Ventiljustering v4

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
Twangyman
Posts: 201
Joined: 28 Oct 2012, 22:54
Contact:

Ventiljustering v4

Postby Twangyman » 02 Mar 2014, 22:38

Nokon som har tips og framgangsmåte på ventiljustering på v4?

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Ventiljustering v4

Postby super'n » 03 Mar 2014, 17:40

Ventiler skal justeres på driftsvarm motor. Når ventilene på sylinder 1 veksler skal ventiler på syl. 4 just
når ventilen på syl 3 veksler skal ventiler på syl 2 just. når 4 veksler justeres 1 og når 2 veksler justeres 3.
Klaringen skal være 0,40mm, både på innsug og eksosventil. Justeringsskruen skrus med klokka for å minske gapet og mot klokka for å øke gapet.

Du trenger en bladsøker, en fastnøkkel og nye toppdekslepakninger hvis du ikke hartoppdelselpakning i silicone.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Ventiljustering v4

Postby Vidarhs » 03 Mar 2014, 21:42

Hvis standard-kam.litt andre klaringer på 7,2 eller 7,6 osv.

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Ventiljustering v4

Postby Eimund » 04 Mar 2014, 07:56

Hvilken klaring brukes på 7,6 kam?
Har brukt 0,35 og 0,4 på innsug og eksos, men synes det tikker mye...
Mvh
Eimund Lunde

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Ventiljustering v4

Postby Vidarhs » 04 Mar 2014, 17:58

er et ikke 0,50 både inn og ut på 7,6 kammen? mener det gjelder 7,2 også,men mulig noen velger å stille litt annerledes.

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Ventiljustering v4

Postby super'n » 04 Mar 2014, 20:38

Eimund: burde det ikke være sånn at hvis åpningen er større på høylløft kam burde den tikket mindre ved 0, 35/0,40,? Kan det ikke da faktisk fare for brente ventiler? justerte du på varm motor?

Driver å skal just ventiler på min nybygde 1700 med en nisse hedlund r5 kam. Dvs kamhøyde 7, 45. Så dette med ventilklarig er veldig interessant. Må prøve meg med ca 0, 45 ca på kald motor kanskje??? Bedre med litt for mye, enn litt forlite vil jeg tro.... :?
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Ventiljustering v4

Postby Eimund » 04 Mar 2014, 21:01

Tikker mindre ved 0 klaring, men det er ikke bra ;)
Ventilene skal justeres kalde, eller under 70 grader ihvertfall.
Nyslipte ventiler, så bør ikke være fastbrendt. Det jeg har registrert er at anleggsflaten mrllom vippe og ventil er litt slitt. Har fått tak i nye vippearmer jeg tenkte å bruke på nye motoren. Fikk tak i 2 sett til v6, så har jo ett sett til "tikkeren" også.
Får forske videre på ny motor da ræserbilen har litt forskjellig trykk i sylinderene.
Gleder meg igrunnen til å hente nyborra 92mm blokk :)
Mvh
Eimund Lunde

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Ventiljustering v4

Postby Vidarhs » 04 Mar 2014, 22:22

Stilte vel helt oppe i 0,60 på eksosen med 7,6 kam i gamle dager.kan sikkert stille litt mindre på en gatemotor. Enig med Super`n i fare for brente ventiler ved for liten klaring eksos-ventiler.Kan hende støy/tikking i toppene kan skyldes at motoren er slitt/går tørt i toppen.Slitte lager,dårlig oljepumpe osv?

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Ventiljustering v4

Postby super'n » 19 Apr 2015, 19:40

Jeg kom aldri så langt at jeg fikk justert ventiler, men nå er jo motoren i Verona og justering må gjøres... Kan jeg få noen innspill på klaring??? 7,45kamhøyde og sweedspeed løftere.. (likner xp løftere)
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Ventiljustering v4

Postby knut » 20 Apr 2015, 17:11

Trimkammar forstår eg lite av, men for standardmotorar gjev verkstadhandboka rimeleg greit svar:
Image
Eg er også plaga med slitne vippearmar, så då eg justerte ventilar no sist, kjøpte meg meg ei billeg indikatorklokke frå Biltema, og brukte den til å måle klaringa - eller "slarken" på kvar enkelt vippearm. Sjølv om eg var "pessimistisk" og gjorde ventilklaringa litt romsleg, så vart det betrakteleg mykje mindre tikking.
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest