viktig siden du reiser over til sveariket og det er tilstand på bilen, samt at papirarbeidet blir gjort riktig. Husk kjøpskontrakt og begge delene av vognkortet - sistnevnte heter registreringsbevis i Sverige. (Jeg er usikker på om du må innom "Tullen" i Stockholm og få med deg dokumentasjon i form av en eksportklarering)

Videre så er det slik at de første 45 min av kjøreturen er altid de mest kritiske. Motor skal opp på arbeidstemperatur, oljen skal få varme og begynne og smøre - funker termostaten som den skal, har motoren riktig gnist, har du en velfungerende dynamo som lader osv.

Radio i bilen, dette kan vel løses i form av en god gammel portabel kasset/radio spiller som går på disse store batteriene :)

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Hva trur Dere om denne

Postby Hjelle » 09 Sep 2014, 11:23

78dude wrote:Det er to ting som er viktig siden du reiser over til sveariket og det er tilstand på bilen, samt at papirarbeidet blir gjort riktig. Husk kjøpskontrakt og begge delene av vognkortet - sistnevnte heter registreringsbevis i Sverige. (Jeg er usikker på om du må innom "Tullen" i Stockholm og få med deg dokumentasjon i form av en eksportklarering)
Eksporten vert ordna på gresa ut av Sverige, mulig det er forskjellig når en tek turen via Finland på veg heim? Viktig er uansett å velge bemanna grenseovergong, samt å stoppe når en kjem heim til Norge. ;)

Neste punkt kan va litt kinkig, husk at for å registrere bilen i Norge må en har ORIGINALE registreringsdokument. Det vil seie at om svensken insisterar på å sende inn eigarskiftemeldinga, som desverre står på baksida av registreringsbeviset, kan en få eit problem. Utan registreringsbevis i original får du somsagt ikkje registrert bilen i Norge, so dette MÅ du ha meg deg heimatt.

Det eg gjorde sist eg tok inn bil ifrå Sveirge var at selgar tok dei svenske skilta når eg henta bilen, eg hadde med norske prøveskilt som er gyldige i Norden. Valgte å køyre via Svinesund, der ordna norske tollen på vei inn i Norge både svensk eksport og norsk import i same luka. Smidigt med tollsamarbeid! Fikk også betalt moms på CIF-verdien her slik at eg slapp tenke meir på dette. Eg ba deretter om dobbelt sett eksportpapir, slik at eg beheldt det eine settet og det andre sendte eg til selgar, slik at han kunne sende inn dette ilag med skilta, og på den måten få bilen ut av det svenske registeret.
No har det rett nok kome nye reglar sidan eg importerte, som gjer at du kan bruke dei utenlandske skilta intill 30 dagar frå du kom inn i Norge. Men du er her avhengig av at selgar let deg reise med skilta på bilen, so det bør avklarast før du hentar bilen. Eit tredje alternativ, som er det mest korrekte er å skaffe eksportskilt. Då får du egne skilt og eit eige registreringsbevis, men desverre tek det litt tid og er litt omstendelig å skaffe eksportskilt i Sverige.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva trur Dere om denne

Postby 96GT » 09 Sep 2014, 12:29

Rimelig sikker på at du ikke trenger å dra til Tullen i Stockholm. Importerte selv en 99 forrige år. Tollstasjonen ordnet med papirarbeide. Men enig at det er viktig med registreringsbeviset. Sjekk gjerne reglene med Tollen. Grunnen til at eiere ønsker å sende inn selv er at altfor mange kjøper biler som reservedeler og bare drar rett over grensa. Dette betyr at gamle eier ikke kan si opp forsikringen og må betale veiskatt og annet i mange år og betale evt bot fra fartskameraer... jeg hadde selv forlangt å sende inn selv... tror og at det er det som står på registreringsbeviset...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Hva trur Dere om denne

Postby Yngve Knutsen » 09 Sep 2014, 14:43

Hei
Det er hva selger gjør med skiltene som bekymrer meg mest og jeg må finne ut av.
I vognkort del 2 står det en plass og krysse ut export og selger kan laste ned ett skjema
hos transportstyrelsen.se som heter avskiltning av kjøretøy export.
Uansett så vil ikke eier få den ut av sitt navn hvis jeg ikke sender tilbake kopi av inntollingen til Norge.
Og da ender man opp med drittsekk mot drittsekk varianten.
Men som sagt hva han blir og gjøre må jeg sjekke ut.

Skreiv en historie om en Opel i begynnelse av tråden så her er en "annen historie en annen bil" :)
November/Desember 2010 kjøpte jeg meg en delebil i Jønkjøping, Saab 9000 cse 74 mod. Svart skinn intereør,
2.3 full turbo chipet til 240 hk (200 org) som var bra, alt annet var opprustet og fint.
Først 30 mil til Kirkenes flyplass, så 2 timer flying til Gardemoen og videre til Oslo bussterminal.
Der satt jeg å venter 9 timer til bussen til Gøteborg som gikk ca kl 23 på kvelden.
Buss til Gøteborg togstasjon som var stengt og åpnet ett par timer seinere. Der var det kaldt.
Vel Sentralen åpnet og på toget var mye snakk blant passasjerene om snøstormen som herjet i øst sverige.
Fremme ved Jønkjøping ventet selger og jammen var det stom, til og med etter de forholdene som
vi er vandt til her i Finnmark.
Først da fikk jeg vete at man ikke fikk tak i prøveskilt som i Norge :o .
WTF gjør jeg/vi nå sa jeg til selger. Nja jo bilen hadde skilt men kjøreforbud sa selger, ok for meg sa jeg,ga
han spenna og startet mot Svinesund og til faren min i Telemark med kjøreforbud og svenske skilt, for jeg
hadde nemelig en plan 8-)

Turen gikk greit, vanvittig med snø og vind men hei, det er jo Saab jeg kjørte.
Det hadde blitt kveld etterhvert som nærmet jeg meg Svinesund, slutt på snø og vind, litt glatt, 240 turbo hk,
en genial plan i hodet og høy sigarføring.

Planen..... var og liste seg gjennom tollen, til Halden, sove i bilen og leie prøveskilt om morran, for så og liste meg over grensa, betale den momsen og kjøre videre til faren min på prøveskilt.
Dette gikk galt, VELDIG galt.
Hele grensa var stengt, tollvesenet hadde storkontroll og tok inn absolutt ALT av kjøretøy.
Det som nå skjedde inne i hodet lar seg vanskelig beskrive og jeg skjønte att jeg kom til og bli tatt, fra president
til boms dekker mye av følelsene mine :)
Mobil 90191238

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Hva trur Dere om denne

Postby Hjelle » 09 Sep 2014, 19:24

Fyller selgar ut nemnte skjema på Transportstyrelsen går mølla igong med søknad om eksport og tilhørande eksportskilt. Det finns foresten ei rute en kryssar i for eksport på det vanlige reg.beviset også.
Men som eg var inne på i forrige innlegg, det bombesikre er å fikse eksportskilt, då går alt på skinner. Men som en er inne på, det er egentlig selgar som må få bestemme korleis dette skal gjerast då det er han som har størst sjangs for å sitte att med svarteper.

Hehe, fantastisk historie, kva enda det opp med då? Om det hadde enda ordentlig ille hadde du jo måtte ha betalt full engongsavgift for bilen... :p
Etterpåklokskapen, som jo er den beste klokskapen hadde jo voe å køyrt på raudt og taxi til Halden, det er jo ikkje so veldig longt ;)
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Hva trur Dere om denne

Postby Yngve Knutsen » 09 Sep 2014, 20:53

Nja Hjelle, til og med med eksport skilter er ikke selger sikker på å få den ut av sitt navn. Alt beror på om
du toller den inn eller ikke.
Du kan også tillfeldig registrering om det her gått over 12 mnd siden besiktnig, pluss alle de andre papirer som skal sendes med søknaden men det hjelper ikke. Bilen må momses inn før selger får den ut av sitt navn "for ever".
Det var derfor jeg droppet den andre 96'n jeg begynte med. Det ville gått i mot 3 uker til, før jeg kunne hentet den.

Vel "en annen bil en annen historie" del 2
Da jeg nærmet kontroll plassen/ hallen var jeg ikke fult så bråkjekk.
Da jeg stoppet hos toll kontrolløren(trur det var han eldre tollfyren som pleier og være på tv faktisk) spurte han meg hvor jeg skulle. Han så litt rart på meg da jeg snakket norsk og sa jeg skulle besøke min far i Telemark og så tilbake til sverige. Han opplyste meg høflig at jeg som norsk statborger ikke kunne kjøre svensk registrert bil i norge og pekte meg ellegant bort til kontrollhallen.
Dit kom også gammer'n og en jypling og jyplingen tok meg inn i ett par koridorer og vips så satt jeg i en celle.
Etter 20 min i cella kom jyplingen inn og skulle ransake meg.
Hel ok sa jeg og begynte å strippe,siden dette var en kjent prosedyre for meg for 100 år siden.
Da tok den lille dritten fulstendig av og gnålte om ditt og datt fordi jeg stod naken før han rakk og forlange det.
Saken blei heller ikke bedre av at jeg bøyde meg frem og sprede skinkene, som er en natulig slutt i en sånn prosedyre.
Smått om senn fikk jeg tillatelse til å kle på meg.Først da slutte jeg å smile og sa høflig til jyplingen at nå burde han
ikke strekke det lenger for da gikk det galt,han gikk. (trussel mot tjenestemann var noe jeg brydde meg lite om.)

Neste gang celledøren åpnet var det gamlingen som kom, han satt seg ved siden av meg og spurte hva alt det her var.
Sa da at jeg skulle fortelle hele historien og det gjorde jeg, flyturen,busstur ,tog, snøstorm, ingen prøveskilt å få
i sverige og at jeg skulle hente prøveskilt i Halden og tilbake over grensa og tolle den inn.
"Jeg kjøper den" sa han, de hadde funnet flybilletene, tog og buss billettene i varmedressen min.
Så fortalte han at det ikke er biltilsyn i Halden (lenger??) men til Sarpsborg som nærmeste biltilsyn.
Så gammer'n og jeg ruslet ut av cella og inn i kontrollhallen til Saab'n.
Den hadde de tømt rimelig bra og alt lå spredt utover.
Gammer'n og jeg la ting på plass og jeg fikk beskjed å kjøre ut av hallen og bort til parkeringen for dem som betaler moms.
Sov i bilen den natta og en kammerat kom på morran, momset bilen inn, hentet prøveskilt og vi kjørte til Telemark.
Turen med samme bil nordover 2 uker seinere er det ingen historie å fortelle om, bortsett fra 240 turbohester og høy sigarføring :D .
Mvh
Yngve Knutsen

Ps. Har jeg lært noe av dette? Jepp, finn en annen grenseovergang :lol:
Mobil 90191238

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Hva trur Dere om denne

Postby Jokke900 » 09 Sep 2014, 21:20

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: HÆHÆHÆ :mrgreen: :mrgreen:

FANTASTISK!!

Beste historien jeg har lest her inne på lenge!! Jeg elsker forum! :mrgreen: Murphy og loven hans kan være skikkelig rotten noen ganger..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Hva trur Dere om denne

Postby 78dude » 09 Sep 2014, 21:30

Når jeg flyttet til Sverige i 2007 så hadde offentlige kontor i Sverige altid et lite problem med meg. Siden jeg har britisk førerkort så var jeg for en liten stund kjent på den lille plassen jeg bodde på at jeg var den engelskmannen som var veldig flink til og snakke norsk siden en ikke altid gikk rundt med passet på seg!

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Hva trur Dere om denne

Postby Hjelle » 09 Sep 2014, 21:37

ynknutse wrote:Nja Hjelle, til og med med eksport skilter er ikke selger sikker på å få den ut av sitt navn. Alt beror på om
du toller den inn eller ikke.
Du kan også tillfeldig registrering om det her gått over 12 mnd siden besiktnig, pluss alle de andre papirer som skal sendes med søknaden men det hjelper ikke. Bilen må momses inn før selger får den ut av sitt navn "for ever".
Det var derfor jeg droppet den andre 96'n jeg begynte med. Det ville gått i mot 3 uker til, før jeg kunne hentet den.
Sjølvsagt må en eksportere den ifrå Sverige skal den kome ut av register der borte. Men kva med at selgar fyller ut den her då og ikkje fyller ut eigarskiftemeldinga på registreringsbeviset?? Nokon som har testa? Står jo at en må ha skilt samt nemnte Export-papir, men skulle jo gjere det litt enklare med tanke på originalt vognkort i Norge.
http://transportstyrelsen.se/Blanketter ... nom-EUEES/

Men uansett, slik eg forstår dette so er det en bil du skal registrere i Norge, og då kjem en uansett ikkje unna at bilen må momsast inn... ;)

Ellers må eg seie at tollkontrollen fikk eit heldig utfall :p
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Hva trur Dere om denne

Postby Yngve Knutsen » 09 Sep 2014, 21:43

Jeg var Grise heldig Hjelle. Værste fall kunne de tatt bilen eller jeg måtte betalt full import.
Heldigvis slapp jeg unna med bare moms, puh ☺
Mobil 90191238


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest