Problemer med girstang

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Tord
Posts: 30
Joined: 06 Mar 2014, 21:05
Location: Bergen
Contact:

Problemer med girstang

Postby Tord » 12 Mar 2014, 16:25

Etter jeg kjøpte bilen nylig, en 95 fra 1972, har jeg hatt en del problem med girskifting. Da jeg endelig klarte å finne en måte bilen og girskiftingen reagerte fint på, oppdaget jeg at hele "girspake-huset" som de kaller det i Haynes, hadde sprukket opp. Altså dette lille partiet akkurat der selve overføringen går fra rattstammen til selve pinnen (hvis det gir noen mening...) Med andre ord kunne jeg ikke sette den i i første eller i revers. Klarte å fikse problemet med å sette en slangeklemme rundt selve huset akkurat der girspaken kommer ut for å hindre at fjæren og kulen skulle hoppe ut. Men dette er ikke en løsning jeg har troen på at kommer til å holde særlig lenge. Er det noen andre som har hatt samme problemet og har et par knep, eller blir løsningen rett og slett å skifte ut hele girspaken?
95 - '72

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Problemer med girstang

Postby Morten S. » 12 Mar 2014, 19:45

Hei.

Ikke et helt ukjent problem.
Skifte av hele girmekanismen er det greieste.
Jeg har pent brukt, dersom du ønsker.

I tillegg bør du justere hele rattstammen for å få lettere giring på bilen.
Det gjøres ved å trekke ut eller skyve rattstammen innover. Den er festet med to skruer opp under dashbordet.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest