Page 1 of 2

Ventiljustering v4

Posted: 02 Mar 2014, 22:38
by Twangyman
Nokon som har tips og framgangsmåte på ventiljustering på v4?

Re: Ventiljustering v4

Posted: 03 Mar 2014, 17:40
by super'n
Ventiler skal justeres på driftsvarm motor. Når ventilene på sylinder 1 veksler skal ventiler på syl. 4 just
når ventilen på syl 3 veksler skal ventiler på syl 2 just. når 4 veksler justeres 1 og når 2 veksler justeres 3.
Klaringen skal være 0,40mm, både på innsug og eksosventil. Justeringsskruen skrus med klokka for å minske gapet og mot klokka for å øke gapet.

Du trenger en bladsøker, en fastnøkkel og nye toppdekslepakninger hvis du ikke hartoppdelselpakning i silicone.

Re: Ventiljustering v4

Posted: 03 Mar 2014, 21:42
by Vidarhs
Hvis standard-kam.litt andre klaringer på 7,2 eller 7,6 osv.

Re: Ventiljustering v4

Posted: 04 Mar 2014, 07:56
by Eimund
Hvilken klaring brukes på 7,6 kam?
Har brukt 0,35 og 0,4 på innsug og eksos, men synes det tikker mye...

Re: Ventiljustering v4

Posted: 04 Mar 2014, 17:58
by Vidarhs
er et ikke 0,50 både inn og ut på 7,6 kammen? mener det gjelder 7,2 også,men mulig noen velger å stille litt annerledes.

Re: Ventiljustering v4

Posted: 04 Mar 2014, 20:38
by super'n
Eimund: burde det ikke være sånn at hvis åpningen er større på høylløft kam burde den tikket mindre ved 0, 35/0,40,? Kan det ikke da faktisk fare for brente ventiler? justerte du på varm motor?

Driver å skal just ventiler på min nybygde 1700 med en nisse hedlund r5 kam. Dvs kamhøyde 7, 45. Så dette med ventilklarig er veldig interessant. Må prøve meg med ca 0, 45 ca på kald motor kanskje??? Bedre med litt for mye, enn litt forlite vil jeg tro.... :?

Re: Ventiljustering v4

Posted: 04 Mar 2014, 21:01
by Eimund
Tikker mindre ved 0 klaring, men det er ikke bra ;)
Ventilene skal justeres kalde, eller under 70 grader ihvertfall.
Nyslipte ventiler, så bør ikke være fastbrendt. Det jeg har registrert er at anleggsflaten mrllom vippe og ventil er litt slitt. Har fått tak i nye vippearmer jeg tenkte å bruke på nye motoren. Fikk tak i 2 sett til v6, så har jo ett sett til "tikkeren" også.
Får forske videre på ny motor da ræserbilen har litt forskjellig trykk i sylinderene.
Gleder meg igrunnen til å hente nyborra 92mm blokk :)

Re: Ventiljustering v4

Posted: 04 Mar 2014, 22:22
by Vidarhs
Stilte vel helt oppe i 0,60 på eksosen med 7,6 kam i gamle dager.kan sikkert stille litt mindre på en gatemotor. Enig med Super`n i fare for brente ventiler ved for liten klaring eksos-ventiler.Kan hende støy/tikking i toppene kan skyldes at motoren er slitt/går tørt i toppen.Slitte lager,dårlig oljepumpe osv?

Re: Ventiljustering v4

Posted: 19 Apr 2015, 19:40
by super'n
Jeg kom aldri så langt at jeg fikk justert ventiler, men nå er jo motoren i Verona og justering må gjøres... Kan jeg få noen innspill på klaring??? 7,45kamhøyde og sweedspeed løftere.. (likner xp løftere)

Re: Ventiljustering v4

Posted: 20 Apr 2015, 17:11
by knut
Trimkammar forstår eg lite av, men for standardmotorar gjev verkstadhandboka rimeleg greit svar:
Image
Eg er også plaga med slitne vippearmar, så då eg justerte ventilar no sist, kjøpte meg meg ei billeg indikatorklokke frå Biltema, og brukte den til å måle klaringa - eller "slarken" på kvar enkelt vippearm. Sjølv om eg var "pessimistisk" og gjorde ventilklaringa litt romsleg, så vart det betrakteleg mykje mindre tikking.