Gsv & forumet

Her diskuterer vi alt som ikke faller under de andre kategoriene.
User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Gsv & forumet

Postby Yngve Knutsen » 26 Sep 2014, 18:01

Nå tråkker jeg vel midt i salaten men jeg har klart og ødelegge en julemiddag før også.
Siden jeg trives her på forumet prøver jeg å lese meg opp på forumet, om biler folk og prosjekter. Jeg har sett div kommenterer underveis og nå er det på tide å stille noen spørsmål.
Hva er egenlig Gsv? Hva er egentlig forumet?
Er Gsv noe mye større enn dette som jeg ser på forumet eller er det bare "oss".
Hvis det er bare "oss" så er det jo bra, syns forumet gjør en god jobb "oss" i mellom. Av en eller annen grunn trur jeg ikke det er korrekt at det er bare "oss".
Det har murret litt i bakhodet og jeg trur at det ligger noe annet bak hele greiene. Er det en "maktkamp" som fåregår bak i kulissene??
Bare av å se på forsiden til Gsv.no ser man at Gammelsabbens venner MÅ være noe stort, så hvorfor er "vi" da så få inne på aktive forumet? Er "vi" uvenner eller er det bare sånn at det er mange bak i kulissene som er for seriøse til å kaste bort tid på noe så barnslig som ett forum?
Men da lurer jeg på, vil ikke de seriøse ta del, hjelpe andre med evt problemer på en gammel bil eller er det sånn at den seriøse kjernen kun ringer til hverandre hvis hjelp skal gives?
Nå har jeg vel sikkert trøkket på noen ømme tær og det er bra.
Det er nå engang sånn at dette er kun tankene mine og kanskje forventer jeg ingen svar.
Men like forbanna så er det ett eller annet som virker litt rart for meg.
Mvh
Yngve Knutsen
Mobil 90191238

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Gsv & forumet

Postby kanonjon » 26 Sep 2014, 21:50

Det er bra at du lufter meningene dine! Og jeg synes at du ikke tråkker på noen tær her, du sier det som det er!

Jeg har ikke så mye å si her egentlig, men har jo fått et sterkt inntrykk at styret i GSV formidler informasjon nesten eksklusivt via 9posten. Greit, det er litt informasjon om dugnader og treff på her på nettsida/forumet til GSV, og det er jo fint det! Men hadde kanskje vært greit med litt mer konkret info ang. klubben generelt, saker og ting som vedtatt i styret etc etc, med andre ord, den informasjonen som er i 9posten (som jeg nettopp ga eksempler på) kunne vært greit å hatt på forum/nettsida våres og.

Det er kjempeflott at gjengen i GSV-styret prøver å rekruttere nye folk med vervelapper og slikt, men man kan ikke ignorere bruken av Facebook og forum nå til dags, er det folk flest bruker idag. Så jeg håper at 9posten kan skrive en liten artikkel og opplyse folk at det finnes et forum i GSV, samt at vi vil gjerne se GSV-styret/veteranene aktive her og. Internett og sosiale medier har kommet for å bli, sånn er det bare!

Mvh
Jon

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Gsv & forumet

Postby Vidarhs » 26 Sep 2014, 22:27

hei! er halvgammel og lett entusiast av gammalsaab. sikkert tusen årsaker til manglende deltakelse på face/forum.kanskje det er så enkelt at dere er yngre og har større entusiasme,energi.de kyndige mekanikerne har alltid vært tause,da det alltid vil være besservissere,mot-argumenter.skrevet ord er skummelt,lettere å gi råd,person til person.gammalsaab-folk er kanskje heller ikke så mek/teknisk kyndig som for eksempel ford,volvo og vw folk,men like store entusiaster!det fine er vel å få greiene til å funke,få egen lære og erfaring.krever også tid,penger og krefter og holde vognene i gang,må ikke glemme det.stå på(mulig jeg bommer stygt) men er ikke så veldig farlig :) vidar

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Gsv & forumet

Postby Vidarhs » 26 Sep 2014, 22:57

og vi er eksklusive og få medlemmer! vil også tro at noen er forenings-typer,og noen er rene saab-loonere

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: Gsv & forumet

Postby GT750 » 27 Sep 2014, 07:54

Sitter her og spiser havregrøten min og filosoferer over GSV.
Kanskje sitter jeg her og slikker mine sår etter å blitt byttet ut som leder i GSV?

Men det er jo ikke tvil om at det har vært bråk i styret/GSV lenge, jeg mener at det bunner i bla:

Ukultur - Det var samarbeidsproblemer når jeg satt i styret. For å være helt ærlig så trakk jeg meg allerede i desember i fjor pga det jeg kaller en ukultur av «utvending» innblanding i styrearbeid over lengere tid som har regjert i styret, dette var også et problem for forrige leder. Og det pga. at jeg har et annet syn på hvordan ting skal gjøres – ikke noe revolusjonerenes men dog annerledes. Jeg hadde håpet at jeg ble valgt som leder for GSV fordi jeg vil noe positivt med klubben vår og fordi jeg har noe nytt å bidra med. Men slik jeg følte det så ble jeg valgt for å være en springgutt for andres meninger, men det kan jaggu andre få lov til å være!

Stagnasjon - Endringer er for meg det å være dynamisk, er man ikke det så stagnerer man – og stagnasjon er som grunnlegger Olav Faleide skrev – «mangel på utvikling». Og det er det jeg ønsker med GSV – utvikling. Men dessverre så er det ikke alle som vil ha utvikling – noen synes det er bra som det er, trygt og godt slik som vi har gjort det i alle år

Lojalitet - Jeg var helt avhengig av et lojalt styre som sto for de styrevedtak som ble tatt, for å være motivert. Da dette ikke så ut til å fungere valgte jeg altså å gi meg, noe som andre styremedlemmer også burde vurdere. Det blir nesten som den legendariske cowboy kommentaren: «this town ain’t big enough for the both of us».

Gutteklubben grei – «Ikke ødelegg klubben min» har jeg hørt noen si, men dette er ikke noens klubb det er vår/medlemmenes klubb. GSV er et demokratisk organ og ikke eid av «gutteklubben grei» på østlandet/hedemarken. Hos GSV skal alle ha lik mulighet til å påvirke – slik er det dessverre ikke i dag. Du leser kanskje dette som veldig negativt og det er saken også etter min oppfatning. Men det er vesentlig for GSV’s videre utvikling at medlemmene får vite hvordan det «egentlig» fungerer.

Gjengangere - Det er vesentlig å la nye og gjerne yngre medlemmer få slippe til. Historisk sett har styret og de andre vervene bestått av de samme gjengangerne i en eller annen form over flere år – det lettvint men ikke bra for GSV.

Valgkomiteens - Valgkomiteens arbeid er viktig for videre utvikling av GSV. Det skal fungere som et selvstendig organ uten påvirkning fra hverken styret eller kretsen rundt styret. Og for at styret skal få en fornying bør komiteen bestå av minst 1 tidligere styremedlem som har sittet i styret innenfor de siste 3 årene og som derfor «kjenner» hvor skoen trykker. Gjennom valgkomiteen skal medlemmene ha mulighet for å velge hvem som skal sitte i styret. Ikke at «gutteklubben grei» skal bestemme hvem som skal sitte i styret. Selv ble jeg «rekruttert» inn i styret på denne måten så jeg vet godt hva jeg snakker om.

Jeg er i dag glad for at jeg forlot dette regimet og kan stå med rak rygg. Men det er jo fa.. meg ikke bra slik det er idag. Dette forumet gir meg 100 ganger mer en bladet selv om jeg ikke er den største bidragsyteren, men jeg er her så og si 365 dager i året. Jeg har tro på at vi som er her er de "nye" GSV'erne?


Nei nå skal jeg starte motorsaga og få sniffet litt god 2-takts eksos.
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Gsv & forumet

Postby Jokke900 » 27 Sep 2014, 20:51

Utenom prosjekter og direkte bil-relatert stoff her inne er dette det beste jeg har lest på lenge! Takk!
Interessant lesing, både ift ditt valg om å trekke deg og om "gutteklubben grei" generelt.

Jeg personlig har tro på at GSV gradvis vil kunne utvikle seg og også utvide seg etterhvert. Når og hvordan vet jeg ikke, men jeg har iallefall lyst til å bidra slik at det skjer i "riktig" tempo og på rett måte. I min verden ville det vært feil med en slags revolusjon. Da vil vi nok fort miste mange av de gode gamle. Jeg er avhengig av forumet og jeg ELSKER bladet. Det er noe, nesten nostalgisk, over bladet. Litt som med bilene. Man finner mye rart og det man vil (stort sett) på internett og forum, men å få et fysisk blad i posten er for meg veldig morsomt. Litt på samme måte som et sjeldent postkort i kassa en gang i blant.

Kanskje den største utfordringa slik det er i dag er avstanden mellom GSV og forumet. At styret og alle gammelgutta ikke er her ville hatt mindre betydning om det iallefall fantes en slaks kobling et sted slik at informasjon og diverse ble bedre formidlet hit også. Kanskje en utvidelse av styret i form av en representant eller noe som kunne ta del i informasjonen og videreformidle til forum/nettside.

Utover det må jeg si at (selv om jeg har skrevet lite den siste tida) det har vært helt sykt spennende å se hvordan aktiviteten her har skutt i været! Jeg har en liten friperiode fremover og ser jeg har en hel del å lese meg opp på!

Å se engasjement, lese historier og ikke minst se at det er mange her inne som involverer seg sterkt i GSV og hvordan ting foregår er jo veldig spennende. Interessant i forhold til videre utvikling ikke minst. Håper bare vi får det til i et rolig tempo uten at noen kommer skadelidende ut i andre enden..

Jeg har fundert på å skrive noe i 9Posten om nettbruk/forum hvis jeg klarer det på en måte som ikke støter noen i noen ender. Ikke at jeg har så mange visjoner klart for meg, men jeg er veldig engasjert i potensialet og utviklinga som ligger foran oss..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Gsv & forumet

Postby Yngve Knutsen » 27 Sep 2014, 21:07

Vidarhs wrote:og vi er eksklusive og få medlemmer! vil også tro at noen er forenings-typer,og noen er rene saab-loonere
Åhhh, da er nok ikke det en klubb for meg og jeg skal trø litt varsomt herettet så jeg ikke tråkker så hardt på de "få eksklusive" tær.

Jeg sliter litt med å fårstå hoved innlegget ditt Vidarhs og hvis jeg har misforstått deg vil jeg beklage dette sterkt og vil da redigere bort evt feil jeg har skrevet.
Etter det jeg har trudd har jo du også stilt spørsmål ang det samme som meg
Vidarhs » 01 Mar 2014, 00:11
skal snart holde kjeft,men,er det noen her som har prøvd å opptimalisere orginalmotor? gjelder både v4 og tt.En amerikaner mener du kan dra ut 100 bhp av v4 med enkelgasser(weber 34 ich)med litt mod.75 bhp på kortmotor tt med singelforgasser. ingen som vil fortelle? de som kan og gjør,holder kjeft? de som er interessert ,får ingen svar som normalt.? Alt for lite deling av erfaring og kunnskap på forumet her ,burde ikke være sånn! eller? 
Uansett så har jeg vist tråkket i hunde dritt med den tråden her, var ikke klar over at det ligger så mye følelser rundt emne, trudde det var mitt hode som trudde det var sånn. Det var det dessverre ikke det

Du er bein tøff GT750 som forteller det du gjør i en så usminket versjon.
Samtidig har du min respekt for deg som person for dine meninger og standpunkt i en sånn stygg situasjon dette må ha blitt
Vi har hatt lignende situasjon pågående siden 2005 og har endt med ett trist utfall for den klubben. "styremøter mellom enkelt personer på gatehjørnet og nikkedukker i nøkkelstillingene.
Sånt er stygt.

Helt enig med deg jokke900, ting hverken kan eller må hastes frem. Det går sjeldent bra og som Vidarhs sier, det er sikkert en grunn til at ikke alle går på forumet.
Men det et litt trist i grunn for hvor skal den yngere garde få sin lærdom fra hvis de eldre vil lære bort. Da ender vi kun med biler med en masse forkortelser og kun kan fikses via PC

Uansett, jeg angrer no grasat på at tankene om Gav & forumet ikke blei i hodet mitt :(
Mobil 90191238

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Gsv & forumet

Postby Jokke900 » 27 Sep 2014, 21:47

Hvorfor angrer du? Syns ikke du har tråkka i salaten, og om du har det så er vi bare en gjeng særinger hele bunten.
Syns det var et friskt innspill jeg. Vi må da tåle såpass :lol: Noen ganger er det jo bare fint at noen snakker litt rett fra levra og er det en plass i GSV det tolereres må det vel være her på forumet igrunn.. :geek:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Gsv & forumet

Postby kanonjon » 27 Sep 2014, 21:57

Ingenting å angre over.

Problemer skal belyses, ikke skjules.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Gsv & forumet

Postby Henning » 27 Sep 2014, 21:58

ynknutse wrote: Uansett, jeg angrer no grasat på at tankene om Gav & forumet ikke blei i hodet mitt :(
Hmmm, kjenner deg ikke så godt enda, men har en følelse at du må få slike ting ut av hodet ditt:) Og man skal ikke gå inne med slike ting å gruble for lenge - jeg er helt klar og har vært det i en årrekke - om hva jeg syntes om deltagelse i forumet samt måter klubben blir drevet.

Men dette forumet. Ser at du skrev dette Yngve:
ynknutse wrote:Har du ennå ikke fått noen svar på dette?
Og det er akkurat her det hadde hjulpet med flere deltagere. Greit nok at det er over 350 registrerte brukere, men de 15 som er aktive rekker ikke eller vet ikke alt på alle biler - dvs Morten vet sikkert men han har jo et liv ved siden av Saab også :D

Jeg skjønner godt at folk ikke gidde å skrive forum, det tar tid, mange er redd for å gjøre feil ting eller si feil - men svar da på tråder der folk trenger råd og hjelp! Når folk står fast er ingen ide dum.

Det sitter sju stykkker i styret - Hvor mange er - har vært eller i det hele tatt er registrerte brukere?? Tror ikke forumet er mye brukt, verdsatt eller i planene til styret.

Bladet - jo som Jokke - det er noe nostalgisk og hyggelig med bladet - men jeg er av oppfattning at bladet kanskje koster i overkant mye. Husker ikke hva det sto i forrige års rapport men det var vel noen hundre tusen om jeg ikke husker feil - feel free og korrigere meg her. Så tenker man på antall emner og at forumet er oppdatert 24/7 så får man ihvert fall mye for pengene på et forum.
Jeg er i dag glad for at jeg forlot dette regimet og kan stå med rak rygg. Men det er jo fa.. meg ikke bra slik det er idag. Dette forumet gir meg 100 ganger mer en bladet selv om jeg ikke er den største bidragsyteren, men jeg er her så og si 365 dager i året. Jeg har tro på at vi som er her er de "nye" GSV'erne?


Tror jeg kan si at Hans Fredrik er enig med meg der.


Kanonjon har egentig sagt det som må sies her - skal man verve folk så for GUDS skyld ikke gjør som det engang var sagt på et årsmøte - "og stå på et kjøpesenter med verveblad....... "Det er ikke slik vi finner oss nye unge medlemmmer.......... og veit ikke - men skal jeg sette pengene mine på noe tror jeg at en hver klubb er nødt til å få UNGE nye medlemmer - ellers så dør vel klubben....
Det er kjempeflott at gjengen i GSV-styret prøver å rekruttere nye folk med vervelapper og slikt, men man kan ikke ignorere bruken av Facebook og forum nå til dags, er det folk flest bruker idag.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest