Ventiljustering v4

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
Twangyman
Innlegg: 201
Registrert: 28 okt 2012, 22:54
Kontakt:

Ventiljustering v4

Legg innav Twangyman » 02 mar 2014, 22:38

Nokon som har tips og framgangsmåte på ventiljustering på v4?

Brukeravatar
super'n
Innlegg: 1199
Registrert: 30 okt 2012, 20:37
Sted: Holter, Akershus
Kontakt:

Re: Ventiljustering v4

Legg innav super'n » 03 mar 2014, 17:40

Ventiler skal justeres på driftsvarm motor. Når ventilene på sylinder 1 veksler skal ventiler på syl. 4 just
når ventilen på syl 3 veksler skal ventiler på syl 2 just. når 4 veksler justeres 1 og når 2 veksler justeres 3.
Klaringen skal være 0,40mm, både på innsug og eksosventil. Justeringsskruen skrus med klokka for å minske gapet og mot klokka for å øke gapet.

Du trenger en bladsøker, en fastnøkkel og nye toppdekslepakninger hvis du ikke hartoppdelselpakning i silicone.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

Vidarhs
Innlegg: 265
Registrert: 11 des 2013, 19:48
Sted: Eidsfoss,vestfold
Kontakt:

Re: Ventiljustering v4

Legg innav Vidarhs » 03 mar 2014, 21:42

Hvis standard-kam.litt andre klaringer på 7,2 eller 7,6 osv.

Eimund
Innlegg: 294
Registrert: 11 okt 2012, 11:31
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Ventiljustering v4

Legg innav Eimund » 04 mar 2014, 07:56

Hvilken klaring brukes på 7,6 kam?
Har brukt 0,35 og 0,4 på innsug og eksos, men synes det tikker mye...
Mvh
Eimund Lunde

Vidarhs
Innlegg: 265
Registrert: 11 des 2013, 19:48
Sted: Eidsfoss,vestfold
Kontakt:

Re: Ventiljustering v4

Legg innav Vidarhs » 04 mar 2014, 17:58

er et ikke 0,50 både inn og ut på 7,6 kammen? mener det gjelder 7,2 også,men mulig noen velger å stille litt annerledes.

Brukeravatar
super'n
Innlegg: 1199
Registrert: 30 okt 2012, 20:37
Sted: Holter, Akershus
Kontakt:

Re: Ventiljustering v4

Legg innav super'n » 04 mar 2014, 20:38

Eimund: burde det ikke være sånn at hvis åpningen er større på høylløft kam burde den tikket mindre ved 0, 35/0,40,? Kan det ikke da faktisk fare for brente ventiler? justerte du på varm motor?

Driver å skal just ventiler på min nybygde 1700 med en nisse hedlund r5 kam. Dvs kamhøyde 7, 45. Så dette med ventilklarig er veldig interessant. Må prøve meg med ca 0, 45 ca på kald motor kanskje??? Bedre med litt for mye, enn litt forlite vil jeg tro.... :?
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

Eimund
Innlegg: 294
Registrert: 11 okt 2012, 11:31
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Ventiljustering v4

Legg innav Eimund » 04 mar 2014, 21:01

Tikker mindre ved 0 klaring, men det er ikke bra ;)
Ventilene skal justeres kalde, eller under 70 grader ihvertfall.
Nyslipte ventiler, så bør ikke være fastbrendt. Det jeg har registrert er at anleggsflaten mrllom vippe og ventil er litt slitt. Har fått tak i nye vippearmer jeg tenkte å bruke på nye motoren. Fikk tak i 2 sett til v6, så har jo ett sett til "tikkeren" også.
Får forske videre på ny motor da ræserbilen har litt forskjellig trykk i sylinderene.
Gleder meg igrunnen til å hente nyborra 92mm blokk :)
Mvh
Eimund Lunde

Vidarhs
Innlegg: 265
Registrert: 11 des 2013, 19:48
Sted: Eidsfoss,vestfold
Kontakt:

Re: Ventiljustering v4

Legg innav Vidarhs » 04 mar 2014, 22:22

Stilte vel helt oppe i 0,60 på eksosen med 7,6 kam i gamle dager.kan sikkert stille litt mindre på en gatemotor. Enig med Super`n i fare for brente ventiler ved for liten klaring eksos-ventiler.Kan hende støy/tikking i toppene kan skyldes at motoren er slitt/går tørt i toppen.Slitte lager,dårlig oljepumpe osv?

Brukeravatar
super'n
Innlegg: 1199
Registrert: 30 okt 2012, 20:37
Sted: Holter, Akershus
Kontakt:

Re: Ventiljustering v4

Legg innav super'n » 19 apr 2015, 19:40

Jeg kom aldri så langt at jeg fikk justert ventiler, men nå er jo motoren i Verona og justering må gjøres... Kan jeg få noen innspill på klaring??? 7,45kamhøyde og sweedspeed løftere.. (likner xp løftere)
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

Brukeravatar
knut
Innlegg: 265
Registrert: 12 nov 2012, 20:34
Sted: Valdres
Kontakt:

Re: Ventiljustering v4

Legg innav knut » 20 apr 2015, 17:11

Trimkammar forstår eg lite av, men for standardmotorar gjev verkstadhandboka rimeleg greit svar:
Bilde
Eg er også plaga med slitne vippearmar, så då eg justerte ventilar no sist, kjøpte meg meg ei billeg indikatorklokke frå Biltema, og brukte den til å måle klaringa - eller "slarken" på kvar enkelt vippearm. Sjølv om eg var "pessimistisk" og gjorde ventilklaringa litt romsleg, så vart det betrakteleg mykje mindre tikking.
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3


Gå tilbake til «V4»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest