fjærspenner

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
terryandre
Posts: 72
Joined: 01 Nov 2012, 17:45
Location: Helleland, rogaland
Contact:

fjærspenner

Postby terryandre » 26 Jun 2014, 20:28

er det noen som har en bedre patent/forslag på å klemme sammen fjærene på, uten de orginale saab verktøyene .. bir ikke nok med suicide klemmene.. (snakker av erfaring da de "plutselig" forsvant 12 meter lengre borte enn da jeg startet) :shock: Image

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: fjærspenner

Postby super'n » 26 Jun 2014, 20:57

Når jeg ikke lenger hadde tilgang på skikkelige klemmer er min erfaring at suicideklemmer funker hvis du tar av fjærskåla...men jeg synes ikke noe om suicideklemmer jeg heller. Hadde liknende opplevelse som deg når jeg ikke tok av fjærskåla.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Simon Øien
Posts: 29
Joined: 07 Jan 2014, 14:11
Location: Oslo
Contact:

Re: fjærspenner

Postby Simon Øien » 01 Jul 2014, 20:21

Hei! Jeg gjorde nettopp dette, med det samme Biltema-utstyret, på min 67-modell. Det er til å rive seg i håret av, men min løsning ble en som sikkert mange rister på hodet av: Jeg komprimerte dem langsomt med vekten av bilen, for så å få på fjærklemmene så langt ut det går. Om du skulle finne på å være like desperat som meg, pass på at fjæren bøyer seg litt i en retning som er fri for barn og Ming-vaser. Som når du hogger et tre, vet du hvilken vei den går om det skulle gå åt skogen. Så må du ta av nedre fjærsete og skli den på sammen med den nye fjæra. Jeg har aldri opplevd at fjærklemmene slipper, men jeg passet hele tiden på at jeg strammet dem jevnt, og at de ikke hadde noe sted å flytte seg til. Når du hekter på klemmene må du være helt sikker på at de kommer foran og bak (i bilens retning) på fjæra, for denne kan bare sitte en vei på nedre fjærsete, og du må kunne få av klemmene igjen etterpå.. :) Smør gjengene på klemmene mens du holder på, da går det mye lettere. Men aller viktigst, vær ekstremt forsiktig - det var jeg, selv om det kanskje ikke høres sånn ut.
1967 Saab 96 V4 1700

terryandre
Posts: 72
Joined: 01 Nov 2012, 17:45
Location: Helleland, rogaland
Contact:

Re: fjærspenner

Postby terryandre » 01 Jul 2014, 21:02

Takker for svar. nå har jeg rivet at det meste av hår i ren forbannelse, og har krøpet til korset og bestilt meg et litt mer "sikrere" fra E-bay. Er egentlig til macpherson sitt men skal passe til 96 med den minste skålen. Kan også legge til at jeg pøvde på nytt i dag, og kom så langt at jeg skulle skli inn fjæra sammen med fjærskåla, og det ble avslutta med at klemma løsna på den forba... driten og resultat på tidenes blåmerke på armen :shock:

terryandre
Posts: 72
Joined: 01 Nov 2012, 17:45
Location: Helleland, rogaland
Contact:

Re: fjærspenner

Postby terryandre » 14 Jul 2014, 19:16

Da kom reddningen :D kan anbefale dette verktøyet på det varmeste. De minste klavene passet perfekt på fjæra og både armer og bein er i behold :D
og de gamle klemmene får ikke se dagens lys lengre
ImageImage

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: fjærspenner

Postby Henning » 14 Jul 2014, 20:17

Geniale, kjøpt hvor??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

terryandre
Posts: 72
Joined: 01 Nov 2012, 17:45
Location: Helleland, rogaland
Contact:

Re: fjærspenner

Postby terryandre » 14 Jul 2014, 22:24

O hellige E-bay ;) ca 1000lappen


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest