Hei!
Jeg har en 95 -76, som jeg etterhvert tenker meg å bygge om til 4-bolts, når jeg en gang får somlet meg til å få denne klar
Videre tror jeg at det finnes mange i GSV med erfaring på området, så derfor er jeg veldig interessert i å høre hvilke erfaringer folk har med denne konverteringen.
Slik jeg har forstått det, monterer en spacere for å få annen boltsirkel foran. Jeg har sett det finnes steder å få kjøpt slike i en lang rekke boltsirkler. For min del er det nok mest aktuelt med 4x114,3 eller kanskje 4x108. Har noen erfaringer med slike spacere?
Bak må en bytte bremsetromler, jeg mener å ha hørt det skulle produseres tromler for 4-bolt. Finnes disse også for ulike boltsirkler, eller er det kun 4x114,3 ?
Ombygging til 4-bolt på V4
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Ombygging til 4-bolt på V4
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
-
- Posts: 72
- Joined: 01 Nov 2012, 17:45
- Location: Helleland, rogaland
- Contact:
Re: Ombygging til 4-bolt på V4
ser ut til at du bruker spacere bak på trommelen og
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=37664912
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=37664912
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Ombygging til 4-bolt på V4
Det har du visst rett i. Jeg visste jeg hadde sett en annonse på finn, uten at jeg tok meg bryet med å lete den fram nå Jeg blander sikkert sammen flere ting, mulig jeg husker feil om tromler.
Men, en vil vel fort kunne få problem med plassen i hjulhuset bak når en bygger ut med spacere? Må vel i så fall satse på felger som ikke er for brede og ikke har for lavt innpress.
Men, en vil vel fort kunne få problem med plassen i hjulhuset bak når en bygger ut med spacere? Må vel i så fall satse på felger som ikke er for brede og ikke har for lavt innpress.
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- Ståle B
- Posts: 24
- Joined: 29 Oct 2012, 08:37
- Contact:
Re: Ombygging til 4-bolt på V4
Mine erfaringer:
Jeg har kjørt med spacere på vinteren i to år nå. Jeg har Manton-spacere som i finn-annonsen, bare at mine er 20mm. De er egentlig i bredeste laget, men det kommer jo an på dekk og felg. Jeg har originale Ronal 4-hulls felger fra 99. På disse prøvde jeg først piggfrie Nokian R i 185/65-15. Dette ga litt lett subbing i bakskjermen i svingene, med ubelastet bil. Så koblet jeg ut hodet og la inn 4-5 kvm skiferheller og noen sekker flislim baki og la i veg… Resultat: subbing, varmgang, revnet dekk, svimerker i lakken…
Nå har jeg piggfrie Yokohama i 175/65-15 bak. Det ser helt ok ut sammen med 185 foran. Det gir akkurat nok klaring til vanlig, men med folk i baksetet gir også dette litt subbing i svingene. Jeg har også innført restriksjoner i lasterommet…
Planen videre er å løsne bakskjermene og lage hullene til skruene litt eksentriske slik at skjermene kan trekkes en snau cm ut. Tror det er gjennomførbart.
Jeg har måttet bytte et hjullager etter at jeg begynte med spacere. Vet ikke om det skyldes økt belastning, men det blir jo en solid økning i sporvidde. På den annen side; bilen blir jo veldig stødig, men virker ikke så kvikk som på smalere dekk og originalfelg.
En ulempe med 20 mm spacere er at originalboltene stikker litt ut. På 4-hulls Ronal går dette akkurat greit, siden anleggsflaten er litt mindre enn boltsirkelen. Med 25 mm spacere som i finn-annonsen regner jeg med at boltehodene akkurat går jevnt med anleggsflaten.
Ps: så nå at du har 95 og ikke 96. Kanskje det er bedre plass ettersom ikke bakskjermen er så rund på den?
Jeg har kjørt med spacere på vinteren i to år nå. Jeg har Manton-spacere som i finn-annonsen, bare at mine er 20mm. De er egentlig i bredeste laget, men det kommer jo an på dekk og felg. Jeg har originale Ronal 4-hulls felger fra 99. På disse prøvde jeg først piggfrie Nokian R i 185/65-15. Dette ga litt lett subbing i bakskjermen i svingene, med ubelastet bil. Så koblet jeg ut hodet og la inn 4-5 kvm skiferheller og noen sekker flislim baki og la i veg… Resultat: subbing, varmgang, revnet dekk, svimerker i lakken…
Nå har jeg piggfrie Yokohama i 175/65-15 bak. Det ser helt ok ut sammen med 185 foran. Det gir akkurat nok klaring til vanlig, men med folk i baksetet gir også dette litt subbing i svingene. Jeg har også innført restriksjoner i lasterommet…
Planen videre er å løsne bakskjermene og lage hullene til skruene litt eksentriske slik at skjermene kan trekkes en snau cm ut. Tror det er gjennomførbart.
Jeg har måttet bytte et hjullager etter at jeg begynte med spacere. Vet ikke om det skyldes økt belastning, men det blir jo en solid økning i sporvidde. På den annen side; bilen blir jo veldig stødig, men virker ikke så kvikk som på smalere dekk og originalfelg.
En ulempe med 20 mm spacere er at originalboltene stikker litt ut. På 4-hulls Ronal går dette akkurat greit, siden anleggsflaten er litt mindre enn boltsirkelen. Med 25 mm spacere som i finn-annonsen regner jeg med at boltehodene akkurat går jevnt med anleggsflaten.
Ps: så nå at du har 95 og ikke 96. Kanskje det er bedre plass ettersom ikke bakskjermen er så rund på den?
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Ombygging til 4-bolt på V4
Takk for tilbakemelding! Det kan vel høres ut som det ville vært greiest mtp. plassen i bakskjermen å få tak i slike sport-tromler med 4x114,3. Så slipper en de problemene det virker som spacerne medfører bak.. Selvsagt i kombinasjon med spacere foran.
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Ombygging til 4-bolt på V4
Fikk du kjørt med spacerne slik, eller monterte du kun for å teste? Litt vanskelig å se på bildet, men det ser nokså trangt ut(?)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: Ombygging til 4-bolt på V4
Hei
Jeg har prøvemontert spacere og felger på min 95, og det ser ut som det skal gå greit.
Spacerne er fra Manton og 25 mm tykke, dekkene er 195/65-15.
På bildet ligger bakakselen helt nede på bump-stopen uten at det subber.
Hvordan det blir i praksis gjenstår å se. Er det mulig at bakakselen flytter seg noen mm ved inspirert kjøring på svingete vei?
Hvis det blir for trangt er det vel mulig å dreie av noen mm på anleggsflaten på felgene også.
Saab (GM var det kanskje ) godtok maks sporvidde på 1259 mm foran og 1253 mm bak på 96.
Originalt er det vel 1128/1240 mm foran og 1220/1232 mm bak for henholdsvis 4" og 4,5" felg (rett meg hvis jeg har feil).
Innpress (ET) på 5,5"Ronal felgene med 4x114,3 er 40. Hva innpress på originalfelgene er vet jeg ikke eksakt, men mener at med 25mm spacere og 5,5" Ronal blir sporvidden et par cm for bred. Kanskje det er noen som har riktig ET på originalfelgene og kan finregne på dette?
Ikke noe stort problem egentlig, men kjekt å vite for de som vil ha det godkjent og skrevet inn i vognkortet.
Jeg har prøvemontert spacere og felger på min 95, og det ser ut som det skal gå greit.
Spacerne er fra Manton og 25 mm tykke, dekkene er 195/65-15.
På bildet ligger bakakselen helt nede på bump-stopen uten at det subber.
Hvordan det blir i praksis gjenstår å se. Er det mulig at bakakselen flytter seg noen mm ved inspirert kjøring på svingete vei?
Hvis det blir for trangt er det vel mulig å dreie av noen mm på anleggsflaten på felgene også.
Saab (GM var det kanskje ) godtok maks sporvidde på 1259 mm foran og 1253 mm bak på 96.
Originalt er det vel 1128/1240 mm foran og 1220/1232 mm bak for henholdsvis 4" og 4,5" felg (rett meg hvis jeg har feil).
Innpress (ET) på 5,5"Ronal felgene med 4x114,3 er 40. Hva innpress på originalfelgene er vet jeg ikke eksakt, men mener at med 25mm spacere og 5,5" Ronal blir sporvidden et par cm for bred. Kanskje det er noen som har riktig ET på originalfelgene og kan finregne på dette?
Ikke noe stort problem egentlig, men kjekt å vite for de som vil ha det godkjent og skrevet inn i vognkortet.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Ombygging til 4-bolt på V4
Det var bare for å teste. Kjørte en liten tur på den fine humpete gårdsveien her og det gikk greit.
Var større avstand mellom dekk og skjerm her enn på 96. 95 skjermene buer vel helle ikke så mye inn som på 96 så man har litt mer slaglengde å gå på.
Var større avstand mellom dekk og skjerm her enn på 96. 95 skjermene buer vel helle ikke så mye inn som på 96 så man har litt mer slaglengde å gå på.
Eirik wrote:Fikk du kjørt med spacerne slik, eller monterte du kun for å teste? Litt vanskelig å se på bildet, men det ser nokså trangt ut(?)
-
- Posts: 28
- Joined: 02 Nov 2012, 01:44
- Contact:
Re: Ombygging til 4-bolt på V4
Jeg slenger meg inn i diskusjonen da jeg har tenkt å anskaffe 25mm spacere og sette på Ronal felger. De skal stå på en 96 da, og jeg lurer litt på hvordan det påvirker kjøreegenskapene, og hvilken dimensjon på dekkene som er anbefalt?
Vil det ikke og hjelpe å ha stivere fjærer i baken? Hvilke fjærer kan man erstatte bakfjærene med?
Vil det ikke og hjelpe å ha stivere fjærer i baken? Hvilke fjærer kan man erstatte bakfjærene med?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest