Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsning ?

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsni

Postby Tore T » 20 Dec 2013, 22:09

Vidarhs wrote:Hei igjen! skal kjøpe meg en skikkelig vekt,men blir ikke i dette året.
Har prøvd å veie delene hver for seg,ble litt differanser: alt er ca
Orginal drev: veiv : 810 gram
balanse : 580 gram
kam : 1760 gram
Total : 3150 gram

rally drev: veiv :730 gram
balanse: 960 gram
kam : 780 gram
Total : 2470 gram

Stål/alu drev: veiv :815 gram
balanse :980 gram
kam:885 gram
Total: 2680 gram

Skulle gi en pekepinn,men er desværre ikke nøyaktige tall.fikk 80 gram forskjell på alu/ståldrev-satsen fra første til andre måling.
Supert, Vidar :-)

Litt spennende at på orginaldrevene er kamdrevet tre ganger så tungt som balanseakseldrevet, mens på rallysettet er kamdrevet lettere enn balanseakseldrevet...!

Sier vel litt om at balanseakseldrevet er underdimensjonert i utgangspunktet...

Vi får se utover vinteren hvordan vekten på "Tore T - drevet" blir... Og ikke minst hva det det tåler ... Hvis jeg får det til da... Men har trua i alle fall :-)





Sent from my iPad using Tapatalk
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsni

Postby Vidarhs » 21 Dec 2013, 18:34

Hei tore! blir interresant! Leste i 9posten at de slet med ustabil/dårlig holdbarhet på drevene 67 -68-69 mod. men at ford og saab løste dette.Hadde vært artig å høre forskjellige meninger/erfaringer om dette.Hvorfor går en motor 350000km,mens en annen havarere på 110000km.langtids stillstand og mangelfull service er garantert faktorer,men noen kan opplevd det på tross av? Sto i artikkelen at man kunne kjøpe ståldrev til balanse-akselen,som oppgradering.Hvor mange gjorde det/evt har sett dette? Har kun sett dette på 1 rally-motor,men da var resten forskjellig også.har åpnet noen standard også.En venn var på ferietur i sommer med 95 v4,på en svensk/finsk øy.Ble påkjørt i front(ødela fanger frontstykke og radiator.Når han skulle flytte bilen,begynte ladelampe å blinke,så var turen over.Det lakk kjøleveske fra radiator,men ingen synlige skader på motor.1/4 del av tennene på drevet til balanseaksel var rensa. Hvorfor?

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsni

Postby Tore T » 21 Dec 2013, 22:09

Hei igjen !
Ulik holdbarhet på ulike årsmodeller høres ut som noe relatert til materialkvalitet...
Vil også tro at alder spiller inn her, ikke bare km... Alle plastbaserte materialer svekkes over tid , og når det er varme og olje inn i bildet i tillegg, skjer nok aldreingen fortere... Kan godt tenkes at ulike oljemerker kan degradere materialet ulikt også...!

Når det gjelder havariet du beskriver i Finland, skyldes det helt sikkert at radiatoren ble trykket så hardt mot reinskiva i smellen at balanseakselen ble "låst fast" et øyeblikk... Og det var tydeligvis nok kraft i veiva til at den strippet de tennene som var i inngrep i den låste posisjonen...

Er spent på hvordan det ser ut inne i motoren min nå, har gjort klart til å løfte den ut... Og med radiatoren fjernet fikk jeg skikkelig oversikt over slarken i akselen... Ikke så mye aksielt, men side til side går den nok to-tre mm.. Og opp og ned er det nok 5-6mm... Så frykter det ikke ser pent ut der inne...




Sent from my iPhone using Tapatalk
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsni

Postby Vidarhs » 21 Dec 2013, 23:30

:D Hei tore! Fine betraktninger/forklaringer. Høres ikke bra ut,med hensyn til din motor.Pratet litt rundt emnet med en Saab kamerat i kveld.Han mente Sweedspeed i Nederland,hadde en bra løsning på nedkjørte b-akslinger.de dreier ned lager-banene,og setter i kraftigere,høykvalitetslager i bly/bronse.(kan kjøpes løst) Skal foråpentlig hvis sette sammen en en såkalt rally-motor i 2014,kjører standard lager og aksel.satser på god smøring,og akkurat passe stram vifte-reim!Fikk meldingen din,skal se hvordan vi løser det,kan du evt hente drevene på Hjelset/skjevika i Romsdal

jan-mess@online.no
Posts: 6
Joined: 03 Nov 2012, 18:18
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsni

Postby jan-mess@online.no » 22 Dec 2013, 13:27

Hei Tore T.
Jeg har vært i garasjen og funnet et balanseaksellager-drev. Det finnes altså her på Frei. Jeg prøvde å legge ut et bilde, men fikk det ikke til. Snakkes.
Mvh Jan Williamsen

jan-mess@online.no
Posts: 6
Joined: 03 Nov 2012, 18:18
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsni

Postby jan-mess@online.no » 22 Dec 2013, 13:42

Det skulle være balanseaksel-drev selvfølgelig. Balanseaksellager fås kjøpt hos GSV, se 9-posten.
JanW

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsni

Postby Vidarhs » 23 Dec 2013, 00:19

Hei tore!Litt mer innformasjon:(du har muligens denne)
Spill transmisjonsdrev org: Kamdrev nye 0,05-0,20mm balansedrev nye 0,05-0,14mm
Max slitasje på begge: 0,40mm
Spill rally-transmisjonsdrev: kamdrev 0,05-0,15mm, balansedrev 0,05-0,0,14mm( er vel identisk)
Skal ikke lage noen rally-side dette,men i trimannvisning fra nov 1971,ble det annbefalt å montere ståldrev på balanse-akselen.
overbevist om at det er dette drevet,som etter hvert ble tilbudt som reservedel til alle.
Så kommer man til reim-skiva: Reimskive orginalt: ytterdiameter 135mm,vekt ca 650gram
Alu-reimskive rally(Bengt Erik Strøm) :ytterdiameter 109,7mm,vekt ca 330 gram
Har bilde av en fabrikkmotor ,full gruppe 2,fra juli 75,denne har org reimhjul,så må ha kommet seinere?
Skulle mer rystelser,og mindre smeller i fronten(org kunne lett sprekke) men dette skulle jo fordre ståldrev på akselen?
Skulle også gjøre at dynamo gikk på mer riktig omdreining(økt holdbarhet) + hindre kavitasjon i vannpumpa(leser man om kavitasjon,virker det ganske ødeleggende for både pumper,rør og kjøling) Lurer på om dette kanoverføres til org-motorer også?
Eks cruise-hasighet org 96 v4: 100 km/t =ca 3600 o/min
110 Km/t=nesten 4000 o/min
120 km/t=ca 4300 o/min
Synes dette kjøremessig er fine cruise-hastgheter for 96en,men er høye turtall! Bare en tanke! Da var det god hjul herfra!! :P

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsni

Postby Vidarhs » 23 Dec 2013, 08:07

Obs! Skjønner at det ikke oppstår kavitasjon i vannpumpa,på såpass moderate turtall,men kanskje det lille reim-hjulet har en positiv innvirkning,på både dynamo/lading og vannpumpe/kjøling på standardbil? Særlig ved inspirert kjøring.

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsni

Postby Tore T » 23 Dec 2013, 08:39

Vidarhs wrote:Obs! Skjønner at det ikke oppstår kavitasjon i vannpumpa,på såpass moderate turtall,men kanskje det lille reim-hjulet har en positiv innvirkning,på både dynamo/lading og vannpumpe/kjøling på standardbil? Særlig ved inspirert kjøring.
Hei igjen !

Mange interessante problemstillinger her, Vidar !
Kavitasjon i vannpumpa... Jo, det er vel en teoretisk mulighet for det... men ser for meg at andre ting slites fortere hvis man kjører hele dagen på 6000 omdreininger ?
Dynamoen kan jeg ikke helt skjønne at skal lide noen nød i en standardbil i alle fall... men det er klart at man helst ikke vil ha dynamohavari på rallyskogen !

Det ideelle hadde vel vært om man kunne bygd om så reimhjulet kom på veiva, og ikke på balanseakselen... da hadde jo belastningen på balanseakselen blitt nesten null og da hadde nok originaldrevet holdt i 100 år på 10.000 omdreininger også...

Er ikke Köln-V6'en ganske lik...? Men har reimhjul på veiva ? Kanskje man kunne brukt frontdeksel fra en V6 og ordnet et feste for reimhjul på veiva...?
Eller kanskje man skulle dreie ned fremre lagerleiet på balanseakselen og sette et solid kulelager der i stedet ? Måtte vel evt finne på noe med oljetilførselen som går der da...

Nei, nå løper vist fantasien litt for løpsk her i julestria... hehe !!

jan-mess@online.no wrote:Hei Tore T.
Jeg har vært i garasjen og funnet et balanseaksellager-drev. Det finnes altså her på Frei. Jeg prøvde å legge ut et bilde, men fikk det ikke til. Snakkes.
Mvh Jan Williamsen
Hei igjen Jan !

Kanskje vi kunne få til å treffes i Romjula ?
Hadde vært hyggelig å tatt en kaffe og en prat, og kikket på fine biler og deler :-)
Jeg ringer deg eller sender en SMS en av dagene !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsni

Postby Vidarhs » 26 Dec 2013, 16:43

Hei Tore! Da er drevsatsen pakket og klar.Skal jobbe litt med å ta fram optimaliserte verktøy til ut/innsetting av lager balanse og kam. med sentrert bak-styring,og nøyaktig innskruing.Lett at dette blir ørlite skjevt,kan skade lager+man må fram med lager-skrape? Gjør dette med en gammel verktøy-maker.hvis vellykket,kanskje noen kunne produsere en liten serie?


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest