Hei
Dette er noe som kanskje flere kan ha nytte av.
Jeg sendte dette som vedlegg til søknad om effektøkning på min 95. Etter bare et par uker fikk jeg positiv tilbakemelding fra Vegvesenets regionkontor.
En stor takk til Peter Margård som jeg fikk det av.
Godkjenning av effektøkning på Saab
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Godkjenning av effektøkning på Saab
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
-
- Posts: 55
- Joined: 10 Nov 2012, 21:20
- Contact:
Re: Godkjenning av effektøkning på Saab
Hei Kjetil! den er nok god å ha! Det er greit med en kopi? Vidar
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: Godkjenning av effektøkning på Saab
Ja, det var denne kopien jeg brukte. Det bør ikke være noe forskjell uansett hvor i landet man befinner seg.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Hjelle
- Posts: 321
- Joined: 02 Sep 2012, 11:05
- Location: Sunnmøre
- Contact:
Re: Godkjenning av effektøkning på Saab
Flott, sparar denne kopien!Kjetillo wrote:Ja, det var denne kopien jeg brukte. Det bør ikke være noe forskjell uansett hvor i landet man befinner seg.
Det du seier er ei sjølvfølge men desverre viser det seg at praksisen på det meste varierar ifrå trafikkstasjon til trafikkstasjon, spesiellt i utekontroll, noko vi som har vegen som arbeidsplass får erfare i det daglige...
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Godkjenning av effektøkning på Saab
Så gøy at det kom til anvendelse
Ikke for at jeg kan bevise det, men jeg bestilte dette intyget direkte fra SAAB for noen år siden da jeg gikk og tenkte på mitt projekt. Har originalkonvolutten kvar, men bad ikke om noen følgebrev. Var jo før jeg flyttet hit Vad jeg hørt finnes dette dokumentet på alle trafikkstasjoner i Sverige.
Ikke for at jeg kan bevise det, men jeg bestilte dette intyget direkte fra SAAB for noen år siden da jeg gikk og tenkte på mitt projekt. Har originalkonvolutten kvar, men bad ikke om noen følgebrev. Var jo før jeg flyttet hit Vad jeg hørt finnes dette dokumentet på alle trafikkstasjoner i Sverige.
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
-
- Posts: 166
- Joined: 18 May 2013, 23:26
- Contact:
Re: Godkjenning av effektøkning på Saab
På en gamel bil, produsert før 1980 så tror jeg ikke at jeg hadde tatt meg bryet om å ta kontakt med myndighetene om jeg hadde tatt ut en 20-30-40 hester mer enn originalt. Det er tross alt ikke de som holder på med veteranbiler Vegvesenet og Politi er på jakt etter... De man er på jakt etter er de som har bygget om en BMW 316 til en M3 etc - eller de som brått har fått en 4-500 hester i en Audi etc.
Mye av årsaken til at jeg skriver dette, er at på et annet fora så var lignende diskusjon oppe ang trimme eldre Fiater med Abarth deler.
Mye av årsaken til at jeg skriver dette, er at på et annet fora så var lignende diskusjon oppe ang trimme eldre Fiater med Abarth deler.
- 99turbo
- Posts: 230
- Joined: 18 Nov 2012, 18:27
- Location: Gjøvik
- Contact:
Re: Godkjenning av effektøkning på Saab
Det kommer an på hva som gjøres. Ikke spesielt lurt å heise inn en 16 ventilert H-motor med turbo i en gammel 99 som det står at har 100 hk i vognkortet, eller som jeg skal, hekte på en turbo på en 99 som har innsprut. En annen ting er at det på en del av disse bilene er det snakk om nær en dobling av original effekt, da er det slett ingen umulighet at det blir oppdaga. Får ikke noe ros på eu eller biltilsynet da gitt, men om det ikke synes er det jo en anen sak. Ikke veldig mange av oss som har godkjent trimming som ikke synes.78dude wrote:På en gamel bil, produsert før 1980 så tror jeg ikke at jeg hadde tatt meg bryet om å ta kontakt med myndighetene om jeg hadde tatt ut en 20-30-40 hester mer enn originalt. Det er tross alt ikke de som holder på med veteranbiler Vegvesenet og Politi er på jakt etter... De man er på jakt etter er de som har bygget om en BMW 316 til en M3 etc - eller de som brått har fått en 4-500 hester i en Audi etc.
Mye av årsaken til at jeg skriver dette, er at på et annet fora så var lignende diskusjon oppe ang trimme eldre Fiater med Abarth deler.
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Godkjenning av effektøkning på Saab
Litt tidstypisk trimming som forgasser og 2-tommsystem går sikkert helt fint. Men motorbytte og ander store endringer er nok greit om man går godkjent.
En viktig ting er hvis det skjer noe med en blodtrimma bil - er nok at forsikringsselskapet og politi kan ha siste ordet...
Personligen skal jeg prøve å få mitt prosjekt godkjent av BT
En viktig ting er hvis det skjer noe med en blodtrimma bil - er nok at forsikringsselskapet og politi kan ha siste ordet...
Personligen skal jeg prøve å få mitt prosjekt godkjent av BT
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
-
- Posts: 17
- Joined: 18 Nov 2012, 20:01
- Contact:
Re: Godkjenning av effektøkning på Saab
Hvem kontakter man i Saab systemet for å få papirer på ombygning.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest