1500-1700 Motor

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
pål
Posts: 48
Joined: 03 Nov 2012, 19:11
Contact:

1500-1700 Motor

Postby pål » 02 Jan 2014, 18:44

Godtfolk...

Hvordan ser man forskjell på en 1500 motor kontra en 1700....?



Pål.

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1500-1700 Motor

Postby Morten S. » 02 Jan 2014, 19:01

Dersom det er en originalmotor kan det leses ut fra motorkodene

EY 1500ccm, høykomp
EX 1500ccm, lavkomp
MY 1700ccm, høykomp
MX 1700ccm, lavkomp

Men dersom en 1500 er ombygd til 1700 må du måle slaglengden.
Det kan gjøres via tennplugghullet. Avstand mellom nedre og øvre posisjon på stempelet.

Har ikke målene i hodet. Kan finne de senere.

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1500-1700 Motor

Postby Morten S. » 02 Jan 2014, 19:29

Har du lest denne tråden?
Står endel fakta. Bl.a. slaglengde

http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=11&t=1124

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: 1500-1700 Motor

Postby Vidarhs » 02 Jan 2014, 19:35

Slaglengde 1500 ccm -58.86mm
slaglengde 1700 ccm -66.78mm
Saab v4 har 1500 ccm høykomp-9:1 i komp
saab sonett etter 71mod +noen 95/96 v4 til usa.markedet hadde 1700ccm lavkomp -8:1 i kompresjon.

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1500-1700 Motor

Postby Morten S. » 21 Feb 2016, 08:11

Er blokkene i utgangspunktet like på alle disse motorene? Er det veiven og stemplene som utgjør forskjell på høy og lavkomp?

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: 1500-1700 Motor

Postby Vidarhs » 21 Feb 2016, 09:38

Ikke 100 %,men er vel bare stempelhøyden som er forskjellig.veiv og råder er like.i følge data,utgjorde kompforskjellen 5 hester.1,7 høy-komp ha to versjoner 70 og 75 hk ,tror skillet der er dobbelgasser?
15 m rs hadde også 75 hk,høy komp,dobbel gasser og litt annen kam?
Kom gjerne med rettelser.

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: 1500-1700 Motor

Postby super'n » 21 Feb 2016, 10:06

Alle v4 Køln unntatt opendeck skal være like/ gå om hverandre. Bare stempler som skiller på mx my, og ey ex. Har vært borti et sett med topper på 1700 som hadde litt annen utforming innvendig på skille veggen i eksosporten. (Kan jo være gammel modifikasjon men så originalt ut) Har bygd flere v4ere av forskjellige deler jeg har hatt liggende. Alt har gått om hverandre.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: 1500-1700 Motor

Postby Vidarhs » 21 Feb 2016, 10:21

Enig der Super`n. Resten er mod/trimming.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest