Prosjekt Bruno 900 GL Classic 79'

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
OLea1992
Posts: 76
Joined: 25 Nov 2014, 11:51
Location: Haugesund
Contact:

Re: Prosjekt Bruno 900 GL Classic 79'

Postby OLea1992 » 08 Jan 2016, 06:53

Eimund wrote:Stilig. Første årgang og greier :)
Håper du beholder gubbestuket på denne. I tilfelle stailing, kun tidlig 80tall som gjelder :mrgreen:
Skal beholde gubbestuket til en viss grad, bredde stålfelger og jeg har høydeskrekk så bilen skal ned ;)
Saab OG900 GL 79
Saab 9-5 Aero 04 T5/T7
Solgt! Citroeng C1
Solgt! Renault Zoe EV 2015 (pendlerbil)
Solgt! Saab NG9-3 08 1.8t Biopower SportCombi
Vraket! Vw Caddy 1.9
Solgt! Audi a4 B5

User avatar
OLea1992
Posts: 76
Joined: 25 Nov 2014, 11:51
Location: Haugesund
Contact:

Re: Prosjekt Bruno 900 GL Classic 79'

Postby OLea1992 » 10 Jan 2016, 23:12

Ikke fått gjort så mye på bilen i helgen, fått byttet kjøleveske og pærer i instrumentpanel, men får fremdeles ikke lys i det, virker som om det er ledningsbrudd fra kontakten og ut til motorrom. Er ingen sikringer som er gått heller..... :?:

Skal bytte bremseveske i morgen og bestille clutch, så håper bilen blir kjørbar i februar :)

Noen som vet hvordan jeg får ut clutchen, har lest at en må bruke spesialverktøy, hvor kan jeg kjøpe dette, eventuelt noen som har ett til låns? Eller andre verktøy som kan modifiseres/brukes?

Ser bilen svetter litt olje osv, må få tatt en vask av motorrom og lokalisert lekasjen.

Det som er morsomt er at bilen starter med en gang nå og har veldig fin gange, litt ujevn med choken på, men når den er av går den som en drøm :)
Saab OG900 GL 79
Saab 9-5 Aero 04 T5/T7
Solgt! Citroeng C1
Solgt! Renault Zoe EV 2015 (pendlerbil)
Solgt! Saab NG9-3 08 1.8t Biopower SportCombi
Vraket! Vw Caddy 1.9
Solgt! Audi a4 B5

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Prosjekt Bruno 900 GL Classic 79'

Postby Hjelle » 11 Jan 2016, 00:54

OLea1992 wrote: Noen som vet hvordan jeg får ut clutchen, har lest at en må bruke spesialverktøy, hvor kan jeg kjøpe dette, eventuelt noen som har ett til låns? Eller andre verktøy som kan modifiseres/brukes?
Om du får frikopla får du en medhjelpar til å holde inne koplinga, medan du kan legge mellom eit bremserør eller ligandes, eg laga ein ring av eit 4mm bremserør meinar eg det var som funkar fint. Når du har fått ringen heilt ut i kanten av trykkplata heilt rundt kan hjelparen din sleppe opp koplinga, og du får den plassen som trengs for å gjere jobben. Spesialverktøyet som ofte er omtalt ser ganske brutalt ut er kjekt å ha om en ikkje kan frikople med pedalen, eller om motor/gear er tatt ut av bil utan å ta presset av trykkplata.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Prosjekt Bruno 900 GL Classic 79'

Postby Kjetil » 11 Jan 2016, 01:07

OLea1992 wrote:Ikke fått gjort så mye på bilen i helgen, fått byttet kjøleveske og pærer i instrumentpanel, men får fremdeles ikke lys i det, virker som om det er ledningsbrudd fra kontakten og ut til motorrom. Er ingen sikringer som er gått heller..... :?::)
Er jording ok?
Ellers sjekk om sikringen har kontakt, er ofte kontaktproblemer i sikringsboksen på disse.
OLea1992 wrote:Noen som vet hvordan jeg får ut clutchen, har lest at en må bruke spesialverktøy, hvor kan jeg kjøpe dette, eventuelt noen som har ett til låns? Eller andre verktøy som kan modifiseres/brukes?:)
Hvis clutchhydraulikken virker kan for eksempel bremserør eller pluggledning brukes som distansring for å holde solfjæren inntrykt.
Haynes og andre verkstedhåndbøker beskriver operasjonen ganske greit eller så har du en beskrivelse her også:
http://www.thesaabsite.com/faqs/FAQ--cl ... tml?id=970
Du sparer ryggen og gjør det lettere hvis du tar av panseret. Vær forsiktig med radiatoren når du løsner på kopplingsakselen :!:
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Prosjekt Bruno 900 GL Classic 79'

Postby Hjelle » 11 Jan 2016, 01:22

Chassisnr dekoding er foressten ganske greit:

90 = 900
79= M79
2= Produsert Trollhättan på "tvåan"
001667 = bil nr 1667 på "tvåan" i Thn.

Bilane på "ettan" gikk opp til 34858, på "tvåan" vart de totalt 4463 M79.
Er siffer nr 5 "6" er bilane produsert i Nystad, Finland.

Har devserre ikkje bekrefta opplysningar på kva som er forskjellen på 1 og 2, men sidan det kun fanns 3d og 5d variantar av 900 M79 er eg ganske sikker på at det er eit skille på karosseritype.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
900C-LPG
Posts: 3239
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Prosjekt Bruno 900 GL Classic 79'

Postby 900C-LPG » 11 Jan 2016, 08:58

Gratulerer med kjøpet! ;)
  • Spesielle detailer som er annerledes enn senere årsmodeller og som er spesiellt for årsmodel 1979. (De fleste er nevnt, det kan være at det er glemt 1 eller (ennå) flere detailer som er annerledes.
    1. Grillen, unntatt Turbo-utgavene.
    2. Bakluken er som på SAABene 99 Combi-Coupé og mister der også baklyktene som på årsmodel 1980.
    3. Nakkestøtene på de framste setene er annerledes og dermed også ryggdelen av disse setene er annerledes fra og med årsmodel 1980.
    4. !-Kontrollampen (mellom kontrolampenen for varmet bakvindu og batteri/ladelampen) er annerledes.
    5. Knotrollampen for håndbremsen, som senere (fra årsmodel 1980) ble det (P) i en O.
    6. De første 3 standene (den store) ◄- -►, ◄- -► ▼ for de forskjellige blåserettningene av viften i interiøret er i midten/på oversiden blå.
    7. Markeringen for varmen i interiøret ved reguleringsknappen er annerledes for årsmodel 1979.

    Spesielle detailer som er annerledes for årsmodellene 1979 og 1980 og her er de fleste detailene som på baksiden av karrosseriet og som er annerledes og da dreier det seg om:
    1. Stålplatene for gulvet av bagasjerommet.
    2. Delene av tre for gulvet av bagasjerommet.
    3. Sideveggene er av plast, fra og med årsmodel er det samme stof stof som er klistret på delen av tre for gulvet av bagasjerommet og på baksiden av ryggdelen av baksetene.
    4. Reservhjulet er et "nødhjul".
    5. Hattehyllen er annerledes.
    6. Ryggdelen av baksetene er anneerledes.
    7. Bakreste røret av eksosannleget er annerlede og peker nedover.

    Disse detailene har å gjøre med den andre plasseringen av reservhjulet fra og med årsmodel 1981, den ligger da under gulvet, i stedet for rett op på den venstre siden og de endrette nakkestøtene for de bakreste sitteplassene fra og med samme årsmodel.
    Og da kunne mann gå videre med å nevene at fra og med årsmodel 1981 stoffet på seten ble annerledes, fargene av interiøret ble endret, samme som lakkfargene, hjulene på 3dørs Turbo, 5dørs Turbo fikk andre hjulkapsler, støtelistene på siden av SAABen 900 endret også, plasseringen av sidespeilene og dermed vinduene i (de fremste) dørene ble endret, de diverse rattene ble også endret, de framste sikkerhetselene ble endret, ekspansjonsfatet av kjølesystemet er annerledes fra og med årsmodel 1981 og det har å gjøre med hvordan den er montert mot karrosseriet. Det hender at fatet er vekslet for senere årsmodeller, det har å gjøre med at den av første typen ikke ble levert lenger fra og med 19_ _ og så er det flere andre detailer som ble endret, som motorene, disse er fra årsmodellen 1981 av H-typen, imot B-motorene som ble montert i årsmodellene 1979 og 1980 og da er det detailer som jeg nå ikke har nevnt, samt de for de sener årsmodellen fra og med årsmodel 1982.

    Ved SAAB 99 fra og med årsmodel 1981 gikk endringene litt annerledes.
    1. Fargene og stoffet i interiøret, lakken på utsiden ble også endret, samme gjelder (de framste) dørene og vinduene som er montert i (de framste) dørene, rattet, ryggdelen av baksetet og reservhjulet ble også endret til et "nødhjul".
    2. Årsmodel 1982 var første årsmodel med H-motor og de nye støtelistene på siden av karrosseriet.

    For bilder i diverse (oftest Nederlandske) brosjyrer, men også Skandinaviske, Tyske og foreksempel Amerikanske eksemplarer, kunne man ta en titt i: http://s1352.photobucket.com/user/900C-LPG/library .

    For dekodering av understellnummer kunne man også ta en titt i: http://www.saabnet.ru/org/saab_vin.htm#Saab900 .

    For problemet med instrument belysningen: Ta en titt under dashbordet på høyden med sikkringsboksen som er montert i motorromet. Der er 3 elektriske multikoblinger, 1 hvit en, 1 rød en og 1 sort en. Trykk disse kontaktene godt mot hverandre. Beste methoden er at man frakboler batteriet, skrur platen med sikringene og releer løs (2 skruer) og da lar man person nummer to trykke på delen av de 3 nevnte elektriske koblingene (den hvit, den røde og den sorte) som finnes under i sikringboksen og du selv trykker på samme øyeblikk på de 3 nevnte elektriske koblingene. Er du ikke redd for kortslutning: Legg 1 klut på innerskjermen, for sikkerhetsskyld, sett kontaktnøkkelen i standen at motoren går og trykk da på de elektriske koblingene. Fordel. Man ser direkte hva som hender hvis man trykker på nevnte 3 elektriske koblingene.
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
OLea1992
Posts: 76
Joined: 25 Nov 2014, 11:51
Location: Haugesund
Contact:

Re: Prosjekt Bruno 900 GL Classic 79'

Postby OLea1992 » 11 Jan 2016, 11:04

Hjelle wrote:
OLea1992 wrote: Noen som vet hvordan jeg får ut clutchen, har lest at en må bruke spesialverktøy, hvor kan jeg kjøpe dette, eventuelt noen som har ett til låns? Eller andre verktøy som kan modifiseres/brukes?
Om du får frikopla får du en medhjelpar til å holde inne koplinga, medan du kan legge mellom eit bremserør eller ligandes, eg laga ein ring av eit 4mm bremserør meinar eg det var som funkar fint. Når du har fått ringen heilt ut i kanten av trykkplata heilt rundt kan hjelparen din sleppe opp koplinga, og du får den plassen som trengs for å gjere jobben. Spesialverktøyet som ofte er omtalt ser ganske brutalt ut er kjekt å ha om en ikkje kan frikople med pedalen, eller om motor/gear er tatt ut av bil utan å ta presset av trykkplata.
Supert skal prøve dette, har ett par bremserør liggende :)
Hjelle wrote:Chassisnr dekoding er foressten ganske greit:

90 = 900
79= M79
2= Produsert Trollhättan på "tvåan"
001667 = bil nr 1667 på "tvåan" i Thn.

Bilane på "ettan" gikk opp til 34858, på "tvåan" vart de totalt 4463 M79.
Er siffer nr 5 "6" er bilane produsert i Nystad, Finland.

Har devserre ikkje bekrefta opplysningar på kva som er forskjellen på 1 og 2, men sidan det kun fanns 3d og 5d variantar av 900 M79 er eg ganske sikker på at det er eit skille på karosseritype.
Stilig, fant litt ut selv også at den var produsert på #2 en og serienummer 1667, men altids greit med mer info :)
Saab OG900 GL 79
Saab 9-5 Aero 04 T5/T7
Solgt! Citroeng C1
Solgt! Renault Zoe EV 2015 (pendlerbil)
Solgt! Saab NG9-3 08 1.8t Biopower SportCombi
Vraket! Vw Caddy 1.9
Solgt! Audi a4 B5

User avatar
OLea1992
Posts: 76
Joined: 25 Nov 2014, 11:51
Location: Haugesund
Contact:

Re: Prosjekt Bruno 900 GL Classic 79'

Postby OLea1992 » 11 Jan 2016, 11:06

Kjetil wrote:
OLea1992 wrote:Ikke fått gjort så mye på bilen i helgen, fått byttet kjøleveske og pærer i instrumentpanel, men får fremdeles ikke lys i det, virker som om det er ledningsbrudd fra kontakten og ut til motorrom. Er ingen sikringer som er gått heller..... :?::)
Er jording ok?
Ellers sjekk om sikringen har kontakt, er ofte kontaktproblemer i sikringsboksen på disse.
OLea1992 wrote:Noen som vet hvordan jeg får ut clutchen, har lest at en må bruke spesialverktøy, hvor kan jeg kjøpe dette, eventuelt noen som har ett til låns? Eller andre verktøy som kan modifiseres/brukes?:)
Hvis clutchhydraulikken virker kan for eksempel bremserør eller pluggledning brukes som distansring for å holde solfjæren inntrykt.
Haynes og andre verkstedhåndbøker beskriver operasjonen ganske greit eller så har du en beskrivelse her også:
http://www.thesaabsite.com/faqs/FAQ--cl ... tml?id=970
Du sparer ryggen og gjør det lettere hvis du tar av panseret. Vær forsiktig med radiatoren når du løsner på kopplingsakselen :!:
Skal sjekke jording, virket som om den var ok, men kan dobbeltsjekke med en kamerat som er eletrikker :)

Skal prøve med bremserør, har litt av det liggene.

Haynes bok er bestilt :)
Saab OG900 GL 79
Saab 9-5 Aero 04 T5/T7
Solgt! Citroeng C1
Solgt! Renault Zoe EV 2015 (pendlerbil)
Solgt! Saab NG9-3 08 1.8t Biopower SportCombi
Vraket! Vw Caddy 1.9
Solgt! Audi a4 B5

User avatar
OLea1992
Posts: 76
Joined: 25 Nov 2014, 11:51
Location: Haugesund
Contact:

Re: Prosjekt Bruno 900 GL Classic 79'

Postby OLea1992 » 11 Jan 2016, 11:07

900C-LPG wrote:Gratulerer med kjøpet! ;)
  • Spesielle detailer som er annerledes enn senere årsmodeller og som er spesiellt for årsmodel 1979. (De fleste er nevnt, det kan være at det er glemt 1 eller (ennå) flere detailer som er annerledes............

Takk for det :D

Kjekt med informasjon om disse bilene, og her kommer du med en lang liste, takk :D
Saab OG900 GL 79
Saab 9-5 Aero 04 T5/T7
Solgt! Citroeng C1
Solgt! Renault Zoe EV 2015 (pendlerbil)
Solgt! Saab NG9-3 08 1.8t Biopower SportCombi
Vraket! Vw Caddy 1.9
Solgt! Audi a4 B5

User avatar
OLea1992
Posts: 76
Joined: 25 Nov 2014, 11:51
Location: Haugesund
Contact:

Re: Prosjekt Bruno 900 GL Classic 79'

Postby OLea1992 » 13 Jan 2016, 01:55

Fått liv i instrumentpanel i dag og lys i dashbordet, når jeg skulle sette sammen fant jeg ut at det er en som har lekt lit med ledningene bak om stereoen og bryterene og, ser nå at viftestyringen blant annet ikke fungerer som det skal. Har fått tak i koblingsskjema og skal sjekke dette ut i morgen.

Så også i dag at bilen leker litt olje(ligger olje på gulvet), men motoren er veldig skitten så klarer ikke og lokalisere feilen, men kan se ut som om det er pakningen til bunnpannen. Motoren og bilen skal vaskes i helgen hvis det blir pluss grader :)
Saab OG900 GL 79
Saab 9-5 Aero 04 T5/T7
Solgt! Citroeng C1
Solgt! Renault Zoe EV 2015 (pendlerbil)
Solgt! Saab NG9-3 08 1.8t Biopower SportCombi
Vraket! Vw Caddy 1.9
Solgt! Audi a4 B5


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest