95 Varebil
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: 95 Varebil
I så fall så er det endestykket bak som er gåent, og det får du skrudd løs fra baksiden uavhengig av låssylinderen
Stein Are wrote:Fikk endelig lysta igjen, ble litt garasjetid i dag. Frem med multimeter og lete etter feil, ser ut til at det er tenningslåsen som er gåen. Får ikke strøm ut fra den når jeg vrir om. Ikke får jeg ut tenningslåsen heller, nøkkelen sitter fast og får den ikke i riktig posisjon for å demontere. Skal gi en Tviltema universallås en sjanse og se om jeg får fart igjen
- Stein Are
- Posts: 916
- Joined: 07 Nov 2012, 09:05
- Contact:
Re: 95 Varebil
Aaaa… Går det an å skaffe det nytt da? Uansett er sylinderen ikke som den skal, nøkkelen kan ikke vris helt til venstre og tas ut..Morten S. wrote:I så fall så er det endestykket bak som er gåent, og det får du skrudd løs fra baksiden uavhengig av låssylinderen
Stein Are wrote:Fikk endelig lysta igjen, ble litt garasjetid i dag. Frem med multimeter og lete etter feil, ser ut til at det er tenningslåsen som er gåen. Får ikke strøm ut fra den når jeg vrir om. Ikke får jeg ut tenningslåsen heller, nøkkelen sitter fast og får den ikke i riktig posisjon for å demontere. Skal gi en Tviltema universallås en sjanse og se om jeg får fart igjen
Saab 96 1962-Saab 900 1990
- Stein Are
- Posts: 916
- Joined: 07 Nov 2012, 09:05
- Contact:
Re: 95 Varebil
Nuh jävlar.. Nå må brekk og bremser på plass, om det skal bli kjøring dette året
Trommelavdrager fabrikert, mal av Grandis-papp, avdrager av rusta 0,8 plate. Den ble litt bøyd på første forsøket, kanskje smart å ta av sentermuttera først funka dønn etter det!
Tibake til håndbrekkproblematikken. Det virker som at skoene presses ut når arma som går til wiren står i en viss posisjon. Men arma er bevegelig opp og ned om jeg rører den på baksida av skjoldet. Skal den være stivere tro? Har ikke nye fjærer i forbindelse med nye sko, men jeg kan ikke se at det skal ha noe å si… Eller? Henning nevnte tidligere om den tar borti noe som gjør at den ikke har full vandring, kan iallefall avkrefte det nå.
Trommelavdrager fabrikert, mal av Grandis-papp, avdrager av rusta 0,8 plate. Den ble litt bøyd på første forsøket, kanskje smart å ta av sentermuttera først funka dønn etter det!
Tibake til håndbrekkproblematikken. Det virker som at skoene presses ut når arma som går til wiren står i en viss posisjon. Men arma er bevegelig opp og ned om jeg rører den på baksida av skjoldet. Skal den være stivere tro? Har ikke nye fjærer i forbindelse med nye sko, men jeg kan ikke se at det skal ha noe å si… Eller? Henning nevnte tidligere om den tar borti noe som gjør at den ikke har full vandring, kan iallefall avkrefte det nå.
Last edited by Stein Are on 17 Apr 2015, 10:42, edited 1 time in total.
Saab 96 1962-Saab 900 1990
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: 95 Varebil
Fet avdrager
Hadde samme problem på min, der var det justering av "twist stop'en" som skulle til....
Er en tapp fra låsen som går inn og låser girmekanismen i revers når du vrir nøkkelen helt til venstre...
Twist stop'en er en slags hylse som ligger rundt girakslingen inne i rattstammen, som kan justeres... hvis den er feil justert, treffer ikke tappen fra låsen... og da blir det akkurat som å prøve å vri helt til venstre og ta ut nøkkelen når den ikke står i revers...
Stein Are wrote: Aaaa… Går det an å skaffe det nytt da? Uansett er sylinderen ikke som den skal, nøkkelen kan ikke vris helt til venstre og tas ut..
Hadde samme problem på min, der var det justering av "twist stop'en" som skulle til....
Er en tapp fra låsen som går inn og låser girmekanismen i revers når du vrir nøkkelen helt til venstre...
Twist stop'en er en slags hylse som ligger rundt girakslingen inne i rattstammen, som kan justeres... hvis den er feil justert, treffer ikke tappen fra låsen... og da blir det akkurat som å prøve å vri helt til venstre og ta ut nøkkelen når den ikke står i revers...
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
- Stein Are
- Posts: 916
- Joined: 07 Nov 2012, 09:05
- Contact:
Re: 95 Varebil
DA makter ikke jeg å rikke hjulene med håndmakt når brekket er dratt opp. Prøvde å bytte sider på armene til brekk-mekanismen, funderte på om de ville ligge mer stabilt da. Om dette gjorde utslaget vet jeg ikke, men det er iallefall vits i å prøve seg på pkk med denne håndbremsa
DIGG!!
DIGG!!
Saab 96 1962-Saab 900 1990
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: 95 Varebil
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: 95 Varebil
Juhuuuu!! Da slår du meg vel.. Står med en 9-5 i garasjen og ganner på den.. Men i dag SKAL det bli liv i den!!!
..forhåpentligvis såpass tidlig at jeg kan bruke resten av dagen på 96..
..forhåpentligvis såpass tidlig at jeg kan bruke resten av dagen på 96..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
- Stein Are
- Posts: 916
- Joined: 07 Nov 2012, 09:05
- Contact:
Re: 95 Varebil
Du har ca to uker på deg Jokke. Bilen starter, jeg har fått ut all luft fra bremsene og brekket tar. Teorien på hvorfor jeg ikke fikk til bremsene er at det bakerste kammeret ble tomt underveis i luftinga tidligere. Mot neste helg har jeg tid til EU, hadde vært meget bra å passere nå like før sesongen for alvor er i gang
Saab 96 1962-Saab 900 1990
- Stein Are
- Posts: 916
- Joined: 07 Nov 2012, 09:05
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest