Standard big-block v4
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: Standard big-block v4
Drømmer litt om et prosjekt i andre enden jeg da. En turtallsvillig motor med utgangspukt i 1500 veiv. Har en ny overhalt og trimma 1700 i `74 som ikke er prøvd enda, like vel har tanken om en liten frekk 1500-1600ccm i `73 på et lavkost budsjett kommet mer og mer...
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: Standard big-block v4
Moro det!Kan bli holdbart også.Men kan sikkert være bra med forsterka vippearms-brygger og plate under overfallene til veiva,hvis du vil prøve 8-9000 o/min.5-6000.- i merkost ca,men ville vært en bra forsikring.men tøft prosjekt!
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: Standard big-block v4
Super`n! 8-9000 0/min med holdbarhet blir ikke lavkost,selvfølgelig. Interresant hvis du kommer med litt info,når du har fått starta og justert inn ny-motoren din! Fint om vi kan dele erfaringer.kanskje flere av oss skal koste på oss en bremsing,i forbindelse med dysing,opptimalisering av tenning osv.+ hva vi har puttet på av deler i motor.da får vi litt ny kunnskap og kan vite litt om hva vi skal gå for.opplevelse og kjøreglede er selfølgelig i bånn,og individuelt.Er vist snart nyttår!
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: Standard big-block v4
klar over at det ikke blir billig... får nok vente til `74 er ferdig. Har et amcar prosjekt også som tar sitt av midler. Den 1700 er jo ikke noe værsting, men forhåpentlig en god gate motor. Er nærmest en sport + motor. En 1700 med en NH R5 kam med lette løftere, S&R ventifjærer, høvla/porta topper, weber 36dcd, letta svinghjul mm...
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Standard big-block v4
Nå har jeg ikke allverdens kunnskap når det kommer til motorer og trimming.
Jeg var hos Bengt Erik Ström for noen år siden, og da snakket var vi litt innom temaet.
De fleste som fikk borret motorer hos ham ville opp i rundt 1800 cc. Selv ville han ha bygget 1600 motor med friskere kam.
Nettopp pga. turtallsvillighet. Minnes ikke hvilken borring som gir 1600 ccm
Jeg var hos Bengt Erik Ström for noen år siden, og da snakket var vi litt innom temaet.
De fleste som fikk borret motorer hos ham ville opp i rundt 1800 cc. Selv ville han ha bygget 1600 motor med friskere kam.
Nettopp pga. turtallsvillighet. Minnes ikke hvilken borring som gir 1600 ccm
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: Standard big-block v4
Hei! 94mm borring blir ca 1600 ccm.I standard b og etterpå lille gruppe a,ble det vel kjørt 1500ccm,med mange restriksjoner på trim.disse gikk senere i nasjonal klasse under 1600ccm.Strøm,Erik Waldenstrøm og Matti P var blant motorbyggerne.Tror ikke det var lov med oppborring her,men har hørt i ettertid at mange kjørte 1600ccm.disse ga 100-110 hk i motoren på det beste,og var turtalsvillige.Er enda mer avhengig av riktig girkasse,avstand mellom girene,for ikke å miste orket.Men jaget høye turtall!
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: Standard big-block v4
Hei Morten! tulla litt med tallene.
1500 med 91 mm bor =1533ccm
92mm =1566 ccm
93mm = ca 1600 ccm
94mm =ca 1630 ccm(kan skjønne at noen lot seg friste,og økte med 130ccm)
1700 med 91mm bor =1740ccm
92 mm =1775 ccm
93mm =1815ccm
94mm =1855 ccm
1500 med 91 mm bor =1533ccm
92mm =1566 ccm
93mm = ca 1600 ccm
94mm =ca 1630 ccm(kan skjønne at noen lot seg friste,og økte med 130ccm)
1700 med 91mm bor =1740ccm
92 mm =1775 ccm
93mm =1815ccm
94mm =1855 ccm
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: Standard big-block v4
Var vel opptimist når det gjelder turtalls-senkning med 9:38 utveksling.
Sjekket XP-manualen i dag.Ble helt andre tall enn jeg trodde.
Ved 100 km/t: Standard v4: 3610 o/min
Sonett III :3450 o/min
9:38 :3125 o/min
gir turtallsdropp på ca 485 o/min.
Ved 120 km/t :standard v4 :4330 o/min
Sonett :ca 4140 o/min
9:38 : 3750 o/min
Blir en senkning på ca 580 o/min
Ved 150 km/t : standard v4 : 5415 o/min
sonett :5172
9:38 :4685 o/min.altså faller turtallet ca 730 omdreininger her.
Høres veldig lite ut,men er muligens vært det?Står at v4 utveksling er 11% raskere enn standard tt,og at 9:38 er ytterligere 15 % raskere enn v4en.
Var mye mindre enn jeg trodde,men bør vel merkes?
Sjekket XP-manualen i dag.Ble helt andre tall enn jeg trodde.
Ved 100 km/t: Standard v4: 3610 o/min
Sonett III :3450 o/min
9:38 :3125 o/min
gir turtallsdropp på ca 485 o/min.
Ved 120 km/t :standard v4 :4330 o/min
Sonett :ca 4140 o/min
9:38 : 3750 o/min
Blir en senkning på ca 580 o/min
Ved 150 km/t : standard v4 : 5415 o/min
sonett :5172
9:38 :4685 o/min.altså faller turtallet ca 730 omdreininger her.
Høres veldig lite ut,men er muligens vært det?Står at v4 utveksling er 11% raskere enn standard tt,og at 9:38 er ytterligere 15 % raskere enn v4en.
Var mye mindre enn jeg trodde,men bør vel merkes?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest