Godtfolk...
Hvordan ser man forskjell på en 1500 motor kontra en 1700....?
Pål.
1500-1700 Motor
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: 1500-1700 Motor
Dersom det er en originalmotor kan det leses ut fra motorkodene
EY 1500ccm, høykomp
EX 1500ccm, lavkomp
MY 1700ccm, høykomp
MX 1700ccm, lavkomp
Men dersom en 1500 er ombygd til 1700 må du måle slaglengden.
Det kan gjøres via tennplugghullet. Avstand mellom nedre og øvre posisjon på stempelet.
Har ikke målene i hodet. Kan finne de senere.
EY 1500ccm, høykomp
EX 1500ccm, lavkomp
MY 1700ccm, høykomp
MX 1700ccm, lavkomp
Men dersom en 1500 er ombygd til 1700 må du måle slaglengden.
Det kan gjøres via tennplugghullet. Avstand mellom nedre og øvre posisjon på stempelet.
Har ikke målene i hodet. Kan finne de senere.
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: 1500-1700 Motor
Har du lest denne tråden?
Står endel fakta. Bl.a. slaglengde
http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=11&t=1124
Står endel fakta. Bl.a. slaglengde
http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=11&t=1124
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: 1500-1700 Motor
Slaglengde 1500 ccm -58.86mm
slaglengde 1700 ccm -66.78mm
Saab v4 har 1500 ccm høykomp-9:1 i komp
saab sonett etter 71mod +noen 95/96 v4 til usa.markedet hadde 1700ccm lavkomp -8:1 i kompresjon.
slaglengde 1700 ccm -66.78mm
Saab v4 har 1500 ccm høykomp-9:1 i komp
saab sonett etter 71mod +noen 95/96 v4 til usa.markedet hadde 1700ccm lavkomp -8:1 i kompresjon.
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: 1500-1700 Motor
Er blokkene i utgangspunktet like på alle disse motorene? Er det veiven og stemplene som utgjør forskjell på høy og lavkomp?
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: 1500-1700 Motor
Ikke 100 %,men er vel bare stempelhøyden som er forskjellig.veiv og råder er like.i følge data,utgjorde kompforskjellen 5 hester.1,7 høy-komp ha to versjoner 70 og 75 hk ,tror skillet der er dobbelgasser?
15 m rs hadde også 75 hk,høy komp,dobbel gasser og litt annen kam?
Kom gjerne med rettelser.
15 m rs hadde også 75 hk,høy komp,dobbel gasser og litt annen kam?
Kom gjerne med rettelser.
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: 1500-1700 Motor
Alle v4 Køln unntatt opendeck skal være like/ gå om hverandre. Bare stempler som skiller på mx my, og ey ex. Har vært borti et sett med topper på 1700 som hadde litt annen utforming innvendig på skille veggen i eksosporten. (Kan jo være gammel modifikasjon men så originalt ut) Har bygd flere v4ere av forskjellige deler jeg har hatt liggende. Alt har gått om hverandre.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: 1500-1700 Motor
Enig der Super`n. Resten er mod/trimming.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest