Er det noen som har noen ideer om andre typer innsprut man kan bygge på V4 motoren enn K-jetronic som krever ganske mye jobb.
skulle gjerne prøvd med Turbo og sett om jeg fikk litt mere fres uten å bygge om hele bilen.
innsprut på V4
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: innsprut på V4
Saab sport & rally brukte vel Lucas innsprøytnig på v4 hvis jeg ikke husker feil.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: innsprut på V4
hei! var vel en Starberg på svenske forumet som bygde om og satt kompressor på.ideen var å lage et billig kit,delene kom fra Opel.Vet at han fullførte bilen,svart 95 custom,men vet ikke om han solgte kit.bilen lå ute for salg,ca1og et halvt år siden.Kanskje mulig å spore opp han,og få litt råd.innsprøytning som satt på noen ytterst få v4er var vel lukas mekanisk innsprut fra bmw 2002tii,koster skjorta,og fordrer like mye trim som ellers.var det ikke en danske som bygde om til og900 innsprut for noen år siden? artikkel og annvisning i frihjulet?(samme mann som tok fram 9:38 utvekslingen?Xp,classic saab racing,har tatt fram triggerhjul og føler,til svinghjulet,så er vel bare å bygge?
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: innsprut på V4
Hei Ragnar! kan godt hende forgasser og turbo vil være et godt alternativ,hadde ikke volvo240 turbo dette,i gateversjon?Rallycross v4 hadde jo dette,lite motor-modifikasjoner,men veldig høy effekt! Hadde vært moro om du testa ut dette!
-
- Posts: 35
- Joined: 16 Dec 2012, 23:42
- Contact:
Re: innsprut på V4
Forgasser og Turbo er en lettvint løsning, men gir som på det andre svenske merket et astronomisk bensinforbruk, k-jet er nok det billigste og nesten alle de europeiske merkene hadde dette fra ca 1975 og et stykke utpå 90 tallet. Dermed skulle det være enkelt å finne en bil man kan bruke komponenter fra.
Ford Granada hadde jo bensinpumpe som satt utenom bensintanken og dermed sparer man seg mye jobb.
Det man må være opmerksom på er at det finns flere typer K-jet. De første var helt mekanisk og det er nok det som er best egnet, og ikke minst enklest å forstå.
Etterhvert kommer det mer og mer elektonikk med i bilde.
R
Ford Granada hadde jo bensinpumpe som satt utenom bensintanken og dermed sparer man seg mye jobb.
Det man må være opmerksom på er at det finns flere typer K-jet. De første var helt mekanisk og det er nok det som er best egnet, og ikke minst enklest å forstå.
Etterhvert kommer det mer og mer elektonikk med i bilde.
R
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: innsprut på V4
Hei Ragnar! Håper du går for Porsche 924/928 spjeld da! noe annet er vel ikke verdig saaben? høres uansett spennende ut!
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: innsprut på V4
Data sprut er jo blitt ganske billig... driver å leker med tanken sjøl.. lettest er vel data sprut og elektronisk tenning utenom systemet. Kan vel sette et spjeldhus på forgasser åpningen og borre inn dyster over portene? Er, ikke innspurt kyndig men synes datasprut kunne være spennende, og virker som det er ganske lett å få til å virke...
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: innsprut på V4
Spennende dette! forundrer meg ikke om det er noe på gang,rundt omkring.
-
- Posts: 6
- Joined: 24 Nov 2012, 15:55
- Contact:
Re: innsprut på V4
Hei Ragnar,
Lukas mekanisk innsprut har vært brukt rundt ca 1970(?) men dette betyr veldig mye mer jobb enn det du gjorde med K-jetronic systemet. Du trneger blant annet å modifisere dekselet til kamdrevene og sette en tverrgående aksling gjennom dette.
men... jeg har sett en Sonett med Kugelfisher innsprøytning, dette kommer nok fra BMW og gir ifg eieren ca 170 hk, men jeg vet ikke helt hva han ellers hadde gjort med motoren. Hvor mye jobb det blir med K'fisher vet jeg ikke, men mener at det også var en eller to i Sverige som gjorde denne jobben.
Sonetten som jeg nevte, står per i dag på et museum, jeg kjenner eieren og kan prøve å skaffe bilder eller info.
Lukas mekanisk innsprut har vært brukt rundt ca 1970(?) men dette betyr veldig mye mer jobb enn det du gjorde med K-jetronic systemet. Du trneger blant annet å modifisere dekselet til kamdrevene og sette en tverrgående aksling gjennom dette.
men... jeg har sett en Sonett med Kugelfisher innsprøytning, dette kommer nok fra BMW og gir ifg eieren ca 170 hk, men jeg vet ikke helt hva han ellers hadde gjort med motoren. Hvor mye jobb det blir med K'fisher vet jeg ikke, men mener at det også var en eller to i Sverige som gjorde denne jobben.
Sonetten som jeg nevte, står per i dag på et museum, jeg kjenner eieren og kan prøve å skaffe bilder eller info.
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: innsprut på V4
Jeg var i kontakt med Staberg, og hadde bestilt ett kit. Så ble det helt stille.
Nå er nettsiden hans nede også.
Han begynte også med Audi V10-motor midtplassert i en 96 kortfront.
Nå er nettsiden hans nede også.
Han begynte også med Audi V10-motor midtplassert i en 96 kortfront.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest