Den store senke og felgtråden

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby Stein Are » 08 Mar 2014, 17:00

Leter etter forskjellige alternativer til kortere/stivere fjærer. Hvor viktig er det at den ytre diameteren stemmer med den originale fjæra? Kan dette avvike med noen mm? Eksempel:framfjær på 95en er 416mm lang, ytterdiameteren er 109mm og tråddiameteren er 12mm.
Bruker men fjær fra 900 kombikupe er denne 300 lang, ytterdia er 116 og tråddia 16mm. Tråddia vil vel gjøre fjæra stivere?
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby Stein Are » 17 Mar 2014, 13:22

Noen anbefalinger på kortere demper fram da?
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby Kjetil » 25 Mar 2014, 11:20

En fin oversikt over Biltemafjærer, med bilder!
http://hoftware.com/erally/index.php/biltemafjaedrar
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby Henning » 26 Mar 2014, 16:33

Kom opp med rare ideer igjen..... NOEN som har ET målet på en 5.5 smålandsfelg i hodet??

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby Eimund » 26 Mar 2014, 21:54

Henning wrote:Kom opp med rare ideer igjen..... NOEN som har ET målet på en 5.5 smålandsfelg i hodet??

H
Et28 på Småland :)
Mvh
Eimund Lunde

Twangyman
Posts: 201
Joined: 28 Oct 2012, 22:54
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby Twangyman » 13 Apr 2014, 23:03

Er det nokon som har prøvd om det går med 195/55-15 på smålandsfelg på 96?

Twangyman
Posts: 201
Joined: 28 Oct 2012, 22:54
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby Twangyman » 18 May 2016, 22:10

Dersom ein monterer 99 fjører framme på v4, bør det gjerast forsterkingar av noko slag då?


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: RE: Re: Den store senke og felgtråden

Postby Kjetil » 19 May 2016, 14:35

Twangyman wrote:Dersom ein monterer 99 fjører framme på v4, bør det gjerast forsterkingar av noko slag då?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senere modeller av V4 fikk en forsterkning på overkanten av innerskjermen mot der hvor framskjermene er festet. Dette var en forsterkning som også ble gjort på rallybilene. Jeg vet ikke om dette hadde noe spesielt med stivere fjærer å gjøre, men sikkert ikke noen ulempe å kopiere dette hvis din ikke har dette.
Når du monterer kraftigere fjærer vil du kanskje sette på litt hardere dempere også? Er uansett en fordel å forsterke øvre støtdemperfeste. Har hatt 2 V4, og begge har hatt reparasjoner på høyre, øvre støtdemperfeste. Disse ble også forsterket på rallybilene.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Oddn
Posts: 12
Joined: 11 May 2016, 06:50
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby Oddn » 24 May 2016, 07:02

Jeg kjører rundt på kappede fjærer og har aldri hatt problemer med det, hverken på veien eller hos bitilsynet. (Men har heller ikke sagt til de hva jeg har gjort...) Men bilen blir jo ikke akkurat bedre å kjøre av det....
Om det gikk an å kjøpe progresive fjører som senker bilen og beholder komforten noe bedre så er jeg klart interresert i det!?

Oddn


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest