Startmotor-ulyd

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
PetterSandvik
Posts: 51
Joined: 17 Mar 2014, 14:00
Location: Leka, Nord-Trøndelag
Contact:

Re: Startmotor-ulyd

Postby PetterSandvik » 09 Aug 2014, 11:06

Da var den ute, måtte av med hele motorfestet for å få den ut.


Fikk ikke til å fokusere med telefonen jeg hadde med i dag, men ser ut til at tenna er slitt helt ytterst som Henning skrev noe om.
Image

Startkrans på motor kjentes grei ut med fingrene iallefall.


EDIT: Skal tannhjulet kunne bevege seg att og fram på akslingen, og rundt? Og da hvor lett? Går "hakkvis" nesten og er veldig treigt å dreie. Men det skal vel gå i lengderetning og?


EDIT 2: Har forsøkt å smøre med 5-5-6 nå, og har dratt tannhjulet dit det skal gå en del ganger. Har kobla minus i godset og forsøker med pluss på den som går fra innslaget og inn i motoren. Motoren går alle gangene, men tannhjulet "skyter ikke ut".
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009

PetterSandvik
Posts: 51
Joined: 17 Mar 2014, 14:00
Location: Leka, Nord-Trøndelag
Contact:

Re: Startmotor-ulyd

Postby PetterSandvik » 14 Aug 2014, 20:28

Når jeg kobler strøm på innslaget (minus på gods) og pluss på en av de, da skal den slå ut? Har testa med pluss på alle fire. Ingen utslag. Defekt innslag?
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Startmotor-ulyd

Postby Henning » 16 Aug 2014, 00:00

Ja den skal slå ut. Har du en annen start motor eller noen i nabolaget som kanskje har en - disse er jo ikke så uvanlige...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

PetterSandvik
Posts: 51
Joined: 17 Mar 2014, 14:00
Location: Leka, Nord-Trøndelag
Contact:

Re: Startmotor-ulyd

Postby PetterSandvik » 20 Aug 2014, 22:13

Tja, da var nå hvertfall innslag montert, startmontor montert, motorfeste montert etter mye plunder og bannskap, strøm koblet og bilen starta på 5-6 sekunder på startern, etter å ha stått ei god stund!

Fiksa også en bensinlekkasje, pakninga på acc-membranen var krølla så jeg fant ut det kom ut bensin fra acc-membranens overside mot filtret når jeg bevegde på gassoverføringa. Det kan jo kanskje si noe om at den gikk ujevnt, og lett kveltes ved giring etc selv etter membranbytte her i våres. Motoren gikk jevnere, og gikk mer som en firetakter enn en totakter som den har forsøkt i sitt beste å etterligne.

Uerfaren mekaniker er vel problemet, som bare har skrudd turbo på 900, giroverføring 900 og dashbord, men V4 skullen ha å plundre med.

Herlig å ta seg en tur på tre mil med denne gamle traveren i kveldsmørket
Image
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest